Enrera
Mòdul 5: Eines, Informes i Liquidació calculada
SAGA: Gestió Econòmica
  Pràctica

L'objectiu d'aquesta pràctica és entendre el contingut i saber llistar els diferents llibres comptables.

Llibres

Pràctica

Els llibres informen a cada moment de la situació comptable del centre, i han d'estar a disposició de l'administració, en el cas d'una intervenció.

Dins del programari de gestió econòmica, es destaca:

• Llibre diari d'operacions
  • Llibre de comptes corrents i de caixa
  • Llibre general de despeses
  • Llibre de rendes públiques

Llibre diari d'operacions

Recull totes les operacions comptables, per data d'operació, amb la informació de l'import brut de les operacions, i la imputació al pressupost d'ingressos, despeses o operacions extrapressupostàries, tot indicant el codi de la partida d'imputació.

El diari, té la finalitat de registrar tots els ingressos i despeses del centre, en el mateix ordre en què tenen lloc, per mitjà dels assentaments.

Aneu a Gestió econòmica | Informes | Informes:

Cliqueu a la icona de la columna Accions:

Heu d'indicar, obligatòriament, un període de temps, marcant la data d'inici i la data d'acabament. Després, cliqueu sobre el botó Imprimeix.

Llibre de comptes corrents i de caixa

La normativa, que regula l'autonomia de gestió econòmica dels centres preveu, que "els fons econòmics del centre, dipositats en entitats financeres, hauran de ser ingressats en un únic compte autoritzat pel director i pel secretari-administrador del centre, és a dir, amb signatura conjunta" ( art. 3 apart. 4 del decret 235/1989, de 12 de setembre). Tot i això, s'accepta que els centres puguin, excepcionalment, disposar de més d'un compte bancari, amb signatura conjunta, si es duu a terme la corresponent consolidació comptable.

Cal un llibre per cada compte corrent obert amb una entitat financera (llibre de comptes corrents), i per als moviments que representen un ingrés o pagament en efectiu de caixa, cal el llibre de caixa. És recomanable portar un control periòdic de l'existència de metàl·lic.

Aneu a Gestió econòmica | Informes | Informes:

Cliqueu a la icona de la columna Accions, del llibre corresponent. Si és el de comptes corrents:

En aquesta pantalla que es mostra inicialment la casella Selecció buida, l'haureu de marcar perquè, si no, ens sortirà el llistat en blanc.

Si el que feu és seleccionar el Llibre de caixa:

També haureu de marcar quina és la caixa, de la qual en voleu informació:

Els assentaments, s'ordenaran per data i número de registre. A la columna Deure s'anota l'import de les operacions que representen un ingrés o entrada, i a la columna Haver les que representen un pagament o sortida. El Saldo representa la quantitat líquida existent al compte en una data.

Llibre general de despeses

En aquest llibre estan anotades, per a cada partida pressupostària de despesa, les obligacions i pagaments imputats, a fi de fer un seguiment d'execució del pressupost de despeses. S'indica un crèdit inicial, les modificacions introduïdes en el pressupost, el crèdit disponible, les obligacions reconegudes, les obligacions pagades, i, les obligacions pendents de pagament.

En aquesta pantalla marqueu les partides de les que volem la informació. Recordeu-vos que, posar la data és obligatori. Finalment cliqueu sobre el botó Imprimeix.

Llibre de rendes públiques

Aquest llibre, ofereix una visió de les operacions que afecten a l'execució del pressupost d'ingressos, i recull, de manera sistemàtica i normalitzada, l'estimació dels ingressos previstos per finançar les activitats programades. Informa de la previsió inicial d'ingrés per a cada concepte, la data i el número de registre de cada assentament, els compromisos contrets a favor del centre, els imports recaptats i ingressats, i els saldos pendents de cobrament.

Llibre d'operacions extrapressupostàries

Aquest llibre, reflecteix per cada partida extrapressupostària els moviments comptables, tant de despeses com d'ingressos.

Recordeu que tenen la consideració d'operacions extrapressupostàries:

• Menjador escolar
  • Activitats extraescolars fetes fora de l'horari escolar i amb pagaments de l'usuari del servei
  • Colònies
  • Excursions
  • Retencions IRPF fetes als professionals
  • IVA suportat i deduïble
  • IVA repercutit
  • Ingressos pendents d'aplicació (ingressos anotats en el llibre de comptes corrents prèviament a la seva imputació al pressupost).

Indiqueu el període de temps, i la partida o partides, que vulgueu llistar. De la imatge anterior.