       
|
Drets
dels alumnes
- Els alumnes tenen
dret a rebre una formació que els permeti aconseguir el ple desenvolupament
de la pròpia personalitat, la qual haurà de comprendre:
- La formació
en el respecte dels drets i llibertats fonamentals i en l'exercici de
la tolerància i de la llibertat dins els principis democràtics
de convivència.
- La formació
dirigida al coneixement del seu entorn social i cultural immediat i,
en especial, de la llengua, història, geografia, cultura i realitat
social catalanes.
- L'adquisició
d'hàbits intel·lectuals i de tècniques de treball,
com també de coneixements científics, tècnics,
humanístics, històrics i artístics.
- La formació
religiosa i moral que estigui d'acord amb les seves pròpies conviccions
o, en el cas dels alumnes menors d'edat, les dels seus pares o tutors.
- La capacitació
per a l'exercici d'activitats professionals i intel·lectuals.
- La formació
en el respecte de la pluralitat lingüística i cultural.
- El respecte i la
contribució a la millora de l'entorn natural i al patrimoni cultural
del seu voltant.
- La formació
per a la pau, la cooperació i la solidaritat entre els pobles.
- L'educació
que asseguri la protecció de la salut i el desenvolupament de
les capacitats físiques.
- Els alumnes tenen
dret a gaudir d'una orientació escolar i professional que asseguri
la seva llibertat de decisió d'acord amb les seves.
- Els alumnes tenen
dret al respecte de la seva integritat física i de la seva dignitat
personal.
- La informació
relativa a les seves circumstàncies personals i familiars, serà
considerada de caràcter reservat, per part de l'institut.
- Els alumnes tenen
dret a participar en el funcionament i la vida del centre i, per tant,
hauran de poder:
- Triar els seus
representants: delegats, subdelegats i membres del consell escolar.
- Rebre la informació
que els permeti intervenir en la gestió i control de l'institut,
mitjançant els seus representants del consell escolar, i
del consell de delegats.
- Els representants
de l'alumnat (delegats i delegades de curs) celebraran les seves
reunions en horari lectiu, amb una periodicitat ordinària
trimestral.
- Manifestar
lliurement la seva opinió, amb respecte per la dignitat de
les persones.
Deures
dels alumnes
- Els alumnes tenen
el deure de respectar l'exercici dels drets i les llibertats dels membres
de la comunitat educativa.
- L'estudi constitueix
un deure bàsic dels alumnes, que comporta l'aprofitament de les
seves aptituds personals i dels coneixements que s'imparteixen amb la
finalitat d'assolir una bona preparació humana i acadèmica.
El deure de l'estudi, també inclou, la realització de
les tasques encomanades pels professors en l'exercici de les seves funcions
docents i el respecte a l'estudi dels seus companys.
- Els alumnes tenen
el deure de respectar les normes de convivència del centre, les
quals inclouen:
- Complir les normes
reflectides en el reglament de règim interior.
- Respectar les decisions
dels òrgans unipersonals i col·legiats del centre.
- Respectar les indicacions
del personal no docent (conserges, administratius, monitors,
).
- Respectar la llibertat
de consciència i les conviccions religioses, morals i ideològiques,
com també la dignitat, la integritat i la intimitat dels membres
de la comunitat educativa.
- No discriminar
cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça,
sexe o per qualsevol altra circumstància personal o social.
- No insultar, dir
paraules grolleres, contestar inadequadament, parlar fora de context
ni fer gesticulacions fora de to.
- No agredir físicament
ni proferir amenaces.
- No córrer,
ni cridar pels passadissos.
- No consumir cap
droga, ni incitar al seu consum.
- No portar armes
blanques ni objectes contundents.
- No deteriorar o
sostreure pertinences dels altres.
- Propiciar un ambient
convivència i respectar el dret dels altres, a que no sigui pertorbada
l'activitat normal.
- Els alumnes tenen
el deure de respectar els materials i les instal·lacions de l'institut:
- No embrutar les
dependències del centre (llençar papers, fer dibuixos,...).
- Dedicar un temps
en tutoria a la neteja i conservació de l'aula.
- Utilitzar correctament
les instal·lacions i els materials del centre.
- No trencar o fer
malbé les instal·lacions i els béns mobles. En
cas de causar-ne danys per culpa o negligència, a més
de la sanció acadèmica, hi ha l'obligació de reparar
o restituir el dany.
- En cap cas sostrauran
material, objectes o pertinences del centre.
- Tenen el deure
de portar tots els materials necessaris (llibres, llibretes, agenda,
xandall, ...), per desenvolupar l'activitat d'acord amb l'horari escolar
de cada dia. No són estris de treball els walkman, gameboys,
mòbils, etc. No està permesa la seva utilització
durant l'horari lectiu, ni el Centre es fa responsable de la seva pèrdua,
robatori, o qualsevol altra circumstància.
- Tots els alumnes
del centre, tant els de l'ensenyament obligatori com els dels ensenyaments
postobligatoris, tenen el deure d'assistir a classe, participar en les
activitats acordades en el calendari escolar i respectar els horaris
establerts.
Normativa
sobre l'assistència a classe
- Les faltes injustificades
de puntualitat i d'assistència a classe estan considerades com:
conductes contràries a les normes de convivència en el
centre.
- Si l'alumne s'incorpora
al centre quan l'activitat lectiva ja s'ha iniciat, s'incorporarà
a la classe següent, amb el raonament dels motius de l'absència.
- Els alumnes de
l'ensenyament obligatori (ESO) hauran de romandre dins del recinte educatiu
durant tot l'horari escolar. Està inclòs el temps d'esbarjo
i l'horari de menjador, per aquells que facin ús d'aquest servei.
- Els alumnes dels
ensenyaments postobligatòris (batxillerats i cicle formatiu),
podran sortir del recinte educatiu, durant el temps d'esbarjo, sempre
que el seus pares o tutors legals signin l'autorització corresponent.
(acord pres pel consell escolar amb data 16/11/2000).
- Per sortir de
l'institut, en hores lectives, caldrà una autorització
escrita dels seus pares i en el cas dels alumnes d'ESO, s'hauran de
venir a recollir personalment, signant la corresponent autorització
per sortir fora del centre durant l'horari lectiu i els motius de la
sortida.
- Els professors/es
tutors/es comunicaran, telefònicament o per escrit, als pares,
les faltes d'assistència no justificades, amb una periodicitat
quinzenal i lliuraran, al finalitzar el trimestre, un informe als pares
del número total d'hores d'absència trimestral (justificades
i no justificades) i la seva possible repercussió en el rendiment
acadèmic de l'alumne.
- Els alumnes hauran
de romandre a l'aula durant el canvi de classe, excepte quan l'àrea
o matèria següent s'imparteixi en una altra aula. Si per
alguna circumstància, el professor no es presenta a classe a
l'hora fixada, s'haurà de romandre a l'aula, esperant l'arribada
del professor de guàrdia.
- Per anar al servei,
s'aprofitarà el temps d'esbarjo, com a norma general, i també,
en aquells casos que el professor cregui d'extrema necessitat, entre
les 10 i les 11'30 o de les 13 a les 14 hores.Els
dies que hi hagi classe de tarda, podran anar de 16'30 a 17'30. Fora
d'aquests horaris només podran anar als serveis aquells que tinguin
justificant metge i casos molt excepcionals. En qualsevol d'aquests
horaris, excepte el temps d'esbarjo, els alumnes demanaran la clau al
conserge.
Normativa
per l'entrada i sortida de l'Institut.
- Portes d'entrada
i sortida:
- 1r cicle d'ESO.
(blava) c/ Jaume Pallarès.
- 2n cicle d'ESO,
batxillerats i cicle formatiu d'Administració. (arc) c/ Jaume
Pallarès.
- porta d'accés
a l'aparcament del Passeig de la Unió, i d'utilització
preferent, per als alumnes que utilitzin el transport escolar.
- porta situada
al carrer Camí de Mar (blanca) d'ús exclusiu per a
professors i pares d'alumnes o personal que realitza gestions de
Secretaria. Per aquesta porta no està permesa l'entrada o
sortida d'alumnes si no van acompanyats d'un professor o dels seus
pares.
- porta situada
al carrer Joan Nin (marró), d'accés al menjador de
l'Institut, per aquelles persones que estan relacionades amb aquest
servei, realitzin gestions o s'informen. També accedeixen
els pares al local de l'AMPA i els alumnes del 2n cicle i dels nivells
post-obligatoris.

- Les portes s'obriran
a les 8:20 del matí i es tancaran a les 8:40. Aquells alumnes
que arribin al Centre amb retard, entraran per la porta B (arc)
i aniran a classe a la següent hora justificant, per escrit a l'hora
de tutoria, els motius del retard. Durant les hores de classe, cap alumne
matriculat al Centre restarà fora del recinte educatiu.
- Els dilluns, dimarts
i dijous els alumnes que no utilitzin el servei de menjador realitzaran
la sortida i entrada al Centre, al migdia, per les portes A,
B o C. Els usuaris del menjador no poden sortir del Centre.
- Els autocars que
realitzen el servei de transport escolar, faran la parada de final
o d'inici de ruta (Segur de Calafell i urbanitzacions de Calafell-Park
i Mas Romeu) en l'aparcament del Passeig de la Unió, al
costat de la porta C d'accés al pati del 1r cicle. Tots els alumnes
transportats utilitzaran aquesta porta, tant en les entrades com en
les sortides. Això facilitarà un servei més ràpid
i sense perills.
RÈGIM
DISCIPLINARI. MESURES CORRECTORES.
Conductes
contràries a les normes de convivència:
Es consideraran conductes contràries a les normes de convivència:
- Les faltes injustificades
d’assistència o de puntualitat a classe.
- Els actes d’incorrecció
o de desconsideració als membres de la comunitat educativa:
- Els
insults i les paraules grolleres.
- Contestar
inadequadament.
- Desobeir
les indicacions dels professors.
- Parlar
fora de context a classe.
- Fer
gesticulacions fora de to.
- Córrer
i cridar pels passadissos.
- Embrutar les
dependències del centre.
- Menjar, beure
i portar llaminadures i xiclet a la classe i passadissos.
- Els actes injustificats
que alterin el desenvolupament normal de les activitats del centre.
- Els actes d’indisciplina
i les injúries o les ofenses contra membres de la comunitat educativa.
- El deteriorament,
causat intencionadament, de les dependències del centre. Del material
d’aquest o de la comunitat educativa. Aquesta conducta es concreta en:
- Es considera
un desperfecte tot acte contra els béns materials del centre quan
aquests queden alterats de manera irreversible.
- Els desperfectes
ocasionats de manera voluntària per un alumne/a han de ser reparats
econòmicament pels seus pares o representants legals.Si
no es pot indagar qui ha estat el/la responsable, la reparació correrà
a càrrec de tots els alumnes assistents a classe.
- Els desperfectes
de poca importància, que es puguin arreglar sense el servei d’un
tècnic, els repara directament l’alumne/a que l’ha comès, o farà
tasques educadores en hores de permanència al centre.
- Qualsevol altra
incorrecció que alteri el normal desenvolupament de l’activitat acadèmica,
que no constitueixi falta.
Conductes
greument perjudicials per a la convivència (faltes).
Es consideraran faltes les següents conductes greument perjudicials per
la convivència en centre:
- Els actes greus
d’indisciplina, injúries o ofenses contra membres de la comunitat educativa.
- L’agressió física
o amenaces contra altres membres de la comunitat educativa.
- La suplantació
de personalitat en actes de la vida docent i la falsificació i sostracció
de documents i material acadèmic.
- El deteriorament
greu, causat intencionadament, de les dependències del centre, del material
d’aquest o dels objectes i pertinences d’altres membres de la comunitat
educativa.
- Els actes injustificats
que alterin greument el desenvolupament normal de les activitats del
centre.
- Les actuacions
i les incitacions a actuacions perjudicials per a la salut i la integritat
personal.
- La reiterada i
sistemàtica comissió de conductes contràries a les normes de convivència
en el centre.
Circumstàncies que cal tenir en compte:La imposició
de mesures correctores i de sancions als alumnes, haurà de ser proporcionada
a la seva conducta, al nivell educatiu en què es troba i s’hauran de tenir
en compte les circumstàncies personals, familiars i socials; també, haurà
de contribuir, en la mesura que això sigui possible, al manteniment i
la millora del seu procés educatiu.Es poden corregir:
- els actes i conductes
contràries a les normes de convivència realitzades pels alumnes dins
del recinte escolar o durant la realització d’activitats extraescolars
o complementàries. Igualment, podran corregir-se les actuacions dels
alumnes que, encara que dutes a terme fora del recinte escolar, estiguin
motivades o directament relacionades amb la vida escolar i afectin als
seus companys o altres membres de la comunitat educativa.
- Als efectes de
graduar les mesures correctores i les sancions, seran considerades circumstàncies
que poden disminuir la gravetat de l’actuació de l’alumne:
- El reconeixement
espontani de l’alumne, de la seva conducta incorrecta.
- No haver comès,
anteriorment, faltes ni conductes contràries a la convivència.
- La petició
d’excuses, en els casos d’injúries, ofenses i alteració del normal
desenvolupament de qualsevol activitat del centre.
- La falta d’intencionalitat.
- Seran considerades
circumstàncies que poden intensificar la gravetat
de l’actuació:
- Qualsevol acte
que atempti contra el deure a no discriminar a cap membre de la
comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe o per qualsevol
altra circumstància personal o social.
- Causar danys,
injúries o ofenses als companys d’edat inferior o als incorporats
recentment al centre.
- La premeditació
i la reiteració.
- Col·lectivitat
i/o publicitat manifesta.
- Tenint en compte
aquest atenuant o agreujants, podem diferenciar:
- “conducta contrària
a les normes de convivència del centre”
- “conducta greument
perjudicial per a la convivència”, qualificada com a falta.
Mesures
correctores per a "conducta contrària":
- Amonestació
oral.
- Compareixença immediata
davant el cap d’estudis o director.
- Privació del temps
d’esbarjo, sota el control del professor que imposa aquesta mesura.
- Realització de
tasques educadores per a l’alumne, en horari no lectiu (migdia o tarda
de dimecres) i/o la reparació econòmica dels danys causats al material
del centre o bé al d’altres membres de la comunitat educativa. La realització
d’aquestes tasques no es podrà prolongar per un període superior a dues
setmanes.
- Suspensió del dret
a participar en sortides o activitats complementàries per un període
màxim d’un mes.
- Canvi de grup d’alumnes,
per un període màxim d’una setmana.
- Suspensió del dret
d’assistència a determinades classes per un període no superior a cinc
dies lectius. Durant la impartició d’aquestes classes, l’alumne haurà
de romandre al centre efectuant els treballs acadèmics que se li encomanin.
- Aquest tipus de
mesures s’hauran de comunicar als pares o tutors legals de l’alumne,
excepte els apartats a), b) i c), els quals podran reclamar davant del
director en un termini no superior a dos dies. Aquesta comunicació es
farà mitjançant amonestació escrita del professor/a, del tutor/a, del
cap d’estudis o del director.
Sancions
per la comissió de faltes
- Realització de
tasques educadores per a l’alumne, en horari no lectiu (migdia o tarda
de dimecres) i/o la reparació
econòmica dels danys causats al material del centre o bé al d’altres
membres de la comunitat educativa.l a realització d’aquestes tasques
no es podrà prolongar per un període superior a un mes.
- Suspensió del dret
a participar en activitats extraescolars o complementàries en tot el
curs acadèmic.
- Canvi de grup o
classe d’alumnes.
- Suspensió del dret
d’assistència al centre o a determinades classes per un període que
no podrà ser superior a quinze dies lectius, sense que això comporti
la pèrdua del dret a l’avaluació continua i sens perjudici de l’obligació
que l’alumne/a realitzi determinats treballs acadèmics fora del centre,
en el supòsit de suspensió del dret d’assistència. El tutor/a, lliurarà
a l’alumne/a un pla de treball
de les activitats que ha de realitzar i establirà les formes de seguiment
i control durant els dies de no assistència al centre per tal de garantir
el dret a l’avaluació contínua.
- Inhabilitació per
cursar estudis al centre pel període que resti per a la fi del corresponent
curs acadèmic.
- Inhabilitació definitiva
per a cursar estudis al centre en el qual es va cometre la falta.
- En el cas d’aplicar
les sancions dels apartats e) i f), a un alumne d’escolaritat obligatòria,
l’Administració educativa proporcionarà a l’alumne sancionat, una plaça
escolar en un altre centre docent per tal de garantir el seu dret a
l’escolaritat.
- Totes les sancions
exposades per comissió de faltes, només es podran aplicar amb la prèvia
instrucció d’un expedient disciplinari.
- Si es produeixen
fets constitutius de delicte o falta penal es comunicarà, pel director
del centre, al ministeri fiscal o a la Delegació d’Ensenyament, sense
que això sigui obstacle, perquè continuï la tramitació de l’expedient
fins a la seva resolució i imposició de la sanció, si escau.
- Les sancions,
per a les conductes greument perjudicials per a la convivència, qualificades
com a faltes, correspondrà al consell
escolar.
- El director del
centre és la persona competent per iniciar l’expedient, a iniciativa
pròpia o a proposta de qualsevol membre de la comunitat educativa.
- Quan siguin necessàries
per garantir el normal funcionament de les activitats del centre, en
iniciar-se l’expedient o en qualsevol moment de la instrucció, el director
a proposta de l'instructor, pot adoptar com a mesures provisionals el
canvi de grup o la suspensió temporal del dret d’assistència al centre
o a determinades classes o activitats per un període màxim de cinc dies
lectius. El tutor/a lliurarà el pla de treball detallat.
- En casos molt greus,
i després d’una valoració objectiva dels fets, de manera molt excepcional
tenint en compte la pertorbació de l’activitat del centre, els danys causats i la transcendència
de la falta, podrà prolongar el període màxim de la suspensió temporal,
sense arribar a superar en cap cas el termini de quinze dies lectius.
El centre, mitjançant el tutor/a, lliurarà el pla de treball.
- Per a l’allargament
del període de suspensió temporal més enllà dels cinc dies lectius,
caldrà l’aprovació del consell escolar.
Darrera
Actualització: 12/12/05. |
|
|