logotip Ies "camí de Mar" ies fons fons enllaços consultes mapa web escut calafell
logotip inici ies personal estudis docencia activitats alumnes escut calafell

 

situacióespaiscalendarimatriculaciómenjadorllibres de textnormativadocuments

 

 

 

 

 

 

NORMATIVA.

 

 

Drets dels alumnes

  • Els alumnes tenen dret a rebre una formació que els permeti aconseguir el ple desenvolupament de la pròpia personalitat, la qual haurà de comprendre:
  • La formació en el respecte dels drets i llibertats fonamentals i en l'exercici de la tolerància i de la llibertat dins els principis democràtics de convivència.
  • La formació dirigida al coneixement del seu entorn social i cultural immediat i, en especial, de la llengua, història, geografia, cultura i realitat social catalanes.
  • L'adquisició d'hàbits intel·lectuals i de tècniques de treball, com també de coneixements científics, tècnics, humanístics, històrics i artístics.
  • La formació religiosa i moral que estigui d'acord amb les seves pròpies conviccions o, en el cas dels alumnes menors d'edat, les dels seus pares o tutors.
  • La capacitació per a l'exercici d'activitats professionals i intel·lectuals.
  • La formació en el respecte de la pluralitat lingüística i cultural.
  • El respecte i la contribució a la millora de l'entorn natural i al patrimoni cultural del seu voltant.
  • La formació per a la pau, la cooperació i la solidaritat entre els pobles.
  • L'educació que asseguri la protecció de la salut i el desenvolupament de les capacitats físiques.
  • Els alumnes tenen dret a gaudir d'una orientació escolar i professional que asseguri la seva llibertat de decisió d'acord amb les seves.
  • Els alumnes tenen dret al respecte de la seva integritat física i de la seva dignitat personal.
  • La informació relativa a les seves circumstàncies personals i familiars, serà considerada de caràcter reservat, per part de l'institut.
  • Els alumnes tenen dret a participar en el funcionament i la vida del centre i, per tant, hauran de poder:
    • Triar els seus representants: delegats, subdelegats i membres del consell escolar.
    • Rebre la informació que els permeti intervenir en la gestió i control de l'institut, mitjançant els seus representants del consell escolar, i del consell de delegats.
    • Els representants de l'alumnat (delegats i delegades de curs) celebraran les seves reunions en horari lectiu, amb una periodicitat ordinària trimestral.
    • Manifestar lliurement la seva opinió, amb respecte per la dignitat de les persones.
      inici de pàgina.

Deures dels alumnes

  • Els alumnes tenen el deure de respectar l'exercici dels drets i les llibertats dels membres de la comunitat educativa.
  • L'estudi constitueix un deure bàsic dels alumnes, que comporta l'aprofitament de les seves aptituds personals i dels coneixements que s'imparteixen amb la finalitat d'assolir una bona preparació humana i acadèmica. El deure de l'estudi, també inclou, la realització de les tasques encomanades pels professors en l'exercici de les seves funcions docents i el respecte a l'estudi dels seus companys.
  • Els alumnes tenen el deure de respectar les normes de convivència del centre, les quals inclouen:
  • Complir les normes reflectides en el reglament de règim interior.
  • Respectar les decisions dels òrgans unipersonals i col·legiats del centre.
  • Respectar les indicacions del personal no docent (conserges, administratius, monitors,…).
  • Respectar la llibertat de consciència i les conviccions religioses, morals i ideològiques, com també la dignitat, la integritat i la intimitat dels membres de la comunitat educativa.
  • No discriminar cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe o per qualsevol altra circumstància personal o social.
  • No insultar, dir paraules grolleres, contestar inadequadament, parlar fora de context ni fer gesticulacions fora de to.
  • No agredir físicament ni proferir amenaces.
  • No córrer, ni cridar pels passadissos.
  • No consumir cap droga, ni incitar al seu consum.
  • No portar armes blanques ni objectes contundents.
  • No deteriorar o sostreure pertinences dels altres.
  • Propiciar un ambient convivència i respectar el dret dels altres, a que no sigui pertorbada l'activitat normal.
  • Els alumnes tenen el deure de respectar els materials i les instal·lacions de l'institut:
  • No embrutar les dependències del centre (llençar papers, fer dibuixos,...).
  • Dedicar un temps en tutoria a la neteja i conservació de l'aula.
  • Utilitzar correctament les instal·lacions i els materials del centre.
  • No trencar o fer malbé les instal·lacions i els béns mobles. En cas de causar-ne danys per culpa o negligència, a més de la sanció acadèmica, hi ha l'obligació de reparar o restituir el dany.
  • En cap cas sostrauran material, objectes o pertinences del centre.
  • Tenen el deure de portar tots els materials necessaris (llibres, llibretes, agenda, xandall, ...), per desenvolupar l'activitat d'acord amb l'horari escolar de cada dia. No són estris de treball els walkman, gameboys, mòbils, etc. No està permesa la seva utilització durant l'horari lectiu, ni el Centre es fa responsable de la seva pèrdua, robatori, o qualsevol altra circumstància.
  • Tots els alumnes del centre, tant els de l'ensenyament obligatori com els dels ensenyaments postobligatoris, tenen el deure d'assistir a classe, participar en les activitats acordades en el calendari escolar i respectar els horaris establerts.
    inici de pàgina.

 

Normativa sobre l'assistència a classe

  • Les faltes injustificades de puntualitat i d'assistència a classe estan considerades com: conductes contràries a les normes de convivència en el centre.
  • Si l'alumne s'incorpora al centre quan l'activitat lectiva ja s'ha iniciat, s'incorporarà a la classe següent, amb el raonament dels motius de l'absència.
  • Els alumnes de l'ensenyament obligatori (ESO) hauran de romandre dins del recinte educatiu durant tot l'horari escolar. Està inclòs el temps d'esbarjo i l'horari de menjador, per aquells que facin ús d'aquest servei.
  • Els alumnes dels ensenyaments postobligatòris (batxillerats i cicle formatiu), podran sortir del recinte educatiu, durant el temps d'esbarjo, sempre que el seus pares o tutors legals signin l'autorització corresponent. (acord pres pel consell escolar amb data 16/11/2000).
  • Per sortir de l'institut, en hores lectives, caldrà una autorització escrita dels seus pares i en el cas dels alumnes d'ESO, s'hauran de venir a recollir personalment, signant la corresponent autorització per sortir fora del centre durant l'horari lectiu i els motius de la sortida.
  • Els professors/es tutors/es comunicaran, telefònicament o per escrit, als pares, les faltes d'assistència no justificades, amb una periodicitat quinzenal i lliuraran, al finalitzar el trimestre, un informe als pares del número total d'hores d'absència trimestral (justificades i no justificades) i la seva possible repercussió en el rendiment acadèmic de l'alumne.
  • Els alumnes hauran de romandre a l'aula durant el canvi de classe, excepte quan l'àrea o matèria següent s'imparteixi en una altra aula. Si per alguna circumstància, el professor no es presenta a classe a l'hora fixada, s'haurà de romandre a l'aula, esperant l'arribada del professor de guàrdia.
  • Per anar al servei, s'aprofitarà el temps d'esbarjo, com a norma general, i també, en aquells casos que el professor cregui d'extrema necessitat, entre les 10 i les 11'30 o de les 13 a les 14 hores.Els dies que hi hagi classe de tarda, podran anar de 16'30 a 17'30. Fora d'aquests horaris només podran anar als serveis aquells que tinguin justificant metge i casos molt excepcionals. En qualsevol d'aquests horaris, excepte el temps d'esbarjo, els alumnes demanaran la clau al conserge.
    inici de pàgina.


Normativa per l'entrada i sortida de l'Institut.
  • Portes d'entrada i sortida:
    • 1r cicle d'ESO. (blava) c/ Jaume Pallarès.
    • 2n cicle d'ESO, batxillerats i cicle formatiu d'Administració. (arc) c/ Jaume Pallarès.
    • porta d'accés a l'aparcament del Passeig de la Unió, i d'utilització preferent, per als alumnes que utilitzin el transport escolar.
    • porta situada al carrer Camí de Mar (blanca) d'ús exclusiu per a professors i pares d'alumnes o personal que realitza gestions de Secretaria. Per aquesta porta no està permesa l'entrada o sortida d'alumnes si no van acompanyats d'un professor o dels seus pares.
    • porta situada al carrer Joan Nin (marró), d'accés al menjador de l'Institut, per aquelles persones que estan relacionades amb aquest servei, realitzin gestions o s'informen. També accedeixen els pares al local de l'AMPA i els alumnes del 2n cicle i dels nivells post-obligatoris.Pati principal.
  • Les portes s'obriran a les 8:20 del matí i es tancaran a les 8:40. Aquells alumnes que arribin al Centre amb retard, entraran per la porta B (arc) i aniran a classe a la següent hora justificant, per escrit a l'hora de tutoria, els motius del retard. Durant les hores de classe, cap alumne matriculat al Centre restarà fora del recinte educatiu.
  • Els dilluns, dimarts i dijous els alumnes que no utilitzin el servei de menjador realitzaran la sortida i entrada al Centre, al migdia, per les portes A, B o C. Els usuaris del menjador no poden sortir del Centre.
  • Els autocars que realitzen el servei de transport escolar, faran la parada de final o d'inici de ruta (Segur de Calafell i urbanitzacions de Calafell-Park i Mas Romeu) en l'aparcament del Passeig de la Unió, al costat de la porta C d'accés al pati del 1r cicle. Tots els alumnes transportats utilitzaran aquesta porta, tant en les entrades com en les sortides. Això facilitarà un servei més ràpid i sense perills.
    inici de pàgina.

RÈGIM DISCIPLINARI. MESURES CORRECTORES.

Conductes contràries a les normes de convivència: Es consideraran conductes contràries a les normes de convivència:
  • Les faltes injustificades d’assistència o de puntualitat a classe.
  • Els actes d’incorrecció o de desconsideració als membres de la comunitat educativa:
    • Els insults i les paraules grolleres.
    • Contestar inadequadament.
    • Desobeir les indicacions dels professors.
    • Parlar fora de context a classe.
    • Fer gesticulacions fora de to.
    • Córrer i cridar pels passadissos.
    • Embrutar les dependències del centre.
    • Menjar, beure i portar llaminadures i  xiclet a la classe i passadissos.
  • Els actes injustificats que alterin el desenvolupament normal de les activitats del centre.
  • Els actes d’indisciplina i les injúries o les ofenses contra membres de la comunitat educativa.
  • El deteriorament, causat intencionadament, de les dependències del centre. Del material d’aquest o de la comunitat educativa. Aquesta conducta es concreta en:
    • Es considera un desperfecte tot acte contra els béns materials del centre quan aquests queden alterats de manera irreversible.
    • Els desperfectes ocasionats de manera voluntària per un alumne/a han de ser reparats econòmicament pels seus pares o representants legals.Si no es pot indagar qui ha estat el/la responsable, la reparació correrà a càrrec de tots els alumnes assistents a classe.
    • Els desperfectes de poca importància, que es puguin arreglar sense el servei d’un tècnic, els repara directament l’alumne/a que l’ha comès, o farà tasques educadores en hores de permanència al centre. 
  • Qualsevol altra incorrecció que alteri el normal desenvolupament de l’activitat acadèmica, que no constitueixi falta.
    inici de pàgina.

 

Conductes greument perjudicials per a la convivència (faltes). Es consideraran faltes les següents conductes greument perjudicials per la convivència en centre:

  • Els actes greus d’indisciplina, injúries o ofenses contra membres de la comunitat educativa.
  • L’agressió física o amenaces contra altres membres de la comunitat educativa.
  • La suplantació de personalitat en actes de la vida docent i la falsificació i sostracció de documents i material acadèmic.
  • El deteriorament greu, causat intencionadament, de les dependències del centre, del material d’aquest o dels objectes i pertinences d’altres membres de la comunitat educativa.
  • Els actes injustificats que alterin greument el desenvolupament normal de les activitats del centre.
  • Les actuacions i les incitacions a actuacions perjudicials per a la salut i la integritat personal. 
  • La reiterada i sistemàtica comissió de conductes contràries a les normes de convivència en el centre.

Circumstàncies que cal tenir en compte:La imposició de mesures correctores i de sancions als alumnes, haurà de ser proporcionada a la seva conducta, al nivell educatiu en què es troba i s’hauran de tenir en compte les circumstàncies personals, familiars i socials; també, haurà de contribuir, en la mesura que això sigui possible, al manteniment i la millora del seu procés educatiu.Es poden corregir:

  • els actes i conductes contràries a les normes de convivència realitzades pels alumnes dins del recinte escolar o durant la realització d’activitats extraescolars o complementàries. Igualment, podran corregir-se les actuacions dels alumnes que, encara que dutes a terme fora del recinte escolar, estiguin motivades o directament relacionades amb la vida escolar i afectin als seus companys o altres membres de la comunitat educativa.
  • Als efectes de graduar les mesures correctores i les sancions, seran considerades circumstàncies que poden disminuir la gravetat de l’actuació de l’alumne:
    • El reconeixement espontani de l’alumne, de la seva conducta incorrecta.
    • No haver comès, anteriorment, faltes ni conductes contràries a la convivència.
    • La petició d’excuses, en els casos d’injúries, ofenses i alteració del normal desenvolupament de qualsevol activitat del centre.
    • La falta d’intencionalitat.
  • Seran considerades circumstàncies que poden intensificar la gravetat  de l’actuació:
    • Qualsevol acte que atempti contra el deure a no discriminar a cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe o per qualsevol altra circumstància personal o social.
    • Causar danys, injúries o ofenses als companys d’edat inferior o als incorporats recentment al centre.
    • La premeditació i la reiteració.
    • Col·lectivitat i/o publicitat manifesta.
  • Tenint en compte aquest atenuant o agreujants, podem diferenciar:
    • “conducta contrària a les normes de convivència del centre”
    • “conducta greument perjudicial per a la convivència”, qualificada com a falta.
      inici de pàgina.

     

Mesures correctores per a "conducta contrària":

  • Amonestació oral.
  • Compareixença immediata davant el  cap d’estudis o director.
  • Privació del temps d’esbarjo, sota el control del professor que imposa aquesta mesura.
  • Realització de tasques educadores per a l’alumne, en horari no lectiu (migdia o tarda de dimecres) i/o la reparació econòmica dels danys causats al material del centre o bé al d’altres membres de la comunitat educativa. La realització d’aquestes tasques no es podrà prolongar per un període superior a dues setmanes.
  • Suspensió del dret a participar en sortides o activitats complementàries per un període màxim d’un mes.
  • Canvi de grup d’alumnes, per un període màxim d’una setmana.
  • Suspensió del dret d’assistència a determinades classes per un període no superior a cinc dies lectius. Durant la impartició d’aquestes classes, l’alumne haurà de romandre al centre efectuant els treballs acadèmics que se li encomanin.
  • Aquest tipus de mesures s’hauran de comunicar als pares o tutors legals de l’alumne, excepte els apartats a), b) i c), els quals podran reclamar davant del director en un termini no superior a dos dies. Aquesta comunicació es farà mitjançant amonestació escrita del professor/a, del tutor/a, del cap d’estudis o del director.

Sancions per la comissió de faltes

  • Realització de tasques educadores per a l’alumne, en horari no lectiu (migdia o tarda de dimecres) i/o la   reparació econòmica dels danys causats al material del centre o bé al d’altres membres de la comunitat educativa.l a realització d’aquestes tasques no es podrà prolongar per un període superior a un mes.
  • Suspensió del dret a participar en activitats extraescolars o complementàries en tot el curs acadèmic.
  • Canvi de grup o classe d’alumnes.
  • Suspensió del dret d’assistència al centre o a determinades classes per un període que no podrà ser superior a quinze dies lectius, sense que això comporti la pèrdua del dret a l’avaluació continua i sens perjudici de l’obligació que l’alumne/a realitzi determinats treballs acadèmics fora del centre, en el supòsit de suspensió del dret d’assistència. El tutor/a, lliurarà a l’alumne/a un pla de treball de les activitats que ha de realitzar i establirà les formes de seguiment i control durant els dies de no assistència al centre per tal de garantir el dret a l’avaluació contínua.
  • Inhabilitació per cursar estudis al centre pel període que resti per a la fi del corresponent curs acadèmic.
  • Inhabilitació definitiva per a cursar estudis al centre en el qual es va cometre la falta.
  • En el cas d’aplicar les sancions dels apartats e) i f), a un alumne d’escolaritat obligatòria, l’Administració educativa proporcionarà a l’alumne sancionat, una plaça escolar en un altre centre docent per tal de garantir el seu dret a l’escolaritat.
  • Totes les sancions exposades per comissió de faltes, només es podran aplicar amb la prèvia instrucció d’un expedient disciplinari.
  • Si es produeixen fets constitutius de delicte o falta penal es comunicarà, pel director del centre, al ministeri fiscal o a la Delegació d’Ensenyament, sense que això sigui obstacle, perquè continuï la tramitació de l’expedient fins a la seva resolució i imposició de la sanció, si escau.
  • Les sancions, per a les conductes greument perjudicials per a la convivència, qualificades com a faltes, correspondrà al consell escolar.
  • El director del centre és la persona competent per iniciar l’expedient, a iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol membre de la comunitat educativa.
  • Quan siguin necessàries per garantir el normal funcionament de les activitats del centre, en iniciar-se l’expedient o en qualsevol moment de la instrucció, el director a proposta de l'instructor, pot adoptar com a mesures provisionals el canvi de grup o la suspensió temporal del dret d’assistència al centre o a determinades classes o activitats per un període màxim de cinc dies lectius. El tutor/a lliurarà el pla de treball detallat.
  • En casos molt greus, i després d’una valoració objectiva dels fets, de manera molt excepcional tenint en compte la pertorbació de l’activitat  del centre, els danys causats i la transcendència de la falta, podrà prolongar el període màxim de la suspensió temporal, sense arribar a superar en cap cas el termini de quinze dies lectius. El centre, mitjançant el tutor/a, lliurarà el pla de treball.
  • Per a l’allargament del període de suspensió temporal més enllà dels cinc dies lectius, caldrà l’aprovació del consell escolar.
Darrera Actualització: 12/12/05.
inici de pàgina.