4. El xat.
Un xat és una conversa que es manté per escrit i de la qual queda la transcripció. A diferència del fòrum, on es poden deixar les opinions en qualsevol moment mentre sigui obert, el xat és una activitat síncrona, és a dir, exigeix que els participants estiguin tots connectats en el mateix moment. Això té avantatges, per exemple la immediatesa, i inconvenients, per exemple costa de trobar el moment que vagi bé a tothom per realitzar-lo.
Cal aleshores que el professorat valori l'oportunitat d'incloure aquest tipus d'activitat i si vol assignar-li uns criteris de participació, de moderació o una qualificació.
Un xat pot ser una excel·lent oportunitat de treballar en grup si, per exemple, es preparen prèviament les preguntes que es faran a una persona convidada al curs.
Les possibilitats que brinda són moltes i variades, i el fet de tenir un registre escrit de tot allò que s'ha dit pot permetre l'oportunitat d'analitzar el llenguatge utilitzat, expressions, idees, etc.
Aquest mòdul carrega molt el servidor, que va molt lent si hi ha moltes persones participant-hi. És per això que aquesta opció no està permesa actualment al moodle del servei agora, però si que està activa al moodle de primer i segon.
|
Activeu l'edició del curs clicant el botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina.
Escolliu el punt on voleu inserir el xat: a la part comuna del curs o bé a la setmana o tema corresponent.
Aneu al menú Afegeix una activitat i desplegueu-lo.
Trieu Xat i se us obre el formulari d'edició del xat. Doneu-li un nom i escriviu el text de presentació, al qual podeu donar totes les explicacions que considereu necessàries, tant les de tipus organitzatiu (els criteris de participació) com les de tipus tècnic (com han d'entrar els estudiants al xat).
 }
Fixeu el dia i l'hora en què es farà el xat.
Trieu l'opció de repetició que més us convingui:
Decidiu quant de temps guardareu les transcripcions dels xats:
Decidiu si tots els participants poden veure les transcripcions de les sessions anteriors i deseu els canvis.
El mòdul pot ser visible o invisible per a l'usuari/ària. Això serà útil si voleu que només hi tingui accés el professorat.
El xat ja s'ha inclòs al curs.
-
Amb el dia i hora acordats, entrareu al xat simplement fent clic sobre el seu nom, a la setmana o tema on estigui. Així s'obre la pàgina de presentació amb les instruccions que hi heu deixat; per començar a participar-hi, feu clic sobre el missatge:

- Apareix una finestra emergent.1) Aquesta finestra està dividida en dues parts: l'esquerra, on apareixen les intervencions dels participants, i la dreta, amb la llista de participants connectats.

-
A la part inferior, hi ha una casella on podeu escriure els vostres missatges, que es publicaran quan premeu la tecla de retorn.
-
Les intervencions queden enregistrades al sistema i les podreu recuperar, un cop s'hagi acabat el xat, fent clic a la finestra de presentació.
El xat és una de les activitats que porten més persones a usar internet amb finalitats socials. Tingueu-ho present per marcar els criteris de participació en un xat educatiu.
Pot ser un recurs útil per a un grup reduït d’usuaris, grups de treball que han de discutir temes a distància, convidar un/a expert/a per parlar d'un tema d’interès, prendre decisions puntuals, resoldre dubtes senzills, i també una eina per qualificar la forma d’intervenir, el llenguatge que s'hi usa, etcètera.
La clau d’un bon xat és la moderació. És necessari establir unes normes bàsiques. Un suggeriment normatiu pot ser aquest:
Moderador/a:
Ha d’existir ineludiblement i donar pas a les intervencions perquè es pugui seguir el fil conductor del debat, sense que es produeixin converses creuades perquè dificultarien la comprensió.
Anirà readreçant les converses, obrint qüestions, etcètera.
El/la moderador/a dóna pas amb un bip a l’usuari/ària i, d’alguna manera, l’obliga a intervenir, fent que no es quedi ningú fora de lloc.
Normes en les intervencions dels usuaris:
Les intervencions es demanen amb un ?.
El moderador/a dóna pas amb un bip.
Les intervencions ha de ser curtes, amb un llenguatge entenedor i escrit seguint les normes ortogràfiques.
Si la intervenció va dirigida a una persona en concret, l'usuari/ària hi posarà el seu nom en començar a escriure-la.
Els usuaris han de tenir en compte que el xat queda gravat i que pot accedir a llegir-lo qualsevol dels usuaris del curs.
Si els/les usuaris triguen a intervenir quan se’ls dóna pas, el xat s'alenteix. En aquest sentit, és recomanable que sigueu àgils.
|