|
5. Les wikis.
Un wiki és un tipus de pàgina web que s'edita molt fàcilment. per canviar una pàgina de tipus wiki, només cal accedir-hi des del navegador, fer clic sobre editar, canviar allò que vulgueu, previsualitzar el resultat i, si us agrada, desar-lo. Amb aquests pocs passos, els canvis fets queden fixats i a disposició de tothom que visiti la web. Ràpid, oi? és el significat del mot wiki en hawaià.
És molt senzill d'editar un wiki, perquè disposem de l'editor HTML que ens ofereix Moodle, i la creació de pàgines noves dins el wiki és automàtica: només cal escriure el NomDeLaPàgina en tipografia tipus camell per tenir una pàgina nova anomenada NomDeLaPàgina.
Per a què pot servir una pàgina d'aquest tipus en un curs de Moodle? Per a moltes coses, veiem alguns exemples:
- Cada estudiant pot tenir la seva pàgina personal de presentació i canviar-hi la informació quan vulgui.
- Per fer treballs en grup: un estudiant comença el treball i els altres hi afegeixen o canvien coses (no patiu si esborren coses, es pot recuperar qualsevol pàgina antiga que s'hagi modificat).
- També pot usar-se d'esborrany personal on cada estudiant va rebent comentaris i orientacions del professorat mentre desenvolupa un treball, fet que li permet anar fent canvis.
- També podríem preparar una wiki per al nostre pla de lectura de forma que cada vegada que un alumne llegeixi un llibre fes un petit resum sobre el contingut del llibre i la seva valoració. D'aquesta forma els alumnes podrien abans de triar un llibre llegir els comentaris que els altres alumnes fan sobre el llibre i, un cop acabada la lectura afegir les seves valoracions a les ja fetes pels altres companys. D'aquesta forma, a poc a poc es podria crear una petita base de dades sobre els llibres feta pels mateixos alumnes i el nostre pla de lectura esdevindria també un pla d'escriptura.
Activeu l'edició del curs clicant al botó Activa edició, de la part superior dreta de la pàgina.
Escolliu el punt on voleu inserir el wiki: a la part comuna del curs, o bé a la setmana o tema corresponent.
Aneu al menú Afegeix una activitat i desplegueu-lo.
Trieu Wiki, amb la qual cosa se us obre el formulari d'edició i configuració del wiki. Comenceu per donar-li un nom i escriure un resum del contingut.
Escolliu el tipus de wiki que voleu.
Hi ha tres opcions per triar: Professor, en la qual hi pot escriure el professorat i els estudiants només llegeixen, Grup, on tant professorat com estudiants editen i veuen el wiki; i l'opció Estudiant, on cada participant té el seu propi wiki, tot i que, si és permès, pot veure els dels companys.
Trobareu més informació sobre les combinacions de tipus de wiki i existència de grups al curs prement el botó d'informació.
Podeu fer que el nom del wiki surti a cada pàgina i admetre, o no, fitxers adjunts a les pàgines del wiki. Deseu desmarcada l'opció dels enllaços automàtics.
Les opcions següents es refereixen als privilegis d'edició dels estudiants.
Podeu permetre'ls estripar pàgines, suprimir-ne, fer canvis massius o definir els indicadors. Si penseu que encara no estan massa acostumats a treballar en aquesta activitat, és millor no autoritzar-los (opció per defecte).
Per acabar de configurar el wiki, teniu una sèrie de valors opcionals:
Podeu donar un nom diferent al del wiki a la pàgina d'inici, o bé triar una pàgina d'inici amb material que hagueu pujat prèviament a la carpeta de fitxers del curs i millorar-ne, així, el contingut o la presentació.
Quan tingueu marcades totes les opcions desitjades, premeu el botó Desa els canvis i el wiki estarà disponible al vostre curs.
Feu clic sobre el nom del wiki i se us obrirà la pàgina d'edició amb totes les possibilitats de navegació i edició
Des de la pestanya Visualitza, vereu la pàgina principal; des d'Edita podeu introduir canvis en les pàgines; la pestanya Enllaços us mostra les pàgines que tenen un enllaç que porta a la pàgina actual, la que esteu veient, i, finalment, Història reflecteix els canvis que ha sofert el wiki: qui i quan va introduir modificacions. Des d'aquesta pestanya podreu recuperar, si cal, una pàgina canviada posteriorment. Ara, però, feu clic sobre Edita.
Se us obre la pàgina d'edició del wiki amb l'editor HTML, que us permet escriure text, donar-li format i, si cal, inserir imatges.
Per crear una pàgina nova dins el wiki, escriviu el seu nom entre els símbols [ ]
[PaginaProva] (entre [ ])
Si cliqueu sobre el botó Previsualització, veureu un interrogant amb un enllaç a la seva dreta:

Quan feu clic sobre aquest interrogant

es crearà, automàticament, una pàgina nova amb el nom Pagina Nova i enllaçada amb la principal.
Quan un wiki té moltes pàgines, per exemple una per a cada estudiant d'un curs, podeu fer cerques des de la casella de la part superior de la pàgina

o bé navegar pel wiki des del desplegable d'enllaços
També trobareu un desplegable que us permet, com a professors, administrar el wiki
Un bon treball de wiki és composar un text narratiu, descriptiu, teatral, etc., de forma col.lectiva. Per exemple, fer una història narrada amb diferents escenes. Cada escena correspondrà a una pàgina enllaçada des de la portada de la història, i les escenes es poden anar fent en grups petits, de 3-4 participants. El professorat pot seguir el desenvolupament llegint l'historial. Pot saber el nombre d'intervencions de cada alumne/a, el temps emprat, i pot intervenir per corregir, fer marques, etc.
Amb la pestanya “historial” podem accedir a veure les intervencions dels participants.

Si cliquem “Dif” accedim als canvis de cada participant, que es visualitzen amb un altre color de text.

Activitats:
- Afegiu un comentari a la wiki sobre la festa de Sant Jordi d'aquest curs.
|
|