La filosofia, en tant que activitat i producte de la raó humana, té
la seva pròpia història. L'estudi de la història de la
filosofia porta al coneixement dels seus canvis i vicissituds al llarg del temps
i, potser també, a través de models teòrics més
o menys purs i explícits, a l'explicació i comprensió d'aquests
canvis. Hi ha, però, diverses històries de la filosofia, no només
perquè n'expliquen i comprenen els canvis de forma diferent, sinó
perquè tracten objectes diferents: àdhuc, en un mateix moment
històric, allò que hom ha entès que constituïa la
filosofia han estat activitats i productes intel·lectuals diferents,
encara que potser no sempre ben diferenciats.
No és estrany, doncs, que la varietat de productes intel·lectuals
generats al llarg del temps i incorporats a les històries de la filosofia
sigui enorme. En funció, principalment, d'allò que hom entén
per filosofia i de com n'explica i en comprèn l'evolució, se'n
privilegien uns per damunt d'altres. Tots, però, poden inserir-se en
legítimes històries de la filosofia. Més discutible és
si han d'incorporar-se al currículum d'estudis del batxillerat. I si
és així, quins ho han de fer.
L'alumnat que accedeix al batxillerat es troba a les portes o del món
laboral o d'estudis universitaris especialitzats. Per això, abans d'abandonar
l'educació secundària és convenient que comprengui, des
d'una perspectiva global i integradora, el món en el qual viu i els supòsits
teòrics que utilitza. Aquesta comprensió, abstracta per naturalesa,
la pot assolir de ben segur a través de l'activitat filosòfica
i del coneixement d'alguns productes intel·lectuals generats en el passat
i recollits per la història.
Des d'aquesta perspectiva, la Història de la Filosofia hauria de proporcionar
a l'alumnat de batxillerat conceptes i models de pensament racional, i recursos
procedimentals que li facilitin la tasca de re-pensar la realitat i construir
el seu propi pensament.
Atès que no pot haver-hi comprensió i pensament genuí sense
aprenentatge conceptual, sembla necessari conèixer alguns dels conceptes
i problemes nuclears de la filosofia, seleccionats de la seva història.
En la selecció feta en aquest primer nivell de concreció s'han
triat les grans èpoques de la història del pensament i alguns
dels seus nuclis de reflexió característics (la naturalesa, el
seu coneixement i l'aplicació pràctica d'aquest coneixement, l'home
i la societat, l'acció moral, la política, la religió o
el sentit de l'existència), en el benentès que el seu tractament
pot completar-se amb l'estudi d'altres temes o problemes inteHectuals de l'època
o, si es creu oportú, veure com aquests nuclis de reflexió han
evolucionat al llarg de la història.
Per altra part, i atès que sense activitat, ús i aplicació,
no pot haver-hi, pròpiament, apropiació de conceptes, s'han seleccionat
algunes estratègies de treball i algunes actituds i valors que, aplicades
als àmbits conceptuals esmentats, afavoreixen la construcció per
part de l'alumnat d'un pensament crític i autònom Aquesta funcionalitat
educativa que la Història de la Filosofia comparteix amb la resta de
matèries del currículum de batxillerat aconsella, doncs, seleccionar
com a continguts procedimentals i actitudinals de l'assignatura les formes bàsiques
del pensament actiu i els comportaments que millor serveixen al desenvolupament
d'una personalitat autònoma. És a dir, les estratègies
de formulació de preguntes, identificació, definició de
problemes i plantejament d'hipòtesis resolutives; la manipulació
ordenada i critica de materials informatius -lectura, interpretació i
contrastació de textos filosòfics entre d'altres-; la realització
de treballs escrits i preparació i participació en debats; la
comunicació i avaluació de resultats; i les actituds del rigor,
creativitat intel·lectual, cooperació i solidaritat.
El criteri i l'habilitat del professorat seran determinants en la selecció
i caracterització final dels continguts.
Tanmateix, hauran de respectar-se tres tipus d'apropaments: La contextualització
històrica i social
dels temes estudiats. És necessari que l'alumne/a assumeixi, d'una banda,
que els productes intel·lectuals no són independents de la societat
i la cultura en què apareixen i. d'altra banda, que descobreixi els lligams
que mantenen les idees dels diferents àmbits del pensament i de l'acció
a cada època (ciència, tecnologia, religió, política,
costums, art) i com incideixen sobre els fets del moment i la seva conceptualització.
La visió dinàmica, processual o evolutiva dels temes tractats.
La Història de la filosofia ha d'afavorir en l'alumnat la consciència
del caràcter canviant dels conceptes, teories i formes d'entendre el
món, i de les transformacions i ruptures a què estan sotmesos.
L'actualització dels temes i l'aplicació de les respostes ofertes
pels filòsofs del passat a la comprensió dels temes i problemes
del present. Aquesta tasca de reexposició de la memòria col·lectiva
ha de servir perquè l'alumne/a reconegui els condicionaments històrics
del pensament actual i de la seva pròpia forma de pensar.
De mica en mica, a través de l'exercici reflexiu sobre la història
del pensament, l'alumne/a ha de guanyar en rigor i creativitat intel·lectuals.
Si, finalment, arriba a comprendre i explicar les vicissituds històriques
de l'activitat intel·lectual humana i adopta l'actitud tolerant que mena
a la cooperació i la solidaritat, haurà assolit alguns dels objectius
principals d'aquesta matèria.
La metodologia que porta a aquests objectius no necessàriament ha de
recolzar-se només en un dels
dos pols de la relació educativa. Encara que amb diferent paper, el protagonisme
ha de ser tant de l'alumnat com del professorat. Si l'alumne/a ha de reconstruir
el passat filosòfic per tal d'entendre el present, el professor/a ha
de facilitar-li les eines. I com que les eines poden ser diverses, la metodologia
no ha de ser pas única. Per això, tan útil pot ser l'exposició
verbal per part del professorat, com la lectura i comentari d'algun text filosòfic
o assaig o, fins i tot, la lectura d'una novella o la visió d'obres d'art
i de pel·lícules. En alguns casos o per alguns alumnes serà
més útil una cosa o una altra. En qualsevol cas, però,
el paper facilitador del professorat és determinant. Bé sigui
aclarint i ajudant a remoure estereotips i detectant obstacles mentals, bé
sigui oferint exemples i analogies, precisant conceptes i forçant la
sistematització i la fonamentació, bé sigui estimulant
el pensament creatiu o afavorint un clima comunicatiu i de treball, la tasca
del professorat és primordial en l'aprenentatge significatiu i funcional
de la història de la filosofia.
LÒGICA
I METODOLOGIA
En aquesta matèria es proposa als alumnes de batxillerat un treball de
reflexió i aprofundiment en el llenguatge, la lògica i la metodologia
de la ciència, entesos com a instruments del pensament i l'acció
racional.
El
programa comença amb una reflexió sobre les relacions entre el
llenguatge i la realitat i el llenguatge i el pensament, mostrant com a més
de ser una eina per a la comunicació, el llenguatge reprodueix la realitat,
la classifica i la sotmet a la seva estructura. En abordar les qüestions
sobre les possibilitats i funcions del llenguatge subratllarem els usos enunciatiu
i argumentatiu, insistint en la necessitat d'aconseguir una expressió
clara i rigorosa.
El bloc de continguts dedicats a la lògica (unitats 2,3 i 4) servirà
com a eix vertebrador de la matèria. Tant la comunicació ordinària
entre els humans com l'activitat explicativa de la ciència necessiten
un llenguatge precís, articulat de manera rigorosa, i que impedeixi l'aparició
d 'incoherències.
L'apartat dedicat específicament a la metodologia de la ciència
vol apropar críticament l'alumnat als mètodes d'investigació
científica, alhora que pretén aconseguir que valori d'una manera
positiva la planificació d'estratègies i l'actuació metòdica
a l'hora de solucionar problemes.
Aquesta matèria, en la mesura que proporciona estratègies cognitives
que tenen aplicació en qualsevol àmbit del coneixement i de l'acció,
pot donar resposta als interessos i necessitats d'alumnes ben diferents i completar
el currículum de qualsevol modalitat i itinerari de Batxillerat.
DRETS HUMANS I CIUTADANIA
Aquest crèdit pretén
facilitar als alumnes
els elements conceptuals, procedimentals i actitudinals per a un exercici conscient
de la ciutadania. Vol contribuir a la formació de persones solidàries,
participatives, amb opinió pròpia i conscients del seu paper en
les societats democràtiques.
El nucli del crèdit és l'estudi dels drets fonamentals i dels
mecanismes de participació en la vida pública reconeguts en la
Constitució i l'Estatut, tot contextualitzant-lo en l'àmbit de
la Declaració Universal dels Drets Humans, i dels nous moviments sorgits
al seu voltant.
El tractament dels drets i dels mecanismes de participació ha de tenir
una orientació pràctica, és a dir, ha d'estar adreçat
a l'exercici dels drets propis i al respecte i promoció dels drets dels
altres. Pertal que aquesta pràctica sigui conscient, caldrà vincular
els continguts del crèdit amb àmbits del Dret, de la Filosofia
Política, l'Ètica i la Sociologia.
El fet de prendre la Declaració Universal de Drets Humans com a objecte
d'ensenyament/aprenentatge també ens ajuda a situar-nos en un context
mundialista: malgrat la varietat d'organitzacions socials al nostre planeta,
els humans que hi habitem tenim els mateixos drets bàsics.
Finalment, també és important que els alumnes entenguin que no
hi ha prou amb prendre consciència de la realitat, sinó que cal
actuar per poder-la canviar i millorar amb la nostra participació
la vida pública.
VALORS DEMOCRÀTICS I PARTICIPACIÓ
CIUTADANA
Aquest
crèdit pretén contribuir a la formació de persones solidàries,
participatives, amb opinió pròpia i conscients del seu paper en
les societats democràtiques. Els
continguts del crèdit han de permetre que els alumnes i les alumnes entenguin
les societats en constant canvi, obertes a les influències exteriors,
que tant aporten com reben de les societats veïnes. Caldrà fer veure
a l'alumnat la interrelació dels diferents elements que configuren globalment
les societats. Que els aspectes socio-econòmics no estan separats dels
político-culturals, ni aquests dels medioambientals. És important
el coneixement de les institucions del propi país i el paper que juguen
en un context més ampli, com l'europeu. Finalment cal que l'alumnat entengui
que no n'hi ha prou amb prendre consciència de la realitat, sinó
que cal actuar per poder-la canviar i millorar amb la nostra participació
en els afers públics.