Tornar a projectes

SOM UNA ESCOLA VERDA

L'EDUCACIÓ AMBIENTAL

L'Educació mediambiental és un conjunt de principis educatius que pretenen introduir en els alumnes la sensibilitat vers el medi ambient i la sostenibilitat com a principis solidaris amb l'entorn, amb les persones i amb les futures generacions. Avui dia no es pot prescindir de l'educació mediambiental en el currículum escolar; de fet, forma part dels objectius de moltes àrees, però treballar-la de manera integrada, com un conjunt de valors i accions que tinguin presència en tots els àmbits del Centre, és un objectiu que va més enllà de la simple, i a voltes només formal, presència d'quests continguts en el currículum escolar. No és el mateix explicar les energies renovables en un àrea concreta que voler definir i fer tangible un institut sostenible.La primera és una actuació a l'entorn d'uns continguts, absolutament necessària, però la segona va molt més enllà: pretén que l'alumnat tingui consciència plena de trobar-se en un centre on tots els àmbits estiguin orientats vers la sostenibilitat: l'àmbit curricular, l'àmbit de gestió i la participació en la millora ambiental de l'entorn. La sostenibilitat és, a més, una actitud solidària amb els problemes que afecten el món, la humanitat: un món sostenible no és només aquell on no es malbaratin els recursos naturals i el medi ambient, sinó també aquell on els conflictes es resolguin sense imposicions prepotents i amb la racionalitat de què som capaços com a éssers humans. Un món sostenible és un món net, però també és un món just.Així, doncs, allò que pretenem treballar amb els alumnes és un potent conjunt de valors que abasten una sèrie àmplia d'actituds que, juntes, conformen una filosofia del desenvolupament de la humanitat i del tractament dels conflictes. És per aquests motius que realitzem anualment un viatge amb alumnes de batxilerat als campaments de refugiats sahrauís de Tindouf (Argèlia), enllaçant la sostenibilitat amb la solidaritat, dos conceptes inseparables, segons dèiem abans. En el camp de les accions més estrictament relacionades amb el medi ambient realitzem un seguit d'actuacions, que resumim:

Cura i repoblació de l'entorn natural del centre: el Torrent de la Llevadora

El Torrent de la Llevadora és un espai natural protegit dins de la Serralada de Marina, del qual tenim cura i fem la conservació, gràcies a un conveni signat amb l'Ajuntament de la ciutat. Aquest espai, situat just davant de l'Institut, ens seveix com a aula oberta per trebalar-hi un conjunt de coneixements a l'entorn de les ciències mediambientals i per implicar-nos en la millora ambiental de l'entorn, un dels nostres objectius.

Instal·lació de plaques solars

El desembre del 2000 vam instal·lar 36 mòduls d'energia solar fotovoltaica al terrat del centre com una aposta decidida per les energies renovables, per l'estalvi energètic i per la producció neta. La instal·lació compta amb un monitor de seguiment des del qual es pot veure la producció d'energia i l'estalvi d'emissions contaminants. No cal dir que és un recurs de gran utilitat que materialitza la nostra aposta per fer un centre sostenible.

Hivernacle i hort

Disposem d'un hivernacle construït pels alumnes en el qual cultivem productes naturals. L'hort consta d'un inèdit sistema de regadiu que permet gaudir d'una extensió notable d'espai cultivable.

Comissió mediambiental

Formada per professors, alumnes i personal no docent vetlla pel treball mediambiental en l'àmbit tutorial, per l'aplicació de criteris ecològics en l'adquisició de material i en la gestió dels recursos del centre: estalvi de consums innnecessaris, presència d'elements vegetals als interiors, etc.

Pla de Cohesió Ambiental

És un conjunt d'actuacions fruit de la nostra participació en els cursos d'Escoles Verdes de Catalunya, recull tot allò que fem i el que pretenem fer en un futur immediat en làmbit ambiental.

Document d'identificació dels objectius mediambientals en totes les àrees del currículum.

És un document, fruit d'un assessorament al Centre, que ens ha permès identificar tots aquells objectius que de manera directa o indirecta tenen relació amb l'educació mediambiental en cada àrea.