Guia per desenvolupar un treball de recerca

5.
Cercar la informació adequada al tema triat en els seus diferents aspectes, i processar-la.

5.1.
Cerca d'informació i dades

El fet de poder tenir tanta informació a l’abast implica que s’ha de saber cercar amb més exactitud. És per tot això que caldria orientar-los d’on i com buscar la informació i de com recollir aquesta informació i anotacions bibliogràfiques en suport paper (fitxes i/o electrònic (bases de dades):
Els Catàlegs
Tant si és físicament com virtualment, el primer que l’alumne haurà de fer serà mirar el Catàleg per saber com trobar el que busca o veure què és el que pot trobar sobre el tema objecte de la seva recerca.

Totes les biblioteques una mica importants, a banda que puguin continuar tenint el Catàleg en fitxes en suport paper, tenen un Catàleg en suport electrònic que es pot consultar a través d’Internet o a les sales de la biblioteca.

Catàleg de fitxes en suport paper
Conté una fitxa per a cada llibre de la biblioteca, ordenades alfabèticament i cada calaix porta una etiqueta amb les lletres de la primera i última fitxes separades per un guió. Normalment hi ha tres tipus de fitxes per a cada llibre: d’autor, de títol i de matèria, per tant trobarem tres catàlegs diferents. Aquí l’alumne també trobarà que hi ha diferents formes tipogràfiques d’introduir les dades a les fitxes, depèn del país, però això no té massa importància ja que totes inclouen bàsicament la mateixa informació.

És molt important que l’alumne utilitzi sempre el mateix sistema en el moment de citar o referenciar la bibliografia en el seu treball de recerca.

La informació bàsica d’una fitxa de biblioteca és:

• núm. de referència
  • matèria
  • nom de l’autor/a
  • data de naixement de l’autor/a
  • data de mort de l’autor/a
  • títol del llibre
  • editor
  • data del copyright
  • número de pàgines
  • il·lustracions si s’escau
  • informació addicional com ara, mapes, anotacions, núm. de classificació (CDU, de la Biblioteca del Congres, d’altres…).

Catàleg de Fitxes en suport electrònic
El nom oficial d’aquest tipus de catàleg és On-line public acces catalog OPAC (Catàleg d’accés públic en línia), ara bé, moltes biblioteques utilitzen un nom diferent. Bàsicament aquest catàleg conté la mateixa informació que el catàleg de fitxes tradicional però permet trobar un llibre també per temes o temes relacionats, paraules clau/descriptors, ISBN, ISSN o editorial.

Quan busquem un llibre i tenim alguna de les dades importants, la cerca no presenta cap problema. El més difícil és quan es busquen per paraules o temes claus. S’hauria de restringir molt bé la cerca. Normalment aquests catàlegs ofereixen una cerca simple i una cerca combinada així com l’explicació de com fer-ho.

Adreces biblioteques
A través d’aquestes adreces de les biblioteques de la Universitat de Barcelona i de la Universitat Autònoma de Barcelona es pot accedir a d’altres biblioteques d’arreu del món. Les adreces són les següents:
www.bib.ub.es/bub/bub.htm (Biblioteca de la Universitat de Barcelona)
www.bib.uab.es (Biblioteca de la Universitat Autònoma de Barcelona)
Obres de Referència
Depenent de la naturalesa del treball de recerca, l’alumne necessitarà altres tipus d’informació que no trobarà només en un llibre determinat, sinó que serà el resultat de la compilació i recerca de diferents fonts tant en suport paper com electrònic (vegeu Annex).
5.2.
Classificació de la informació i les dades
Així mateix, haurien d’anar ordenant i classificant la informació a mesura que la vagin obtenint i ja tindran molta feina feta en el moment de tractar, organitzar i interpretar les dades per començar a escriure el treball i presentar-les adequadament. Una manera pràctica de tractar la informació recollida, és fer fitxes en suport paper o electrònic (bases de dades), posant la font d’aquesta informació, i així ja la tindrà a punt en el moment de fer la bibliografia, i escriure les notes que cregui pertinents. Cal recordar-los que quan citin paraules textuals d’un autor s’han de posar sempre entre cometes i fer constar el nom de l’autor, la data i el número de pàgina, a més de fer-ho constar a la bibliografia (vegeu la cita corresponent d’aquest dossier).