Material per a l'alumnat

[Crèdit 2]

48  El misteri dels graons
a b

En aquesta unitat, estudiareu un problema d'escales i graons a partir del qual descobrireu que de vegades és millor fer un gràfic, que no pas guardar una taula de dades per veure la situació més clarament.

Hi ha graons per a tots els peus

Tots hem pujat i baixat per escales molt diverses: entre pisos, en un jardí, en un gran edifici... N'hi ha de dretes i estretes, n'hi ha de suaus i còmodes. Tot depèn dels graons. A cada graó, hi ha dues mides importants: l'altura x i la profunditat y. En la taula següent veureu quines són les mides més usuals en centímetres per a x i y segons el tipus d'escala.

Tipus d'escala X (cm) Y (cm)
A Molt dreta 20 23
B Dreta 19 25
C Casa de pisos 18 27
D Escola 17 29
E Teatre 16 31
F Edifici important 14 35
G Aire lliure 13 37
H Jardí 10 43

Fes uns quants graons

1. Agafa paper mil·limetrat i tisores. Retalla 8 tires d'1 cm d'amplada.
  2. Forma un graó amb cada tira segons indica la figura i llença el que sobri: 1 cm del paper mil·limetrat representarà 10 cm de la realitat.
  3. Si ja tens l'escala de vuit graons feta, estira-la. Compara les longituds. Què descobreixes?
  4. Escriviu quins valors heu trobat per a y+2x en cada cas.
  5. Escriviu la conclusió que heu tret d'aquest estudi.