Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Orientacions generals
[Orientacions]
 
Bon dia mates
Els quatre crèdits corresponents al primer cicle de l'Educació Secundària Obligatòria, volen oferir als alumnes una primera reflexió sobre els seus coneixements previs, i un primer aprofundiment sobre el valor de la matemàtica que sorgeix de situacions reals i s'aplica a la mateixa realitat.
Es vol fomentar, a cada un dels crèdits, actituds científiques positives de cara a descobrir, observar i formular plantejaments i interrogants; també es vol fomentar l'ús de tècniques que poden ser de gran utilitat per a qualsevol procés científic: construcció de taules de valors, gràfiques, construccions geomàtriques, etc. També es pretén que els alumnes actuïn al seu ritme i nivell en la mesura que sigui possible.
Els objectius per cada crèdit així com la temporització general, ja s'han explicat als punts anteriors. Ara s'expressaran elements organitzatius i estructurals, i també es donaran alguns consells per a la gestió tècnica.
A la vista dels materials per l'alumne/a, es pot entreveure només la forma en què es vol presentar el treball. Cal mostrar de totes formes en diversos punts com s'estructuren i organitzen aquests materials.



Estructura dels materials

Les propostes de treball són de sis tipus diferents:

  1. Activitats de descoberta i/o discussió.
  2. Activitats de suport.
  3. Activitats d'extensió i/o investigació.
  4. Recursos instructius.
  5. Activitats de seguiment.
  6. Activitats de diagnosi i avaluació.
Les dues darreres han quedat explicades en punts anteriors. Les primeres es troben fonamentalment guiades als quaderns de l'alumne/a i s'explicaran posteriorment. Les activitats que hi ha als quaderns de suport tenen un objectiu doble: ajudar als alumnes amb més dificultats i servir de suport de processos específics en alguns casos. Les activitats d'investigació s'inclouen en els quaderns sota l'epígraf "MÉS COSES". Tanmateix, les activitats dels dos quaderns s'associaran més endavant i s'explicaran propostes d'ampliació específiques per a cada una.



Elements de gestió

En la mesura que és possible el procés de treball a les diverses activitats s'orienta en forma de laboratori. Es proposen dos blocs en 6 fases (Fortuny, 1990) que expliquem a continuació:
Informació: experimentació, representació, comunicació i conceptualització.
Control: recursió i reflexió cap a una nova experimentació.
En les primeres fases del treball, es promouen elements de motivació que fan observar una situació concreta, lligada al màxim a un context real. Així cada fitxa del quadern de l'alumne/a, proposa en frases breus una introducció al treball que es vol realitzar.
Tot seguit es proposen situacions de representació del fenomen i -en molts casos- de comunicació dels resultats en petit o gran grup. Així es vol fomentar una discussió que permeti copsar no sols la pròpia situació sinó els conceptes i procediments matemàtics que hi ha com a substrat. La reflexió de les respostes dels alumnes, ha d'activar els mecanismes de "control" en forma de "joc". És a dir, confrontant les diverses posicions, proves, contraexemples, etc. s'integren els conceptes millor les situacions i es provoquen els primers conflictes.
Una de les tasques del professor/a és continuar proposant noves situacions de conflicte. Algunes es troben en les pròpies pàgines del projecte (quadern o treball de càlcul), altres sorgiran de la iniciativa del moment. Per això es proposen situacions típiques d'investigació. Algunes activitats d'avaluació tenen també aquest objectiu.



Gestió i quadern de treball

Cada activitat de l'alumne/a (en dues pàgines) té entitat pròpia i, d'acord amb els objectius que pretén assolir, pot substituir-se per altres alternatives similars. En comentar les activitats una a una, s'ofereixen recursos i altres possibilitats. S'inicia amb les frases d'ambientació. A continuació, es presenten en forma de propostes de treball les qüestions que es consideren que poden ser enteses pels alumnes del recorregut bàsic.
A les propostes d'itineraris, es planteja la possibilitat que alguns alumnes se saltin algunes activitats que no interfereixen l'assoliment d'uns mínims comuns. En algun cas, es pensa que un treball individualitzat pot permetre diferències de temps. És a dir, la proposta que s'ofereix és que els alumnes més "lents" facin només la primera part del treball, mentre els altres segueixen tota la proposta.
Cada fitxa doble té un quadre (RECORDA) que ha d'actuar com a element sintetitzador. Pot tapar-se i fer-se una discussió que aporti altres elements de síntesi que l'espai de la fitxa no ha pogut cobrir.
Posteriorment o alternativament (o com a tasca "per a casa"), es proposen PROBLEMES relacionats amb el tema tractat, i finalment activitats d'aprofundiment MÉS COSES.



Estructura organitzativa

Gairebé tots els crèdits es presenten sota un mateix tipus d'estructura que es mostrarà en el quadre de l'apartat següent. Les primeres activitats del quadern de l'alumne/a de cada crèdit poden presentar-se a tots els alumnes, i també algunes activitats del quadern de suport i altres recursos instructius. Cada unitat-fitxa correspon a una lliçó d'una a dues hores de durada aproximadament, que s'ha de completar amb la sistematització corresponent al concepte-procés clau que s'ha treballat.
Els materials ofereixen la possibilitat d'una atenció de la diversitat. Si l'informe del cicle anterior és capaç de determinar recorreguts formatius (bàsic, intermedi i avançat), es pot seguir l'estructura de diversitat amb els itineraris oferts al punt següent (Seqüenciacions d'activitats i atenció a la diversitat). En cas contrari, al primer crèdit es programa un primer conjunt d'activitats entre les del quadern, les activitats de suport, problemes, les propostes de "més coses" i "recursos instructius".



Estructura bàsica dels crèdits

Les activitats del quadern de suport i de recursos instructius es poden escollir segons nivells de dificultats que s'explicaran més endavant. A la meitat del crèdit es presenten els projectes que es poden realitzar, que es lliuraran en acabar el crèdit corresponent. A partir d'aquí, es continuen fent activitats fins a l'acabament del crèdit. Mentrestant el professor/a busca la forma de fer un seguiment individual dels projectes en marxa. Per això se li assigna una hora de treball. Sabem que no serà suficient i que haurà d'afegir-hi temps no lectiu.
L'observació mensual del professor/a reflectida a la graella corresponent, l'activitat anomenada de seguiment, i altres possibles tècniques d'avaluació conformaran una divisió possible del grup-classe en nivells. Cada nivell segueix aleshores itineraris que s'integren en aquesta estructura general.
A cada crèdit es presenten 5 blocs, que segueixen els 4 temes conceptuals següents: nombres, espai, dependència i tractament de la informació. Els altres blocs curriculars es consideren inclosos en aquests. Dels blocs esmentats (subcurriculum) es pot decidir emprar la part de material que es consideri adequada, i reordenar-ho -si es vol- conservant la gradació conceptual.

Esquema


Sobre els nivells de dificultat

La forma de presentació de cada lliçó s'explicarà després. Ara bé, el material que oferim pretén cobrir els objectius generals proposats però sabem que no tots els alumnes es troben en els mateixos nivells. Al quadre següent hi ha l'esquema que s'ha de seguir i les dues possibilitats que presentem. A partir de l'avaluació i als elements d'observació, es pot decidir que els alumnes facin les activitats corresponents segons els asteriscs (*,**,***) que assignen els nivells de dificultats de les activitats.
Les activitats específiques de control de seguiment, la valoració del projecte del crèdit i l'observació del treball de classe oferiran una possibilitat (entre altres que el professor/a pot pensar) de determinar els tres recorreguts possibles.

Quadre

Com es veu al quadre, una alternativa pot ser aleshores la següent:
  1. Un cop establert el diagnòstic, als alumnes de l'itinerari intermedi-avançat, se'ls pot oferir materials escollits del Quadern de suport; o problemes i activitats del grup "MÉS COSES" del Quadern de l'alumne/a que es prevegi que no es realitzaran amb tot el grup-classe; o bé se'ls pot presentar altres projectes preparats semblants als que oferim, etc. Els alumnes de l'itinerari bàsic poden estar atesos especialment i/o realitzar activitats del Quadern de suport marcades amb una o dues estrelles, o bé reflexionar sobre activitats alternatives preparades.
  2. A l'apartat següent, es presenta una proposta més complexa, però eficaç, on s'estableixen itineraris-tipus diversos que configuren els tres recorreguts esmentats.
    Les hores de tutoria poden emprar-se -si s'organitzen grups flexibles a nivell escolar- per coordinar aquestes tasques. Un cop realitzades les activitats, per cada dos crèdits es proposa l'elaboració d'un projecte i per a cada crèdit es realitza un control diagnòstic que hem anomenat "ACTIVITAT DE SEGUIMENT".
    Al final dels 4 crèdits es proposa una avaluació terminal. (Vegeu Activitats de seguiment i avaluació).

Multimèdia. Altres recursos

Es presenten també altres mitjans d'ajut a la programació: (1) llista de recursos informàtics i audiovisuals, i (2) recursos interactius.
Entre aquests darrers hi ha els següents: tests de càlcul mental, fitxes de pràctica en càlcul escrit, ús de la calculadora i fitxes com a elements d'ajut específic per a algunes activitats, ja sigui per fer transparències (quadrícules, transportador d'angles, etc.) o bé perquè el professorat les fotocopiï (plantilles de formes, quadrícules diverses, jocs de càlcul, etc.)