Un record
dels seus temps d'escola?
- En general, els
records que tinc dels meus temps escolars són
feliços. Vaig tenir la sort d'anar al Liceu Francès,
on hi havia un ambient molt diferent del que predominava
en l'època franquista.
Quin personatge del món de l'educació
l'ha influït més?
- Alguns dels professors
que vaig tenir al Liceu Francès. Eren persones
de gran qualitat humana i nivell cultural, algunes de
les quals havien estat expedientades pel règim.
Citi'ns ara un personatge
històric pel que senti una especial predilecció
- No en citaria cap. Evidentment, hi ha personatges
que han deixat una empremta en la història i
que mereixen ser admirats, però no es pot dir
que tingui una especial predilecció per un de
concret.
Un encert de l'educació
actual?
- Indubtablement, el fet d'haver allargat l'escolarització
obligatòria fins als 16 anys.
I, una mancança?
- Jo diria que hi ha una certa dispersió de continguts
i una manca de polarització en les coses essencials.
No hi ha prou educació en el sentit de formació
de l'individu.
Quin ha de ser per a una escola
l'element més irrenunciable?
- La capacitat de combinar la qualitat dels
continguts amb la formació d'individus autònoms
i solidaris.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills?
- Sí, en part. Però aquí caldria
fer moltes matisacions i sobretot no atribuir la culpa
d'aquest fenomen a la incorporació de les dones
a la vida laboral.
Què
es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- Crec que cal reconduir-los a
través de la incorporació al món
laboral com a via per fomentar la seva autoestima. Alhora,
s'han de crear unes condicions de treball prou flexibles
que facilitin la seva reinserció posterior en
l'àmbit dels estudis.
Quina opinió li mereix
la tasca dels centres de recursos pedagògics?
-Crec que és força positiva i que disposen
d'una bona xarxa de distribució territorial.
De tota manera, algunes coses es podrien millorar.
Quin paper han de jugar les
tecnologies de la informació a l'escola?
- Les tecnologies de la informació han de ser
una eina que s'ha de conèixer i utilitzar a les
escoles, però sense perdre mai de vista que són
això, una eina, no un fi per si mateixes.
Com es pot fer possible el
concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Mitjançant la flexibilització de la
vida laboral, i l'establiment de ponts i passarel·les
entre els diferents àmbits de la formació.
Considera que els mitjans de
comunicació, especialment la televisió
col.laboren en l'educació general de la població?
- Evidentment, hi tenen una gran influència i
poden contribuir a l'educació. Per tant, és
responsabilitat de la família i els educadors
canalitzar la capacitat d'influir que tenen els mitjans
de comunicació.
Què es més important, preparar els alumnes
pel futur o preparar el futur per als alumnes?
- Indubtablement, el que cal és dotar-los d'una
bona preparació que els permeti afrontar el futur,
sigui quin sigui.
Un llibre?
- Per exemple, Les il·lusions perdudes, de Balzac.
Una cançó?
- En general, la cançó francesa dels seixanta.
Una pel.lícula?
- M'agraden molt les pel·lícules de Fellini
i Visconti, i també les últimes d'Almodóvar.
Un paisatge?
- No m'agraden els termes mitjans; prefereixo els paisatges
desèrtics o els d'alta muntanya.
Un desig per a l'escola del
futur?
-Que el professorat rebi el reconeixement social que
es mereix, i que això repercuteixi en una revaloració
del paper de l'escola i de l'educació en general.v
|