|
||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Pràctica |
Exercici
|
|||||||||||||||
Objectiu |
|||||||||||||
L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer els diferents tipus de cercadors que es poden emprar per buscar informació i recursos a la Web per elaborar una WebQuest. Aquesta pràctica és una primera aproximació a la cerca d'informació. En les pràctiques posteriors es desenvoluparan amb més profunditat altres aspectes del procés de cerca d'informació. |
|||||||||||||
![]() |
Introducció | ||||||||||||
La World Wide Web, la web, permet accedir a un enorme fons documental en constant creixement. En l'actualitat s'hi comptabilitzen tres bilions de documents; cada dia s'hi publiquen set milions de pàgines noves. A diferència d'una biblioteca, la web no respon a cap criteri de classificació que faciliti la recerca de documents. Cal utilitzar diferents recursos i estratègies per buscar-hi informació. Quan busquem una pàgina o un
lloc web, no accedim directament a la web. Consultem la base de dades
d'un cercador, que conté una part del conjunt de la web,és
a dir, el conjunt de pàgines hostatjades a diferents servidors
arreu del món. Un cop realitzada la consulta, el cercador ofereix
un hipertext amb enllaços a diferents URL. |
|||||||||||||
Desenvolupament de la pràctica | |||||||||||||
![]() |
Cercadors, metacercadors i directoris | ||||||||||||
Existeixen diferents tipus de cercadors; el nombre de bases de dades que utilitzen i els continguts que inclouen els diferencien. Observeu en el quadre següent tres tipus bàsics de cercadors: |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
El primer pas per dissenyar una WebQuest és seleccionar un tema que s'adeqüi al currículum del cicle o l'etapa. És important, però, que resulti atractiu al gup-classe per garantir un cert grau d'implicació inicial que garanteixi l'èxit del projecte. No obstant això, es pot optar per un tema que resulti complex per a l'alumnat, ja que el plantejament eminentment pràctic d'una WebQuest emfatitza el desenvolupament de les habilitats i, per tant, minimitza la complexitat dels procés d'aprenentatge. En general, les habilitats que més s'exerciten en una WebQuest són les implicades en la competència comunicativa, especialment aquelles que fan referència al processament d'informació. Si s'integren les TIC en l'elaboració del projecte, la qual cosa és recomanable, també s'hi impliquen les habilitats de la Competència TIC. Un cop s'ha escollit el tema, cal explorar el nombre de recursos informacionals electrònics de què es disposa: pàgines i llocs web que els aprenents utilitzaran com a font de consulta per elaborar un projecte de treball. Tot i que es poden combinar fonts documentals bibliogràfiques i electròniques, és important que es garanteixi un nombre significatiu de pàgines o llocs web: un dels objectius bàsics de la proposta metodològica de les WebQuest és utilitzar la web com una eina de consulta i, en definitiva, com un recurs per a l'aprenentatge. Un altre aspecte a considerar és el tipus de pàgines o llocs web que es volen seleccionar. Les pàgines personals són poc estables; les institucionals poden resultar massa formals. És preferible, doncs, combinar-ne de tipus diferents: institucionals, comercials i personals. D'aquesta manera, la selecció de llocs i pàgines web que l'aprenent utilitza per desenvolupar el projecte de la WebQuest reprodueix a petita escala l'heterogeneïtat que caracteritza la web, en què qualsevol persona o organització pot publicar un document. |
||||||||||||
Exploreu les pàgines i els llocs web a l'abast per a una WebQuest sobre Harry Potter. Desenvolupeu el procés de cerca seguint els passos indicats:
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Un
directori com Yahoo es caracteritza per presentar un índex de categories
temàtiques. Per localitzar-hi la informació, cal consultar
les categories en què pot incloure's el tema objecte de cerca.
|
|||||||||||||
Per ampliar els resultats obtinguts, cal consultar un cercador. A les pràctiques posteriors es tracten amb més profunditat altres aspectes del procés de cerca d'informació amb l'objectiu d'elaborar una WebQuest. |
|||||||||||||
![]() |
Més informació: En l'actualitat, hi ha milers de cercadors. Consulteu algun dels cercadors de cercadors existents, com per exemple Buscopio o Beaucoup!, per fer-vos una idea dels recursos a l'abast. Hi trobareu milers de cercadors classificats per categories temàtiques. |
||||||||||||
![]() |
|||||||||||||