|
Objectiu
|
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és
avaluar el contingut de les pàgines web
que utilitzareu en una WQ. |
|
|
|
Introducció |
|
|

|
El precedent d'Internet fou
ARPANET, concebut a finals dels anys seixanta amb la finalitat de connectar
els ordinadors de diferents institucions militars nord-americanes en cas
de conflicte bèl·lic. El 1971, Ray Tomlison crea un programa
capaç d'enviar missatges entre ordinadors. Arran d'aquest descobriment,
va augmentar el nombre d'universitats connectades i van aparèixer
noves xarxes, com ara USNET i BitNet. El 1989,
Tim Berners-Lee, investigador del Centre Europeu d'Investigació Nuclear
(CERN) i va inventar un sistema d'intercanvi d'informació a la Xarxa
amb possibilitats multimèdia. I, així, va sorgir la World
Wide Web.
D'aleshores ençà l'ús de la web no
ha deixat d'augmentar. La raó és evident: la Xarxa disposa
d'una gran varietat de serveis accessibles amb una certa facilitat. Entre
aquests serveis destaca la possibilitat de consultar-hi informació
o bé publicar-hi un document. Aquest fet potencia la democratització
de la informació, ja que es tracta d'un recurs assequible i fàcil
d'utilitzar. Però, alhora, és un espai sense cap tipus de
regulació i, per tant, el rigor dels documents és molt variable:
els documents no necessàriament estan elaborats per experts, o
bé responen a objectius dubtosos. Per tant, cal valorar acuradament
les pàgines o llocs web que se seleccionen per a una WebQuest.
D'aquesta manera, es té la seguretat d'utilitzar realment la web
com un recurs per a l'ensenyament-aprenentatge.
|
|
|
|
Desenvolupament de la pràctica |
|
|
|
Criteris per valorar pàgines web |
|
Per establir la validesa de les pàgines o lloc web obtinguts en
procés de cerca, cal tenir en compte diferents aspectes. Tot seguit
s'enumeren algunes de les qüestions que cal tenir en compte en avaluar
els documents:
|
|
|
|
Quina informació aporta la URL?
|
Abans de consultar una pàgina, analitzeu la informació
que conté la URL. Hi trobareu informació a partir
de la qual podeu decidir si us interessa la pàgina.
1. Quin tipus de pàgina
és?
- És una pàgina personal? Aquestes pàgines,
generalment, contenen el símbol ~,
la titlla. Darrere d'aquest signe s'indica un nom; per exemple,
~hbogart. Totes les pàgines
personals de la XTEC contenen aquest signe. Aquest símbol
pot substituir-se de vegades per %.
- Les pàgines personals poden ser de molt bona qualitat.
- Quin tipus de servidor hostatja la pàgina? És
un servidor amb un ISP comercial? És d'un altre tipus
com per exemple aol.com o
geocities.com?
2. Quin tipus de domini conté
la URL? El domini, situat al final de la URL, indica el tipus
d'organització o el país a què correspon
la pàgina web. Valoreu quina font d'informació
és la més apropiada per al tema que voleu tractar
o el grup d'aprenents a qui adreçareu els recursos.
- País: .es
és el domini que correspon a les pàgines registrades
a Espanya; .uk, a les pàgines de Gran Bretanya.
- Entitats educatives: .edu
correspon a les institucions educatives. Generalment l'utilitzen
les universitats d'EUA. Per exemple, la URL de la Universitat
de Columbia de Nova York és http://www.columbia.edu.
- Organitzacions: .org
agrupa les organitzacions que no es poden classificar a cap
categoria.
- Empreses: .com és
el domini creat per a la majoria d'empreses comercials.
3. Quin servidor publica la pàgina?
El servidor es pot identificar a l'inici de la URL, entre http://
i el primer /. Coneixeu aquesta entitat? Té relació
amb el nom del lloc web?
|
|
|
|
|
Observacions:
|
|
La ~
no apareix indicada als teclats espanyols. Per escriure-la, heu d'activar
la tecla BloqNúm i, mentre manteniu premuda Alt,
escriviu el número 126 en el teclat numèric de la dreta. Quan
deixeu anar la tecla Alt, us ha d'aparèixer ~.
També podeu utilitzar la combinació Alt Gr+4 (el 4
del teclat de text, no el del bloc numèric), seguida d'un espai.
|
|
|
|
Per a què
explorar el perímetre de la pàgina? |
Al perímetre de la pàgina, hi trobareu
molta informació: l'adreça de correu, la data de
la darrera actualització, etc. Aquesta informació
us serà útil per valorar el grau de fiabilitat de
la pàgina i l'autoritat de la persona que l'ha elaborada.
- La pàgina conté una adreça
de correu? I una secció del tipus Qui
som?, Sobre...?
L'adreça de correu és imprescindible, però
són més recomanables aquelles pàgines que
contenen seccions on es presenten la biografia dels autors o la
filosofia del web.
- Si no hi ha cap d'aquests elements, analitzeu la URL per
extreure'n tota la informació possible.
- A la barra de navegació esborreu els darrers caràcters
de la URL fins al primer /. Premeu Retorn
per comprovar si localitzeu més informació
sobre l'autor o autora, el lloc web on s'inclou la pàgina
o el servidor on s'hostatja la pàgina. Podeu repetir
aquest procediment fins al següent /.
- S'hi indica la darrera data d'actualització?
Segons el tema objecte de cerca, és convenient que les
dades estiguin més o menys actualitzades. Cal que ho valoreu
en cada cas. Amb tot, la data de la darrera actualitzacióindica
el grau de seguiment que l'autor o autora ha fet de la pàgina.
|
|
|
|
|
Quina és l'opinió
dels altres? |
Busqueu informació sobre la pàgina
web i sobre la persona que l'ha elaborada utilitzant diferents
recursos. D'aquesta manera, podeu valorar amb més profunditat
les fonts que vulgueu utilitzar.
- Analitzeu els enllaços relacionats amb la pàgina
web amb el Google o l'Altavista. Si cal, consulteu
la pràctica 3. Valoreu si hi
ha molts enllaços. Quin tipus de pàgines hi estan
enllaçades? Quin n'és el contingut? Alguna d'aquestes
pàgines és un directori?
- Cerqueu informació sobre l'autor o autora amb un cercador.
Només cal introduir-hi el nom. Podeu utilitzar alguns operadors,
com per exemple les cometes, "
", per concretar la cerca.
|
|
|
|
|
1. Per familiaritzar-vos amb els criteris de valoració, desenvolupeu
l'activitat següent:
- Consulteu les pàgines indicades tot seguit:
|
|
- Seleccioneu-ne dues que us resultin interessants o bé que estiguin
relacionades amb la vostra àrea. Valoreu-les utilitzant el quadre
inclòs tot seguit. Podeu omplir-lo utilitzant el Word.
|
|
Suggeriment:
Si cal, podeu utilitzar un traductor automàtic. Veieu
les instruccions d'ús dels traductors del Google i l'Altavista
a la pràctica 4 d'aquest mòdul.
|
|
Un cop s'han seleccionat les pàgines, és important elaborar
un breu resum que pugui utilitzar-se com a material de referència
a la WQ que elaboreu. Per exemple, pot ser molt útil per a la Guia
didàctica, ja que ofereix una visió general de les
pàgines web seleccionades com a recursos informacionals per a l'alumnat.
D'aquesta manera qualsevol professor o professora que consulti la WQ pot
conèixer el contingut de les pàgines i llocs web.
2. Consulteu les pàgines web indicades i elaboreu-ne un resum
seguint el model. Després, contrasteu-lo amb el resum proposat:
|
|
|
Pàgina
elaborada per Pere Mayans amb informació sobre la situació
geogràfica, històrica i qüestions lingüístiques
de la Catalunya Nord. |
|
Informació
de la història del país des dels primers temps, elaborada
per Alícia Marset. Pàgina personal. |
|
Web
del Conseil Général que conté informació
sobre les poblacions i el patrimoni cultural del país. |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|