Enrera

Tractament del so amb l'Audacity
  Pràctica

Plans Sonors. Construim espais.

La intensitat de la veu se sol mesurar amb decibels. En una conversa habitual, el volum de la veu acostuma a situar-se al voltant dels 50 decibels.

En un enregistrament sonor el canvis d'intensitats us poden ajudar a descriure distàncies i reforçar la il·lusió espacial de proximitat (volum més alt) o llunyania (volum més baix). Això ho podeu fer en el moment de l'enregistrament, controlant el volum del micròfon per exemple, o posteriorment en el moment de l'edició, que és el sistema que fareu servir en aquesta pràctica.

L'objectiu d'aquesta pràctica és:

• Construir espais sonors a partir de la inserció de diferents sons i els canvis aplicats a la seva intensitat.

Desenvolupament de la pràctica

Pràctica

En aquesta pràctica creareu un espai de so combinant quatre arxius de so i jugant amb diferents intensitats per donar la sensació d'un espai.

Els arxius que utilitzareu són

[dialeg.mp3]

Construïu espais jugant amb la intensitat del so.

• Per començar cal que escolteu els sons. Podeu fer-ho clicant damunt de cada arxiu i escoltant cada so amb els auriculars o també podeu començar la pràctica i escoltar-los un cop carregats tots amb l'audacity tal i com heu fet a la pràctica 3.
  • Obriu l'arxiu dialeg.mp3 amb el menú Fitxer | Obre

• Obriu els altres 3 fitxers amb Projecte | Importa àudio.

• Un cop oberts els quatre arxius podeu utilitzar els menús Mostra | Encabeix a la finestra i Mostra | Encabir verticalment per adequar la llargada i alçada de les pistes a les dimensions de la finestra.

• Seleccioneu l’eina i moveu l’arxiu diàleg de manera que comenci a sentir-se una mica més tard que l’ambient cafeteria.

• Moveu també l’arxiu megafonia i col·loqueu-lo on us sembli millor.
  • Per acabar desplaceu de la mateixa manera el so de l’avió enlairant-se, perquè comenci a sentir-se a la part final del diàleg. Us haurà quedat una cosa semblant a la de la imatge que hi ha a continuació.

• Acabeu de crear un ambient sonor. Si l’escolteu us adonareu que tots els sons se senten amb una intensitat semblant. Ara es tracta de jugar amb la intensitat dels diferents sons per crear un efecte semblant als plans en imatge. Si voleu simular que la conversa es produeix a prop de l’aparell de megafonia, haureu d’abaixar la intensitat de la resta i augmentar el de l’arxiu megafonia.
  • Per treballar la intensitat o el volum podeu utilitzar l'eina . Quan cliqueu aquesta eina apareix a cada arxiu una linea blava a la part superior i inferior del gràfic del so. Podeu establir nivells de so diferents en cada fitxer.
  • Poseu-vos al començament de l'arxiu cafeteria i cliqueu. Apareixerà l'eina Envolupant.

• Arrastreu amb l'eina cap a la part inferior. Veureu que l'espectre es fa més estret. Acabeu d'abaixar la intensitat de tot l'arxiu. Escolteu-lo clicant o . Segons el que volgueu expressar, caldrà pujar el volum o baixar-lo més.
  • Feu ara el mateix procediment amb els altres sons fins que aconseguiu el resultat que us interessa.
  • Si marqueu més d'un punt a l'espectre podreu produir efectes de pujada o baixada gradual del so, el que us pot ser útil per simular que us acosteu o us allunyeu de la font de so. Feu la prova clicant sobre l'espectre del so cafeteria al lloc on veieu que comença el silenci en el so diàleg, apreixerà un punt nou. Torneu a clicar, ara al final de l'espectre, i aquest cop arrastreu-lo per disminuir el volum. L'espectre us donarà una imatge semblant a aquesta.

• En cas que us equivoquéssiu en algun punt, el podeu eliminar arrastrant-lo fora de la zona d'espectre del so.
  • Un cop acabat de modificar el volum de cada arxiu, de tal manera que doni la sensació de proximitat o de llunyania que es busca. Proveu d'escoltar tot els arxius a l'hora. Recordeu restablir les pistes que hàgiu silenciat. Quan el resultat sigui prou plaent, exporteu el projecte a un fitxer *.mp3.
  • El resultat serà un espai de so semblant a l'exemple [exemple.mp3]

• Ara podeu passar a la pràctica 5 on posareu en pràctica tot el que heu fet a les anteriors.

Amunt

de les comarques gironines. Curs 2007-2008