Llicències d'Estudis Retribuïdes. Curs 1999-2000



 
Memòria del treball en format AcroRead 

 
Títol: TIBET I OCCIDENT
"Quan l'ocell de ferro voli"
(didàctica intercultural)
Autoria: Ramon Martí Comes
Modalitat: A: curs escolar sencer
Característiques: Pàgina web per a Internet. Es compon de 7 grans apartats referits al tema principal. A més, conté una introducció teòrica sobre "Interculturalitat i pedagogia" i un annex amb aportacions teòriques de diversos especialistes sobre intercultura, a les quals s'accedeix a partir de links. A través de l'hiperdocument es poden consultar, a més a més, d'altres webs recomanades. S'inclouen propostes de qüestions/activitats per fer a classe. El material gràfic és inèdit. 
Orientació del treball: Aquest treball, tal com s'indica a les instruccions d'ús a la home page o portada de la web, pot ser consultat o utilitzat com a treball d'investigació sobre interculturalitat i pedagogia, com un exemple intercultural entre Orient i Occident, com un projecte didàctic per a l'educació en valors, com a crèdit variable de socials o, fins i tot, com un crèdit de síntesi (preferentment 2n cicle d'ESO)… Tot dependrà de l'itinerari o "navegació" que se'n faci.
Temes i/o Identificadors: Buda; budisme; comunicació intercultural; cross culture; cultura tibetana; Dalai Lama; didàctica intercultural; diversitat cultural; ecologia; educació d'adults; educació en valors; educació holística; educació intercultural; educació per la pau; exiliats; identitat cultural; intercultura; intercultural; interculturalitat; llengua i cultura; multiculturalisme; nous paradigmes; psiquisme i intercultura; refugiats; Orient i Occident; Tibet; transcultura; transcultural; transculturalitat; Xina.
Destinataris: Ensenyants; Educació Secundària Obligatòria; Ensenyaments Secundaris Postobligatoris.
Resum: El projecte consta dels següents apartats:
1. Naixement de Buda: seguint els ocells
2. Invasió de Tibet: “Quan l’ocell de ferro voli”
3. El budisme: seguint el camí del mig
4. Tibet tradicional: prop de la lluna plena 
5. Occident mira Orient i viceversa 
6. Ahimsa: tibetanes i tibetans a l’exili 
7. Cultura tibetana i nous paradigmes: mirant endins

Que es complementen amb:
- una introducció teòrica -concisa i per aparats temàtics correlatius- sobre 
  interculturalitat i pedagogia.
- un annex amb cites -seguint els mateixos apartats temàtics de la introducció- de més 
  de quaranta autors i autores, especialistes en intercultura.
Dins de l'hiperdocument tots els 7 apartats, així com la introducció teòrica i l'annex són interdependents complementant-se els uns als altres a través dels links. A més a més, es recomanen altres webs referides a cada apartat. Poden consultar-se 50 imatges inèdites sobre Tibet, art tibetà, tibetans a l'exili, Índia…
Les qüestions/activitats proposades actuen des de tres nivells o motivacions:
- una recerca cap enfora estimulant i ampliant els coneixements: millorar el nivell de coneixements i tècniques d'aprenentatge
- una recerca cap endins a fi de descobrir la pròpia personalitat: millorar la pròpia autoestima des de la perspectiva d'una educació holística
- una valoració de la relació entre la pròpia personalitat i l'entorn: millorar la relació amb l'entorn i els altres segons una educació en valors. 

Amb aquest treball es pretén també:
- incidir positivament en la necessària revisió dels nous paradigmes, adequant-los a la 
  realitat multicultural que cada cop viuran amb més intensitat els nostres alumnes
- afavorir el relativisme cultural com a impulsor de la tolerància 
- cobrir el buit intel.lectual a Catalunya de projectes didàctics sobre interculturalitat amb 
  les cultures orientals.