Llicències d'estudis
Característiques
El
treball conté tres annexos amb un total de 768 pàgines sobre escriptors
i escriptores de la literatura mundial, en especial d´Àsia
i
Àfrica
i
les “literatures oblidades” d´Europa
. A cada dossier hi ha una breu
informació del país i una informació biogràfica de l´autora/ autor,
una selecció de textos de diferents països d´aquests continents, un
apartat anomenat “Altres mirades” amb textos literaris que n´ofereixen
una visió des de fora, un “quadern de l´alumne/a” amb propostes i
suggerències didàctiques, una selecció bibliogràfica i de materials
audiovisuals i un annex amb textos o materials informatius i/o teòrics
que eixamplen la visió del continent des d´altres punts de vista.
Orientació
Material
de consulta i per a treballar a l´aula. Per la seva versatibilitat, tant
pot ser útil per a l´ensenyament de la literatura universal, com
per als seminaris de diferents llengües i també dins l´àrea de les Ciències
Socials. També per a treballar-ho com a crèdits variables per països o
continents i, tot i que el contigut global està més orientat al segon
cicle, gran part del material es pot adequar als més joves. També permet
un treball interdisciplinari i una actualització i adequació
constants.
Descriptors
Ensenyament,
literatura, interculturalitat, diversitat, identitat cultural, pluriètnia,
coeducació, educació dels valors, racisme, feminisme, transversalitat,
Europa, Àsia, Àfrica, Oceania, exili, immigració.
Nivell
Ensenyants,
Educació Secundària Obligatòria, Educació Secundària Postobligatòria.
Resum
El
projecte, que articula literatura i interculturalitat, selecciona textos
de diferents continents que prioritzen la contemporaneïtat, una temàtica
àmplia i un ús interdisciplinar i versàtil que s´adapti a les
necessitats canviants socials i culturals i a la tipologia de l´alumnat.
Pretén l´aportació de nous continguts atansats als centres d´interès
d´un alumnat immers en una societat cada cop més multicultural i
canviant i vol posar a l´abast dels ensenyants un conjunt de materials teòrics
i didàctics adaptats als nous dissenys curriculars.
Alhora, l´enfocament contempla un doble vessant. Atès que un bon
sistema educatiu és aquell que no menysté ni margina cap
col.lectiu social per raó de pertenença a un sexe o a un altre ni per
pertànyer a una ètnia o una altra, l´estudi planteja una literatura que
eixampli de debò el concepte de literatura “universal” tot obrint l´horitzó
més enllà de l´eurocentrisme per oferir, així, una realitat que no
sigui parcial, centralista o esbiaxada i encetar ,si més no, una relació
transversal entre les diferents cultures del món per veure allò que és
universal i comú i allò que és diferent i per reivindicar alhora el
dret a la diferència.
El projecte també s´articula i orienta amb un altre eix totalment
relacionable que potenciï la igualtat entre els dos sexes, tot oferint
una tria equitativa entre les escriptores i els escriptors amb un
enfocament no androcèntric per oferir una visió més plural del que ha
estat la producció creativa i cultural humana.
En conjunt, doncs, pretén d´estimular i orientar l´alumnat en l´educació
dels valors per tal d´educar persones capacitades per percebre la
complexitat i ésser respectuoses envers les diferències mitjançant el
coneixement, una eina indispensable per a desarticular prejudicis i
prevenir actituds prexenòfobes o sexistes.