Resum: |
Introducció de l’aprenentatge d’una àrea
curricular (Educació Visual i Plàstica) en Llengua
Estrangera (Anglès), tenint en compte el tractament de l’alumnat
amb Necessitats Educatives Específiques en aules inclusives.
El treball que es
presenta aprofundeix en l’ensenyament – aprenentatge en llengua
estrangera (Anglès) de l’Àrea d’Educació Visual i
Plàstica al Cicle Mitjà, per tal d’atendre la diversitat,
tot tenint en compte l’alumnat amb necessitats educatives especials.
S’ha portat a terme
l’estudi curricular d’ambdues àrees, per tal de poder-les
treballar d’una manera contextualitzada, donant cabuda a totes aquelles
activitats que pensem que s’han de prioritzar en el tractament de la
diversitat i formulant diferents propostes didàctiques per a
fer-ho.
Es fa una
revisió dels continguts de conceptes i procediments del
curriculum de Llengües Estrangeres (Anglès), incorporant-hi
els que es tractaran a l’àrea d’Educació Visual i
Plàstica, així com nous procediments d’ús de la
llengua anglesa, per tal de donar contingut significatiu a les unitats
d’aprenentatge.
S’han fet
observacions a escoles on es fa tractament de llengües integrades
en el currículum i s’ha passat una enquesta a alumnes amb
posterior tractament estadístic.
Tenint en compte la
funció comunicativa de la llengua i també de la
producció artística, ens trobem davant de dos mitjans que
permeten ser tractats com a expressió del pensament.
El que proposo en
aquest treball, doncs, és estructurar l’ensenyament –
aprenentatge de l’àrea d’Educació Visual i
Plàstica a partir d’un enfocament perceptiu i comunicatiu,
utilitzant totes les entrades sensorials possibles i l’expressió
del llenguatge no verbal i verbal, emprant la llengua anglesa i on tots
els nens i nenes, atenent les seves necessitats educatives
específiques hi puguin participar i puguin aprendre.
Pel que fa a
l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives
específiques, el marc referencial és el de l’escola
inclusiva, donant cabuda als diferents ritmes d’aprenentatge i als
diferents estils cognitius de processament de la informació i
dels aprenentatges.
Des de la
perspectiva de les característiques individuals dels alumnes i
la relació amb l’aprenentatge, a partir de l’estudi dels
clàssics àmbits referits a diferències
individuals: capacitats intel.lectuals, personalitat, entorn,
afectivitat i resposta educativa a aquestes diferències,
també se segueix un enfocament que es dirigeix cap a un
tractament més interaccionista.
També es fa
referència al camp de la motivació i de les emocions.
L’estudi de la motivació que empeny els alumnes cap a
l’aprenentatge, en el sentit de què és el que els mou a
aprendre, també és rellevant des d’una perspectiva de les
variables psicològiques de cada individu. La motivació
intrínseca està molt relacionada amb processos de millor
consecució d’aprenentatges i millor rendiment, així com
el desenvolupament harmònic de la personalitat i l’autoestima.
|