Enrera
Mòdul 1
Llenguatge audiovisual
  Pràctica
1
2
3
4
           
 
 

Les activitats que es presenten en aquesta pràctica estan pensades per treballar amb alumnat d'Infantil i Primària, també per estudiants dels primers cursos de l'ESO que per primera vegada s'introdueixen en l'aprenentatge dels codis lingüístics que conformen el llenguatge audiovisual. La qual cosa pot resultar d'interès també pel professorat que s'inicia en aquesta matèria pel seu propi coneixement i conseqüentment per aplicar-les amb el seu alumnat.

Tenen un caràcter exclusivament introductori en quant que no pretenen entrar, en una primera instància, a fons en els conceptes de llenguatge ni de caràcter tècnic. Es tracta simplement de facilitar un primer contacte, de jugar i passar-s'ho bé i de pas treballar intuïtiva i inconscientment els codis lingüístics audiovisuals i l'ús dels mitjans tècnics que en posteriors pràctiques podran servir de punt de referència per tractar-los amb més profunditat.

S'han d'entendre com a propostes obertes que pretenen ser només un punt de partida, de manera que la persona responsable d'aplicar-les pugui no sols canviar-les per altres si no també decidir la seva durada i manera de treballar-les, en funció de l'espai, els recursos materials de què disposi, i com no, de l'edat i els coneixements previs de l'alumnat.

Sigui com sigui és imprescindible que en el transcurs de cada activitat o en acabar es dediquin uns moments a la reflexió i al debat per tal de què els receptors tinguin opció de manifestar verbalment el que han vist i experimentat, el com s'ha fet, el per què s'ha aconseguit un efecte o altre, etc.

Per treballar-les en bones condicions cal instal·lar dins l'aula un circuit tancat de televisió. En funció de les disponibilitats materials aquest circuit es pot organitzar de vàries maneres, però sigui com sigui és imprescindible disposar d'una càmera de vídeo que es pugui connectar a un televisor o a un ordinador que disposi de connexió amb canó que projecti les imatges a una pantalla, etc. S'aconsella també que el cablejat que ha d'unificar la càmera de vídeo amb el televisor, l'ordinador o qualsevol altre aparell on es projectin les imatges sigui el més llarg possible per poder disposar de més joc a l'hora d'enregistrar. Per altra banda, és important que en les activitats que sigui possible, ja des del primer moment, l'alumnat pugui responsabilitzar-se de fer anar la càmera de vídeo, prèvia explicació del seu funcionament.

Les imatges que es presenten en cadascun dels clips d'aquesta pràctica són, per raons d'espai i pes, una selecció d'escenes, un extracte dels clips originals.

  • Familiarització amb els mitjans tècnics
  • Imatge i espai
  • Imatge i proporció
  • Imatge i distribució de referents
  • Imatge i punt de vista
  • Imatge i moviment
  • Imatge i realitat
  • Imatge i so
  • Imatge i expressivitat corporal
  • Imatge i comunicació
  • Imatge i errades
   
  Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
Familiarització amb els mitjans tècnics
   
 

Exercici nº 1: Familiaritzar-se amb els mitjans tècnics

En un primer contacte amb la càmera és molt aconsellable començar per deixar que l'alumnat es recreï davant de la càmera tanta estona com faci falta, sense donar cap tipus de consigna, amb la finalitat de què puguin satisfer la seva curiositat en veure's davant una pantalla, i així facilitar el procés de familiarització amb els mitjans.

  • Es tracta de què saltin, facin ganyotes, treguin la llengua, ballin, entrin i surten de pantalla, cantin, s'ajupin, etc.

Mentre no prenguin mal no ha d'importar l'estona que s'hi passin, ja que permetrà tenir-los amb molta més atenció i concentració en els exercicis posteriors, una vegada hagin satisfet les seves ganes de veure's en un televisor..

   
   
Pràctica

Imatge i espai

   
 

En aquests dos exercicis, sempre que sigui possible, la càmera ha d'estar ben camuflada, de manera que l'alumnat no pugui veure on està col·locada, i canviar-la de lloc una vegada hagin descobert la seva localització.

  • L'objectiu és relacionar la situació d'un referent dins d'un espai i la seva visualització dins d'una pantalla, de manera que es comenci a relacionar tres elements fonamentals com la situació de la càmera (=ull), la situació del referent i la seva visualització en una pantalla.
   

Exercici nº 2: Descobrir on s'han de col·locar per sortir en pantalla de cos sencer, de cintura cap amunt, perquè sols es vegin els peus, les mans o la panxa, etc.

 

Exercici nº 3: Descobrir on s'ha de col·locar un referent determinat per situar-se en diferents llocs de la pantalla: a la dreta, esquerra i centre de la pantalla.

 
   
Pràctica
Imatge i proporció
 
 

Exercici nº 4: Enregistrar un referent petit que físicament l'alumnat tindrà al seu davant i que veuran dins la pantalla tot comparant les seves proporcions, situant-lo primer molt a prop i després molt lluny.

  • L'objectiu és descobrir el concepte de proporció dels referents que s'enregistren en funció de la distància entre la càmera i el referent, i del tros de realitat que se selecciona dins l'enquadrament de la càmera. És una manera més de familiaritzar-se amb el concepte d'imatge i realitat, i de planificació.
   
   
Pràctica
Imatge i distribució de referents
   
 

Exercici nº 5: Enregistrar en primer lloc un espai prèviament seleccionant, on sols hi hagi un referent. Després, tornar a enregistrar aquest mateix escenari afegint-hi progressivament més elements distribuïts adequadament.

  • L'objectiu d'aquesta activitat és que observin i comentin tot allò que els suggereix cada escenari, amb la qual cosa tractaran inconscientment aspectes relacionats amb la composició d'un pla.
   
   
Pràctica
Imatge i punt de vista
   
 

L'objectiu d'aquests dos exercicis és observar i reflexionar sobre el valor expressiu d' unes imatges en funció de l'angle en que s'han enregistrat.

   

Exercici nº 6: Observar, identificar i descriure un mateix referent vist en la pantalla del televisor, enregistrat des de diferents angles i altituds, pel davant, pel darrere, per sobre, per sota, de costat, etc., tot comentant el què veuen i el com, allò que els suggereix, etc.

 

Exercici nº 7: Triar l'alumne més baixet i el més alt del grup i convertir-los en el més alt i en el més baixet respectivament, registrant-los amb angle contrapicat en el primer cas i en picat en el segon. En acabar reflexionar i debatre el per què s'ha aconseguit l'efecte buscat.

 
   
Pràctica
Imatge i moviment
   

L'objectiu és que s'iniciïn en el concepte de moviment, entès en un doble vessant: el que es produeixi dintre d'una escena amb el desplaçament dels seus referents i el que proporciona la mateixa càmera tant si es mou sense que es desplaci, el que es coneix com a panoràmiques o pans, com si es desplaça, en aquest cas els moviments de travelling.

Exercici nº 8: Es col·loca un referent humà en un punt determinat i se'l convida a desplaçar-se, seguint una trajectòria determinada. Aquesta acció es repeteix tres vegades, cadascuna amb un enregistrament diferent:

Amb la càmera fixa

Amb moviment de càmera, però sense desplaçar-la

La càmera es desplaça en paral·lel al moviment del referent

Sols es mou el referent que passa per davant la càmera
S'obtenen dos moviments en una mateixa escena, el del referent i el de la càmera
Pràctica
Imatge i realitat
   
 

L'objectiu d'aquestes tres pràctiques és descobrir la tridimensionalitat de la realitat i trencar esquemes mentals que associen imatge amb realitat.

Exercici nº 9 : Observació d'un referent real (persona, aliment, joguina o qualsevol altre objecte) i comparació amb la seva representació en imatge, de manera que es tingui físicament al davant i es vegi simultàniament en pantalla, convidant a l'alumnat a reflexionar i debatre sobre si és el mateix o no. Es tracta que l'alumnat acabi per descobrir recorrent a qualsevol dels cinc sentits, utilitat, forma, volum, pes, color, mida, tipus de material, manipulació, etc., els elements que fa que siguin semblants o diferents segons estigui representat en pantalla o estigui present realment.

   
   
 

Exercici nº 10: Descobrir el tot a partir d'una part. Amb el referent real fora de la vista de l'alumnat, tapat per un moble, una cortina o el que es tingui a mà, s'enregistra sols un tros tan petit com sigui possible i que hauran de veure en la pantalla i endevinar què és a través de la reflexió i el debat. Progressivament el zoom s'anirà obrint fins que s'encerti què és.

  • En aquest cas també es treballa inconscientment el concepte de planificació.
   
   
 

Exercici nº 11: Davant de tothom, mantenint el mateix pla i sense moure la càmera fins finalitzar la gravació, filmar un alumne que camina direcció a una paret. Justament abans d'arribar a la paret parar l'enregistrament. Dir a l'alumne que surti de pla i continuar amb la filmació durant alguns segons. Es pot recórrer a altre tipus de trucatges senzills i ràpids d'aconseguir, en les pràctiques 3, 4 i 5 del mòdul 5 hi trobareu molts exemples.

  • En visionar el resultat és el moment de la reflexió i el debat pera què expliquin què és el que s'ha fet per aconseguir que desaparegui l'alumne sobtadament, com si se l'hagués menjat la paret. És una manera més de deixar constància del concepte de manipulació de les imatges, més encara quan tot el procés es desenvolupa a la vista de tothom.

  • En aquest cas també es treballa inconscientment el principi de la continuïtat entre plans i els efectes que poden causar en l'espectador.

   
   
Pràctica
Imatge i so
   
 

Exercici nº 12: Enregistrar una acció determinada on intervinguin un o varis personatges en l'escena parlant, mentre que un altre fora d'escena fa de narrador, afegint una música de fons i algun efecte sonor que altres alumnes darrere la càmera s'encarreguen d'aplicar. És una activitat que requereix d'un assaig previ.

  • L'objectiu és que comprovin que la introducció d'àudio en una producció audiovisual no és quelcom casual.
   
   
Pràctica
Imatge i expressivitat corporal
   
 

Exercici nº 13: Crear situacions on l'alumnat relacioni les expressions corporals amb l'efecte que causa en pantalla, amb accions curtes de bon principi que es podran allargar posteriorment. Centrant-se primer en la cara, després de cintura cap amunt i finalment de cos sencer amb expressions d'alegria, por, sorpresa, preocupació, insatisfacció, avorriment, diversió, etc.

  • L'objectiu és que vegin la importància que té la gestualització en pantalla.
   
   
Pràctica

Imatge i comunicació

   
 

Exercici nº 14: Establir una comunicació en directe amb caràcter unidireccional i bidireccional entre dos personatges situats en espais separats físicament. En aquest cas es requereix comptar amb dos televisors i dues càmeres i un cablejat suficientment llarg que serveixi de nexe entre ambdós equips.

  • L'objectiu és que entenguin com es traspassa una comunicació audiovisual d'un indret a un altre.
   
   
Pràctica
Imatge i errades
   
 

Exercici nº 15: Observar i analitzar imatges amb errades, com ara referents tallats, moviments ràpids, ombres no desitjades, referents que no haurien de sortir, etc.

  • L'objectiu és treballar la capacitat d'observació i d'anàlisi de les imatges.
   
   
   
 
Amunt