Enrera
Mòdul 1
Llenguatge audiovisual
  Pràctica
1
2
3
4
           
 
 
 

Qui més qui menys ha tingut alguna càmera de vídeo a la mà i ha fet el seu primer enregistrament. Tan sols ha fet falta apropar el visor de la càmera a l'ull o bé obrir la pantalla en les càmeres més modernes, prémer el botó de "rec" i accionar també el botó del "zoom", per apropar o allunyar els referents.

En aquesta pràctica es tracta d'analitzar un exemple del que podria ser un primer enregistrament, per comparar-lo després amb el que també és un exemple d'un enregistrament més elaborat. Tant en un cas com en l'altre, la durada és la mateixa i el que es pretén aconseguir també: recollir imatges del jardí d'una casa en un moment determinat del dia.

  • El primer enregistrament
  • El segon enregistrament
  • Proposta de treball
   
  Desenvolupament de la pràctica
   
Pràctica
El primer enregistrament
   

 

Feu clic en el següent fotograma i visioneu amb molta atenció dues o tres vegades les imatges del clip.

   
 

Seguidament reflexioneu sobre els següents aspectes i si convé torneu a veure les imatges tantes vegades com faci falta:

  • Les imatges s'han enregistrat amb la càmera fixa o bé es mou contínuament d'una banda a l'altra?
  • Els moviments de càmera que es duen a terme són lents o bé tenen un tractament dubitatiu?
  • Creieu que l'espectador pot pair adequadament les imatges que apareixen en aquesta pel.lícula? Per què?
  • L'ús que es fa del zoom, el considereu acceptable o abusiu, necessari o innecessari? Per què?
  • On se situen els referents que van apareixent successivament en cadascun dels diferents plans del clip? Quin espai ocupen: lateral, superior, inferior, central? Justifiqueu on situaríeu vosaltres aquest referent dins el pla?
  • Hi ha un moment en què per visionar el pati de banda a banda es fa un escombrat amb la càmera. Com el valoreu? Creieu que és lent, ràpid, forçat, adequat, etc.? Com l'haguéssiu filmat vosaltres?
  • Els diferents referents que van sortint en les imatges és veuen sencers o tallats? Quina sensació us dóna? Expliqueu de quina manera els enquadraríeu vosaltres?
  • Les escenes es presenten amb un excés de cel o terra? Ans al contrari, amb prou feina es veu cel o terra? O bé es dóna un equilibri cel o terra en relació als referents que hi apareixen?
  • L'angle en què se situa la càmera està sempre en un mateix punt de situació quan s'enregistra? O bé combina imatges des de diferents perspectives?

És clar que és un exemple exagerat, però no s'allunya gaire dels primers enregistraments que fa una persona quan per primera vegada quan té una càmera de vídeo a les seves mans i la fa funcionar.

És un actuar gens reflexiu per part de la persona que ha fet aquest enregistrament, que tendeix a simular el mateix que fa amb els seus ulls quan mira qualsevol paisatge de manera espontània.

Així doncs, un primer criteri a tenir en compte quan es procedeix a filmar, és que no és el mateix mirar amb l'ull humà que a través de l'objectiu d'una càmera de vídeo.

  • Cal tenir molt present que quan els ulls recorren un espai visual de forma continuada a tota velocitat, els referents no es desenfoquen, com passa quan es fa a través d'una càmera, perquè aquesta no té la mateixa capacitat d'enfocament que l'ull.

 
  • A més, quan amb els ulls s'observa un paisatge tot fixant la mirada en quelcom concret, no es deixen de percebre tots els referents de l'entorn immediat, als quals es pot accedir amb un simple moviment giratori dels ulls o bé movent el cap sense perdre nitidesa visual. Amb una càmera sols es rep i es processa la informació que es troba dins els límits de la pantalla.

 
   
Pràctica
El segon enregistrament

 

 

Feu clic sobre el següent fotograma per veure la segona filmació.

   
 

Compareu les imatges d'aquest clip amb l'anterior. Fixeu-vos, entre d'altres, en els següents detalls:

  • S'han enregistrat totes les imatges de manera seguida?
  • Apareixen imatges mogudes?
  • Hi ha moviments dubitatius de càmera?
  • La captura de les imatges s'ha fet des d'un mateix lloc?
  • S'utilitza el zoom?
  • Els referents estan sempre centrats dintre de l'enquadrament?
  • Apareixen tallats el personatge o els objectes?
  • Hi ha un equilibri entre els diferents referents que apareixen en pantalla?
  • Hi ha imatges que no aporten informació, com per exemple, cel o terra innecessaris?

Aquest clip, que té la mateixa durada que l'anterior, dóna la informació visual que es pretenia donar inconscientment amb l'anterior.

  • Es compon d'escenes enregistrades individualment, no continuades.
  • Les imatges s'han capturat amb un trípode. No s'aprecien imatges mogudes.
  • Tampoc moviments dubitatius de càmera.
  • Són escenes estàtiques, amb absència d'escombrades de càmera.
  • L'enregistrament s'ha dut a terme des de diferents llocs.
  • Per aconseguir l'efecte d'apropar o allunyar no s'ha recorregut al zoom.
  • El personatge i els objectes no apareixen tallats.
  • Hi ha un equilibri entre els diferents referents que apareixen en pantalla, i cadascun aporta una informació determinada. No hi ha un excés de cel ni de terra.
  • Els referents de les escenes no apareixen sempre centrats.
  • Es combinen escenes amb diferents enquadraments i angles de visió.
  • S'ha buscat una exposició rítmica de les imatges.

Evidentment, és tan sols un exemple que ha suposat una organització prèvia, en què, abans de prémer el Rec de la càmera, hi ha hagut un plantejament previ sobre el missatge que es volia fer arribar a l'espectador. Amb més o menys encert s'ha intentat construir una pel·lícula contemplant de manera simultània uns determinats criteris:

  • Vetllar per l'existència d'una estructura narrativa coherent.

  • Enregistrar i editar unes imatges basant-se en uns codis expressius audiovisuals.

Codis expressius audiovisuals que es començaran a analitzar a partir de la següent pràctica.

   
Pràctica
Proposta de treball
   
 

Trieu dins l'aula alumnes que no hagin enregistrat mai amb una càmera de vídeo i deixeu-los que filmin el que vulguin durant trenta segons, prèvia explicació dels comandaments principals (prémer el REC per iniciar i finalitzar, zoom) i la manera de subjectar-la.

  • Utilitzeu posteriorment aquest material enregistrat per a què l'alumnat observi i analitzi cadascuna de les filmacions, evitant per part del professorat i en primera instància realitzar comentaris que puguin condicionar el debat.

  • Un cop hagin acabat, introduïu elements de reflexió que ajudi a l'alumnat a continuar debatent aspectes com els que s'han comentat en el primer exemple d'aquesta pràctica, tot relacionant-ho, si és possible, amb els comentaris que acaben de fer respecte als clips enregistrats pels propis companys.

Acabat el procés de reflexió han de repetir l'enregistrament, de manera que surtin els mateixos continguts, però tenint en compte els comentaris realitzats.

   
   
 
Amunt