|
TEBALL PER PROJECTES EN
ANGLÈS.
Per què?
Metodologia.
Avaluació.
Exemple.
Treballar per projectes no és
una metodologia nova. Molts/es mestres han treballat i estan treballant
per projectes amb els seus alumnes en la seva llengua matern amb resultats
prou satisfactoris.
Fer-ho en anglès presenta la
dificultat de la manca de competència lingüística.
Els alumnes coneixen vocabulari, algunes estructures comunicatives...,
però els manquen habilitats per expressar tot el que volen comunicar
quan es disposen a realitzar un projecte. Els objectius lingüístics
del projecte en general i de cada activitat en particular han d'estar,
per tant, molt clars per al mestre o mestra, però no s'han de
fer necessariament èxplicits per als alumnes. Més endavant,
a l'apartat de metodologia ens centrarem en aquests aspectes.
-
PER QUÈ TREBALLAR
PER PROJECTES?
A banda d'aquesta petita dificultat, fer projectes en anglès
és una eina ideal per ensenyar la llengua per diverses raons
entre les quals destaquem les següents:
1. Un projecte és una Unitat
Didàctica Integral. Mitjançant
una sèrie d'activitats, relacionades les unes amb les altres,
els alumnes arriben a la concreció d'un producte final. Al
final del projecte sempre hi ha un resultat (una obra de teatre, un
vídeo, una presentació en powerpoint...), el qual els
alumes i el mestre/a estan satisfet de poder presentar als pares,
als altres companys de l'escola etc.
2. Treballar per projectes implica usar la llengua que es necessita
per portar a terme amb èxit l'activitat o les activitats
que calguin per arribar al producte final. Els alumnes parlen o
escriuen sobre les seves pròpies vides i experiències:
la seva família, el seu millor amic, la seva ciutat, la seva
joguina preferida... Treballar per projectes és, per tant,
un aprenentatge basat en l'experiència.
3. Treballar per projectes promou
la independència de l'alumne. Prendre
decisions responsables, buscar informació, decidir com portar
a terme les diferents tasques..., són competències
que l'alumne haurà d'exercitar si vol acabar amb èxit
un projecte.
4. El
treball cooperatiu és un element
essencial quan es treballa per projectes.
Les habilitats de compartir, cooperar, prendre decisions junts,
apreciar com les contribucions individuals poden sumar a l'hora
d'aconseguir un resultat final, hauran de ser utilitzades en la
realització de les diferents activitats, per portar a bon
termini el projecte.
5. Quan treballem per projectes hi ha oportunitats perquè
alumnes diferents contribueixin amb tasques diferents, segons les
seves capacitats, en la realització del projecte. L'atenció
a la diversitat és, per tant, un altre
factor important en la metodologia del treball per projectes.
6. La motivació
que manifesten els alumnes quan utilitzen materials o projectes
realitzats per altres alumnes de l'escola, supera sempre qualsevol
material del llibre. Quan als alumnes se'ls proposa la realització
d'un projecte similar, al que han fet d'altres alumnes i que s'usarà
com a material didàtic, s'abasta un alt grau d'incetivació.
7. Cada projecte és una peça única, és
el resultat del treball d'un grup d'alumnes. Ells l'han desenvolupat
i l'han creat. La creativitat
és també un element fonamental que es desenvolupa
quan s'utilitza aquesta metodologia.
-
METODOLOGIA DE TREBALL.
Abans de començar un projecte el mestre o la mestra ha de tenir
molt clar tots els elements, lingüístics i no lingüístics,
que formaran part d'aquest projecte: gramàtica/funcions, vocabulari,
lectura, escriptura, practica oral, ús de les tic (càmera
de vídeo, ordinador...), activitats fora de l'escola (enviar
fotos de la seva habitació, realització d'entrevistes,
fer fotos d'edificis o monuments...). És per tant necessari
tenir una programació del projecte, on apareguin tots els elements
esposats a dalt. Una vegada
feta la programació del projecte el mestre/mestra ha de planificar
la realització de les diferents activitats, assegurant-se que
tots els alumnes entenen la llengua essencial implicada en la realització
de l'activitat
Sense oblidar el
procés que és molt important, el producte final,
quan es treballa per projectes, és també important.
La millor manera de començar és mostrar als alumnes
un model, un vídeo, un mural, una presentació de
PowerPoint..., a ser possible realitzada per alumnes d'altres
cursos, del producte final que esperem aconseguir.
Una vegada els
i les alumnes han entés el resultat final, es passa a
la realització de les diferents activitats proposades
a la programació.
Un
aspecte important en la realització de projectes
en la llengua estrangera, és no ser molt ambiciós.
És millor tenir una quantitat petita de treball
però de bona qualitat, que molta quantitat,
malt presentada i de baixa qualitat.
Una
classe treballant per projectes pot semblar desorganitzada
i sorollosa. Si diferents grups d'alumnes dins de
la classe estan realitzant diferents activitats
la classe serà més difícil
de controlar que quan treballem amb la classe al
mateix temps. El següent procés pot
ajudar-nos a gestionar la classe quan treballem
per projectes:
-Mostra el projecte amb temps
suficient i amb tranquil·litat.
Durant aquest estadi, depenent,
de l'edat dels alumnes, es pot
acordar el producte final, el
vocabulari, l'horari...
-Estableix
unes regles clares:
parlar en veu bixa,
posar-se la bata
si s'ha de fer pintura,
establir torns de
paraula als grups
petits...
-Planifica les diferents
sessions cuidadosament,
per saber exactament
què han de
fer els alumnes
en cada estadi del
projecte.
-Ten tot el material
preparat.
-Si és possible
organitza la classe,
segons l'activitat,
abans de que arribin
els alumnes.
-Fes palès
allò que
els alumnes han
de fer quan treballin
en grup o individualment,
si es necessari
utilitza la llengua
catalana.
-Passeja per la
classe quan els
alumnes estiguin
treballant, per
assegurar-te que
tots els alumnes
han entès
el que han de fer.
-
AVALUACIÓ
L'avaluació és un aspecte important que no hem d'oblidar
quan treballem per projectes. L'avaluació és un element
valuós, tant pel mestre com per l'alumne.
L'avaluació ajuda el/la mestre/a a adaptar els materials i
el mètodes durant el projecte i a l'hora de fer nous projectes.
L'alumne mitjançant l'avaluació del procés podrà
reflexionar sobre allò que hagi fet abans del final del procésque
i qüestionar-se per què ho està fent i si serà
profitós per aconseguir els resultats que varem proposar a
l'estadi de negociació del resultat final. L'avaluació
del resultat final els ajudarà a corregir errors i ajustar
les activitats a l'objectiu final a l'hora de realitzar futurs projectes.
- EXEMPLE
Bibliografia:
Project with young learner by Phillips D., Burwood, S. &
Dunford, H. Edt. OUP
Itroduction to project work by Hutchinson, T . Edt. OUP
|