METODOLOGIA.

L'aspecte més important que cal tenir en compte quan parlem de metodologia comunicativa és que emprarem la llengua com un a mitjà de comunicació. I la comunicació té sempre una intenció social, l'alumne ha de tenir la necessitat de dir alguna cosa o trobar certa informació.

A la sessió setmanal que dedicarem a la pràctica de la llengua oral, l'alumne, mitjançant processos inconscients desencadenats per la necessitat de comunicar-se, anirà adquirint competència comunicativa.

Això que acabem de dir, suposa ensenyar mitjançant activitats que impliquin resoldre problemes, completar informació, representar situacions de la vida real, etc. Algunes podrien ser:

1.Entrevistes.
2.Enquestes.
3.Intercanvi d'informació per completar una activitat.
4.Interpretacions.
5.Representacions de situacions reals.

Les nocions i funcions comunicatives (Wilkins 1976) ens serviran de base per omplir de contingut les diferents activitats:

-Expressar acord i descord.
-Expressar preferències.
-Expressar el que ens agrada i allò que no ens agrada.
-Demanar i donar permís.
-Donar i Demanar consell.
-Expressar què sabem i que no sabem fer
-Presentar-nos i presentar un amic.
-Demanar i donar informació en diferents situacions: en un restaurant, en un supermercat, a l'aeroport, a l'estació d'autobusos, a l'oficina d'informació i turisme, en una botiga de roba...
-Descriure una rutina diària.
-Demanar i descriure com aribar a un lloc determinat dins de la ciutat.
-Descriure una casa i el seu mobiliari.
-Descriure objectes: forma, colorm, ús, tamany i matèria.
-Descriure persones.

Un altre aspecte important a tenir en compte és l'organització de la classe, a la qual cosa ens ajudarà el fet que treballem amb la meitat de la classe. Treballarem en petit grup, en parelles o amb tots els alumnes a l'hora intercanviant informacions entre ells. El fet de tenir alumnes parlant al mateix temps i movent-se lliurement per la classe, suposarà la necessitat de establir unes regles clares des del primer dia per evitar desordres posteriors, o que el soroll faci impossible que s'escoltin entre ells.

Als exemples d'activitats que hem mencionat a dalt apareix la interpretació o la representació de situacions reals, la qual cosa suposa introduir la dramatització en l'ensenyament de l'anglès. La dramatització serà un altre aspecte metodològic important. Com Sarah Phillips expressa al seu llibre Drama with children, utilitzar la dramatització i activitats dramàtiques té molts avantatges a l'hora d'ensenyar una llengua. La dramatització motiva molt els alumnes i els anima a comunicar-se, fins i tot quan la competència comunicativa és baixa, mitjançant l'ús del llenguatge no verbal (expressió corporal, gestos...). A més a més la dramatització fa que els alumnes s'impliqui en molts nivells: corporalment, emocionalment, socialment etc. I fa que els alumnes més tímids no tinguin por d'expressar-se amagant-se darrere un personatge.

Dramatitzar un text és molt incentivador i a més a més l'activitat pot ser preparada des de moltes perspectives, la qual cosa fa que tots els alumnes puguin participar. El ventall de possibilitats pot anar des de fer una lectura dramatitzada fins a la possibilitat d'inventar una obra pels propis alumnes i representar-la desprès. Els alumnes per tant hauran de prendre decisions, parlar entre ells, cooperar para aconseguir l'objectiu en el que tots estan implicats, la cual cosa implica utilitar tècniques de treball cooperatiu que enllestirem mitjançant petits projectes. i que expliquem a:

Treball cooperatiu.
Treball per projectes.

La motivació augmentarà si saben que seran gravats o que la seva obra serà representada. El fet de veure petites representacions penjades a la web d'anglès o al blog fetes pels alumnes dels nivells superiors fa que els alumnes més joves posin molt d'interès a fer les seves representacions i produccions.

English jumble.