Aquesta experiència està inclosa en l'activitat d'intercanvi del CRP del
Gironès «De la WEB a l'Aula» amb el número 210

CEIP de Montjuïc
Fotografia. Imatge
Primària

Descripció de l'experiència «Fem un àlbum fotogràfic amb la càmera digital»

Els alumnes de 6è de Primària anaven d’excursió de final de curs a Núria, a aprendre i/o millorar les seves habilitats en l’esport de l’esquí. Era doncs una bona oportunitat per a fer servir una nova eina arribada a l’escola des del Departament: la càmera fotogràfica digital.

No vàrem tenir gaire temps per a realitzar una sessió d’introducció del funcionament i manipulació d’aquesta nova eina àudio-visual (problemes de bateria), per la qual cosa, aquesta sessió va anar essent improvisada a mida que anaven fent-se les fotos durant l’estada a Núria. Ja que el seu funcionament no és gens complicat els nois i noies de 6è de seguida varen poder començar a prendre algunes fotos durant aquesta excursió, tenint en compte les indicacions prèvies de com s’havien de fer les fotos: enquadrament, enfocament/zoom, modalitat en què la foto sortiria i fer la foto pròpiament dita.

Segons les situacions, les fotos varen anar sent fetes, tant interiors com exteriors –aquestes últimes resultaven un xic difícils de fer, ja que la pantalla líquida de la càmera era poc compatible amb la claror de l’exterior-, avisant, o sense avisar. També varen aprendre com visionar-les i es varen assabentar que si calia es podien esborrar.

Un cop fetes totes les fotos, ja hi havia prou material per la segona part d’aquesta experiència: un àlbum de fotos “virtual”. Els objectius es basen en l’ús de dos programes: Paint Shop Pro 5 per a el tractament d’imatges (les fotos) i el Power Point per a realitzar una presentació-àlbum de les fotos amb efectes visuals i auditius. L’any anterior també s’havia fet aquesta experiència, però sense càmera digital. La qual cosa va significar ensenyar a la mainada l’ús de l’escànner, que és també un altra eina molt útil.

Les passes són les següents:

a- Amb el programa Paint Shop Pro 5 (PSP 5): iniciar-se  en les beceroles d’aquest programa, concretament:

• Retallar/copiar i enganxar d’unes fotos a unes altres;

• Anomenar i desar els fitxers resultants.

• Saber moure’s entre finestres: maximitzar i minimitzar-les.

• Jugar amb les imatges: de dues fotos antigues d’esquiadors a Núria, sobreposar els caps dels alumnes de la millor manera possible.

b- A nivell de Windows:

• Saber-se moure d’una a una altra carpeta.

• Saber arribar a una carpeta determinada.

• Usar si cal l’Explorador del Windows 9x.

• Treballar amb dos programes alhora: PSP 5 i PPT.

c- Amb el programa Power Point (PPT):

• Iniciar-se en les beceroles d’aquest programa: vocabulari bàsic, semblances i diferències amb el Word 97.

• Personalitzar animacions: efectes visuals i auditius.

• Fer les transicions de les diapositives.

• Visualitzar de forma preliminar les presentacions, per tal de fer els canvis necessaris.

• Entendre la importància de l’ordre en fer les coses.

El resultat final serà un CD amb la presentació-àlbum dels millors moments de l’esquiada, que els alumnes podran enregistrar com a record d’aquesta sortida i del què han anat aprenent en l’àrea de les noves tecnologies.

Responsable de l'experiència: garrofa.gif (1008 bytes) Josep Barneda i Garanger, garrofa.gif (1008 bytes) CEIP de Montjuïc.