Aquests exercicis pretenen traslladar moltes de les coses que has après en aquest web a l'època actual, tant pel que fa a costums de la societat com el que fa a la teva l'expressió escrita personal.

Sobre l'esperit de les avantguardes...

Moltes coses actuals provenen de l´esperit transgressor de les avantguardes, en lluita contra la cultura burgesa. Podries dir-ne algunes més, a banda de les que et dono...?
...L´enlluernament pel cotxe i les motos, el culte a la velocitat i l´esport, l´art a l´aire lliure (lluny de llocs tancats, propis dels burgesos), l´ús de la violència i l´humor com a recursos estètics, la fascinació pel cinema, la imatge, la música electrònica, els grafits a les parets de la ciutat, el desig de ser transgressor, original i creatiu amb la imatge personal(tatuatges, piercings, roba...)

Després escriu cinc coses que consideris IN (o cool) i cinc que consideris OUT (o freak) sobre temes tan diversos com el cinema, la moda, la literatura, l'amor i els viatges.

Sobre la filosofia de l'avantguarda...

 

Respon aquestes tres preguntes:

1.Creus que tens esperit d'avantguarda? Què significa això per a tu? Inventa't una definició o tria'n una entre aquestes accepcions:

        • La recerca constant de la llibertat
        • El desig de la modernitat.
        • La passió de l'aventura
        • L'afany de lluita sòcio-cultural.

2.T'agrada l'art abstracte? Escriu cinc raons per les quals sí o no.

3. Al film Metròpoli (1927), Fritz Lang presenta el model utòpic de ciutat futurista, on els rics viuen a les altures, al temps que sacrifiquen homes i dones en les seves profunditats, perquè són els seus treballadors, de classse baixa i oprimida. Descriu les injustícies socials de les ciutats d'avui. Com es manifesten?

     

Sobre la imitació dels bons poemes...

 

Es fàcil jugar amb els poemes dels autors consagrats per treure inspiració per a fer poesia pròpia. Tria una de les opcions que et presento:

    1.Completa els espais buits d'aquest sonet de Foix amb els teus mots. Al final trobaràs com ha de ser la rima del darrer mot de cada vers:

    Quatre colors.........................................el món

    on em dissolc...............................................(-ir)

    si de la mar faig el meu...............................(-ir)

    dels quatre tints..........................................(-on)

    Bru del teu nu.............................................(-on)

    blau de la mar..............................................(-ir)

    blanc de ......................................em plau el gir

    l'ardent vermell.........................................difon.

    Altre.........................................................per mi

    bàrbars sé els temps......................................(-i)

    la sang em bull...................................és confús,

    Oh...................................................................(-i)

    .......................................................................(-i)

    Davant la mar el meu goig és l'art clus.


2.Fes un poema semblant al que et proposem , buscant una paraula ben estrafolària al diccionari, escrivint la seva definició fragmentada lliurement en versos i acabant amb un grup nominal teu, que, per associació d´idees, modifica o dóna un sentit nou als versos del poema. Per exemple:


CADENA
Conjunt de baules
enllaçades unes amb altres
pels extrems
que moltes vegades
és posa als presoners.

La vida, l'ESO, l´amor...

3.Fixa´t en aquest poema: està encadenat. Fes-ne un d'igual


Si fos vent bufaria molt fort.
Si bufés molt fort, m´enduria la lluna.
Si m´endugués la lluna, la nit l´enyoraria.
Si la nit l´enyorés, els estels la cridarien.
Si els estels la cridessin ,el vent la tornaria.
Si el vent la tornés, la nit somriuria
si la nit somrigués, el vent s´adormiria.

4. Canvia les paraules subratllades d´aquest poema per altres de la mateixa categoria gramatical, per fer-ne
un altre:


SI JO FOS PESCADOR
Si jo fos pescador pescaria l´aurora,
si jo fos caçador atraparia el sol;
si fos lladre d´amor m´obririen les portes,
si fos bandit millor que vi ndria tot sol:
-els carcellers del món no em sabrien mai l´ombra
si fos lladre i bandit no em sabrien el vol.
Si tingués un vaixell m´enduria les noies,
si volien tornar deixarien llurs cors:
i en faria fanals per a prendre´n de nous.

Joan Salvat- Papasseit

5. Mira de copsar l´ambient i el to d´aquest poema i després imita´l, procurant recordar el darrer cop i les coses que t´han fet molt ,molt, molt feliç :

ÉS QUAN DORMO QUE HI VEIG CLAR
És quan plou que ballo sol
vestit d´algues, or i escata,
hi ha un pany de mar al revolt
i un tros de cel escarlata,
un ocell fa un giravolt
i treu branques una mata,
el casalot del pirata
és un ample gira-sol.
És quan plou que ballo sol
vestit d´algues, or i escata.

És quan ric que em veig gepic
al bassal de sota l´era,
em vesteixo d´home antic
i empaito la masovera,
i entre pineda i garric
planto la meva bandera;
amb una agulla saquera
mato el monstre que no dic.
És quan ric que em veig gepic
al bassal de sota l´era.

És quan dormo que hi veig clar
foll d´una dolça metzina,
amb perles a cada mà
visc al cor d´una petxina,
sóc la font del comellar
i el jaç de la salvatgina,
-o la lluna que s´afina
en morir carena enllà.
És quan dormo que hi veig clar
foll d´una dolça metzina.

J. V. FOIX

6. Agafa el poema 54045 de Salvat Papasseit (consulta a la pàgina web "Anàlisi d'obres", el primer llibre d'aquest autor) i prova de completar els espais en blanc del poema amb paraules teves. Per exemple, al final:

M'he palpat bàrbarament - una i altra butxaca

per veure - si m'han pres la cartera -en baixar precipitadament

A fe que no en portava- em diu un altre que esperava el troleibús- amic

tranquil, que no ha estat res.

 

Sobre els recursos avantguardistes...

Tria una d'aquestes cinc opcions:

1.Transformeu aquest poema autoparòdic, de Narcís Comadira, pertanyent a El verd jardí (1972), en un cal.li- grama, un collage, paraules en llibertat, o qualsevol altra cosa que us faci assemblar als avantguardistes de principis de segle.

JO

Sóc mascle i gironí. Mitja estatura.
Cabell castany, ullets de marrec trist.
Romàntic una mica, cosa dura
en el temps en què vivim. Prou ho tinc vist.

Mozart més que cap altre m´entabana,
i, en versos catalans, Josep Carner.
Crec en l´amor, la taula quan tinc gana,
els plaers de la carn, que em moriré.

I si a estones em vaga de fer versos
i confegeixo quatre mots dispersos,
no ho faig pensant en un darrer sentit,

que no vull carrera de poeta.
Ai las! Lletraferit de l´A a la Z

en llengua fosca i en país petit!

2. Prova de fer un text en prosa poètica, a l'estil dels que has vist de Dalí o Foix, procurant fer servir l'escriptura automàtica. Podries preparar el text fent el joc de les associacions de mots freudianes. és a dir, tries una paraula (TRINEU, per exemple) i després penses en quina et suggereix (SANG, per exemple), i així successivament i fas una petita llista de mots encadenats. Quan ja la tinguis, només l'has d'expressar en forma de text, buscant alguna mena de fil narratiu o descriptiu entre ells, encara que només sigui el de les metamorfosis, i omplint-lo amb figures retòriques, etc. Per inspirar-te, llegeix el manifest surrealista d'André Breton (consulta la pàgina de l'Avantguarda a Europa i clica sota la foto d 'aquest escriptor). També podries consultar el que diu una enciclopèdia sobre els conceptes d'EGO, SUPEREGO, ID o ALLÒ de Sigmund Freud.

3. Continua aquest cal.ligrama, procurant evocar una tarda grisa de pluja, melangiosa, mentre veus el carrer des de la finestra de casa i sents una música trista:

4. Posa en pràctica el que diu "Per fer un poema dadaista" del Manifest Dada de Tristan Tzara de 1918, és a dir, retalla mots d'un periòdic, i enganxa'ls a la teva manera formant frases. Consulta el Manifest Dadaista (a la pàgina de l'Avantguarda a Europa, sota la foto de Tristan Tzara, tens l'enllaç)

5. Transforma aquestes idees en imatges oníriques amb el mètode del CADÀVER EXQUISIT dels surrealistes. Si no saps en què consisteix, clica aquí:

      • La ràbia de la gelosia.
      • La inconsistència de l'amor.
      • La incomprensió i discriminació vers la poesia dins la nostra societat.

 

Sobre l'expressió particular i intransferible....

Tria una d'aquestes propostes:

1.Fes un topograma: tots els versos han de començar per la mateixa lletra.

2. Fes un ACRÒSTIC,a partir d´un nom en vertical com aquest:

R ialla vermella
O berta al matí
S ou com una estrella
A l cel del jardí.

3. Fes un cal.ligrama poètic a partir de mots creixents o minvants:

porta
port
por
or
O

4. Fes un poema on totes les lletres "x" siguin dibuixos d´objectes concrets.
Per exemple: totes les "o" són dibuixos d´objectes rodons, com un globus, una pilota, una cassola, etc.

Sobre la lliure expressió poètica...

Tria una d'aquestes opcions:

1.Continua aquests dos versos de Salvat-Papasseit:

Si en saps el plaer no estalviïs el bes

que el goig d'amar no comporta mesura

...

2. Prova de fer un poema amorós i/o eròtic, a l'estil dels del Poema de la rosa als llavis, de Joan Salvat-Papasseit, però fent servir un altre grup de metàfores, per exemple, el moviment de les onades del mar.

3. Llança un missatge anti-violència, de forma avantguardista i creativa: pinta, dissenya, construeix, fes poesia, prosa, teatre, el que vulguis, però CONVENÇ!

Sobre l'expressió plàstica...

Anem a expressar-nos plàsticament!. Tria una d'aquestes dues opcions:

1. László Moholy-Nagy fou un hongarès avantguardista, professor de la Bauhaus, la famosa escola alemanya d'arquitectura i disseny, que formà part del dadaisme, el constructivisme, el suprematisme, i es va inventar el foto-collage: enganxar imatges fotogràfiques en una superfície prèviament pintada o dibuixada. Mira els exemples i imita'l:

2.Il.lustra el poema que més t´hagi arribat de tot el web amb una foto o dibuix.

 

Els exercicis d'aquesta pàgina són de collita pròpia, o bé de Colpits per la modernitat. Itineraris de Literatura, 4, d'Alícia Díaz, Carme Domènech i Antoni Navarro, Tàndem Edicions,1993