
El
primer terç del segle XX a Europa: temps de canvis vertiginosos
Es
caracteritza per un canvi rapidíssim de totes les formes de
vida, arts incloses: s'inventen transports ràpids (cotxe ,avió),
la comunicació per ones ( telègraf, ràdio,televisió,
telèfon), sistemes d'informació o reproducció
(gran premsa, fotografia, cinema) . També és el moment
que es creen la higiene i medicina preventives (i baixa espectacularment
la mortalitat), la generalització dels serveis educatius i
sanitaris, els beneficis socials (vacances, pensions, subsidis d'atur),
els descobriments tècnics pràctics (enllumentat elèctric,
serveis d'aigua i gas, energia atòmica) i el consumisme (fabricació
en cadena, grans magatzems, supermercats, el consum per gust i no
per necessitat) i també el sistema capitalista expansionista
(multinacionals) a costa dels països del tercer món, explotats
sistemàticament.
Es
produeix un enorme salt qualitatiu i quantitatiu entre la vida del
XIX i la vida del XX i amb ell, una gran sensació de transitorietat
i crisi permanent.
Temps
de guerra
Paradoxalment,
entre tant benestar, és l'època d'inici de les grans
guerres que també són guerres ideològiques, entre
sistemes de comprendre el món:
-1a
Guerra Mundial (1914-1918): Gran Bretanya, França i Rússia
contra Alemanya i imperi austrohongarès. Guanyen els primers
i els segons perden territori i diners. L'Europa d'entreguerres pateix
un gran desencís cap els valors burgesos que han provocat aquesta
guerra, on van morir més de 8 milions de persones. Per a compensar,
apareix la tendència a la vida hedonista (Belle Èpoque,
als "feliços anys 20")
-També
apareixen les utopies socio-polítiques que semblen panacees
i acaben esdevenint sistemes totalitaris i dictatorials , com la Revolució
Russa (1917) i la Guerra Civil russa (1918-1920), entre les classes
baixes (camperols i obrers industrials) i el govern absolutista del
tsar. S'¡ implanta un govern bolxevic.
-Aparició
del feixisme a partir dels anys 20, com a resultat de la primera guerra
mundial i la crisi econòmica (feixisme italià i nazisme
alemany)
-Guerra
civil espanyola (1936-39)
-Segona
guerra mundial (1939-1945) i primera bomba atòmica sobre el
Japó (1945). Des d'aquí les guerres són amenaces
d'extermini per a nacions senceres o el propi planeta.
Revolució
en l'àmbit científic i artístic
També
són anys de revolució científica i filosòfica
(Einstein, Freud, Kierkegaard, Heidegger) i de prestigi del socialisme
i l'aparició de tots els "ismes" artístics
(Modernisme, Noucentisme, Cubisme, Futurisme, Dadaisme, Surrealisme...)
En les arts plàstiques es passa del realisme figuratiu a l'impressionisme
i el cubisme, i això és un salt estètic enorme.
En
la narrativa, apareix la novel.la psicològica, amb André
Gide, Henry James i Marcel Proust , i la seva A
la recerca del temps perdut (1913)
A
tota Europa es retorna al món clàssic, l'ordre i l'equilibri,
com una manera de situar-se enfront la confusió ocasionada
per la primera guerra mundial. El feixisme italià de Mussolini
recorre al'estètica romana; a França, l'École
Romane de Jean Moréas parla de la civilització mediterrània
en general. Charles Maurras funda el diari L'Action Française
des del qual ataca la societat moderna bàrbara. Maurice Barrès,
irònic, apassionat i elegant, influeix en la prosa francesa;
i l'americà Ezra Pound intenta el retorn al mite i introdueix
influències provençals, llatines, egípcies, xineses
i japoneses (no per exòtiques, sinó per clàssiques)
en les escoles literàries anglosaxones.
|

Nu,
de Josep Clarà

Matrona
asseguda, de Josep Clarà

Les
germanes Ribas , de Joaquim Sunyer

Repòs,
de Josep Clarà

Joventut,
de Josep Clarà
|



Església
de Santa Maria Reina, de Rubió i Tudurí, un exemple
d'arquitectura noucentista

El
Teatre grec de Montjuïc, edificat per a l'Exposició Internacional
de 1929

Ajuntament
de Santa Maria de Palautordera, una altra obra noucentista
|
El
primer terç de segle a Catalunya : temps d'autoafirmació
La
burgesia catalana d'aquests moments no tenia protagonisme polític
però sí econòmic. La guerra de Cuba (on va perdre
mercats) i la del Marroc havien mostrat les seves divergències
amb Espanya, i tot plegat dugué al refús cap a la política
centralista espanyola i al nacionalisme autonomista , és a
dir, a que la burgesia reclamés poder polític a l'Estat
espanyol i creés la Lliga Regionalista.
-Hi
ha un fort augment demogràfic, entre 1910 i 1930, d'un 30%
, i Catalunya rep immigració espanyola i del camp cap a la
ciutat. A finals dels anys 30, Barcelona ja té un milió
d'habitants: s'enderroquen les muralles, es fa l'exposició
universal, els pobles de Gràcia, Sants i Sant Andreu s'incorporen
com a barris de la ciutat...
-La
guerra de Cuba ha fet perdre mercats comercials als catalans, però
també ha fet arribar moltes fortunes d'ultramar. El principal
mercat català és la Península (neix la figura
del viatjant de comerç català). S'electrifiquen les
indústries, es fan carreteres, xarxes ferroviàries,
augmenta la producció tèxtil, siderometal.lúrgica,
etc. La burgesia viu una etapa daurada des de la "febre d'or"
de finals del s. XIX i es creen grans fortunes. Els burgesos van a
l'Ateneu i al Liceu, són monàrquics i es mostren poderosos
als diaris (Diario de Barcelona, La Veu de Catalunya).
-Mentre,
la classe baixa pagesa s'ha unit a l'obrera, fortament reivindicativa,
i es creen sindicats (CNT, 1911) i partits, anarquistes i socialistes,
per enfrontar-se als burgesos (Bomba al Liceu,1893, la Guerra del
Marroc provoca l'esclat de la Setmana Tràgica, 1909, amb la
repressió subsegüent ), hi ha una vaga general el 1917,
i també hi ha l'època negra del pistolerisme (1917-1922)
atiat per la patronal i els anarquistes.
La
política catalana es mou
-El
perill del lerrouxisme (la demagògia anticatalanista) va fer
que tots els partits polítics catalans s'unissin el 1906 en
una coalició electoral anomenada Solidaritat Catalana
i obtinguessin molt èxit a les eleccions de 1907 per escollir
diputats a les corts. Però com que la Lliga era massa conservadora,
la coalició es va desfer i sortiren partits polítics
més radicals: Esquerra Catalanista (Antoni Rovira i
Virgili), Estat Català (Francesc Macià) i Partit
Republicà Català (Lluís Companys)
-La
Lliga Regionalista , creada el 1901, representava la burgesia amb
aspiracions de poder. Aspirava a controlar les institucions catalanes
i reformar-les i intervenir en el govern de Madrid. Es manifestà
conservadora i catòlica: defensà l'Església,
condemnà l'obrerisme, mostrà malfiança vers els
drets individuals democràtics...Així, va arribar a controlar
l'Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i per
últim, la Mancomunitat. Els seus màxims dirigents i
ideòlegs foren Enric Prat de la Riba i Francesc Cambó.
-Es
creà al Mancomunitat de Catalunya , unint els quatre diputacions
catalanes, i fou governada per la Lliga. La tasca principal fou la
de modernitzar el país. Va ser dirigida per Enric Prat de la
Riba, entre 1914 i 1917. Aquest dirigent va escriure La nacionalitat
catalana (1906) on exposava els objectius de la Lliga. Eugeni
d'Ors el va anomenar "el seny ordenador de Catalunya".
L'art
i la literatura
-És
una època on conviuen tots els "ismes" : Modernisme,
decadentisme, Noucentisme , avantguarda i hi ha autors que passen
de l'un a l'altre al llarg de la seva vida: el cadàver de Maragall
és vetllat per Eugeni d'Ors, la Nausica de Maragall
és molt noucentista, Ors comença escrivint en revistes
modernistes, Pompeu Fabra és un dels col.laboradors destacats
de les festes modernistes de Sitges...
|
CAMPS
D'ACTUACIÓ DE LA MANCOMUNITAT
Molts
intel.lectuals van decidir formar part del projecte de la Lliga Regionalista
i la Mancomunitat, des de les institucions o l'Administració:
Eugeni d'Ors va ser Secretari General de l'IEC, director de l'escola
de Bibliotecàries, i director d'Instrucció Pública
de la Mancomunitat; Josep Carner participà en molts Jocs Florals
i fou professor universitari; Guerau de Liost ocupà càrrecs
a l'Ajuntament de Barcelona, a l'IEC i fou conseller de la Mancomunitat.
Així, entre els polítics i els intel.lectuals , es dugué
a terme la tasca de modernització del país, que podem
concretar en aquests camps:
Ciències
|
Servei
de Metereologia, de Geologia i de Cartografia (elaboració
del mapa de Catalunya, escala 1:100.000)
|
Cultura
|
Es
dóna impuls a l'IEC. Es crea la Biblioteca de Catalunya
el 1914 i una xarxa de biblioteques locals i museus, es fan
publicacions periòdiques (Revista de Catalunya,
Empori, La Revista,etc.) i editorials (Societat
Catalana d'Edicions, Editorial Catalana, col.lecció Els
Nostres Clàssics o Fundació Bernat Metge) . Es
fa el 1r Congrés Internacional de la Llengua Catalana
(1906) i la nomativització de la llengua (Pompeu Fabra).
|
Ensenyament
|
Es
crea una estructura docent, des de les escoles de primària
fins a l'alta investigació: escoles de la Mancomunitat,
on s'aplicava la tècnica de l'escola activa de Montessori,
escoles tècniques i professionals ( l'Escola del Treball,
l'Escola Superior d'Agricultura, l'Escola de Funcionaris d'Administració
Local, l'Escola de Bells Oficis, la d'Infermeres, la de Bibliotecàries)
es creen els Estudis Universitaris Catalans...
|
Obres
públiques
|
Millora
de carreteres i camins provincials, establiment de la xarxa
telefònica, i de ferrocarrils.
|
La
Mancomunitat es va haver d'enfrontar a la violència obrera
entre 1917 i 1923 i això paralitzà els seus projectes.
Fins i tot tenia un projecte d'autonomia que mai va ser aprovat a
Madrid. La situació desembocà en el cop d'estat i la
Dictadura de Primo de Rivera (1923), que liquidà la Mancomunitat,
amb el vist-i-plau de la burgesia catalana que només volia
contenir la massa obrera. L'últim esclat burgès és
l'Exposició Internacional de Montjuïc el 1929, la mateixa
data del crack d' Estats Units i a un any de la proclamació
de la Segona República espanyola.
|
La
normativització de la llengua catalana
La
reforma de Pompeu Fabra és la culminació de tasques
encetades molt abans, com la de la revista L'Avenç o
la del filòleg mallorquí Mossèn Antoni M. Alcover.
A partir del 1r Congrés Internacional de la llengua catalana
i la creació de l'IEC (el 1912 es crea la seva secció
filològica) es va veure la necessitat de la fixació
del català escrit i l'IEC va encarregar la tasca a Pompeu Fabra
(enginyer industrial i gramàtic autodidacta, president de la
Secció Filològica de l'IEC i professor de català
a la UB)
Els
objectius foren:
-Intel.lectualització:
Convertir el català en llengua moderna, apta per als usos formals,
tant la ciència com les lletres i equiparada a les altres llengües
europees.
-Economia
lingüística, simplificació del català per
facilitar la màxima difusió.
-Especificitat:
diferenciació del català de les llengües veïnes,
especialment el castellà, accentuant més els trets característics.
-Funcionalització:
tenir en compte les formes més habituals.
-Aconseguir
la unitat interna de la llengua, reduint la variació dialectal.
Es va partir del barceloní perquè tenia més parlants
i perquè Barcelona era on hi havia la majoria d'escriptors,
editorials, diaris i revistes. Però el barceloní es
va depurar de castellanismes i es va completar amb formes dialectals
i arcaiques, i neologismes.
|


Pati
de l'IEC
|

Pompeu
Fabra
|
Fases
de la normativització
-Primer
la ortografia (Normes ortogràfiques
,1913, Diccionari ortogràfic
,1917)
-Després
la sintaxi (Gramàtica catalana,
1918, reelaborada el 1936 i donada per bona el 1956, pòstumament
a la mort de Fabra)
-Per
últim el lèxic: Diccionari
general de la llengua catalana (1932)
Tota
aquesta feina no hauria tingut èxit si, a través de
la Mancomunitat, no s'hagués fet l'aplicació de la normativa
a totes les seves dependències, escoles, periòdics i
editorials.
|
|
|
El
Noucentista fou un moviment ideològic i cultural que continuà
l'objectiu modernista de convertir Catalunya en una cultura nacional
oberta a Europa.
La
diferència rau en el paper de l'intel.lectual: per als mdoernistes
era un guia il.luminat de la societat, però imcomprès,
la qual cosa el condemnava a l'aïllament. Per als noucentistes,
l'artista ha de treballar conjuntament amb el poder polític
i parteix d'unes noves bases ideològiques i estètiques.
Desapareix l'enfrontament artista-societat propi dels modernistes.
Els
seus supòsits ideològics foren:
-La
raó i l'intel.lecte ha dedominar sobre el sentiment i l'instint.
La raó ordena la realitat.
-Políticament
s'ha de ser racionalista, no extremista. I també es valora
més el treball que el geni personal.
-Les
coses es valoren sobretot per la seva funció. El principi de
realitat ha de prevaler sobre el principi de plaer. Es defensa la
contenció i la laboriositat més que el geni i la passió.
-Exaltació
del present, revisió del passat i rebuig d'èpoques negatives
(edat mitjana, romanticismes)
|

Dona
en repòs, de Manuel Hugué

Fertilitat,
de Josep Clarà
|

La
deessa , de Josep Clarà

Escultura
d'Aristide Maillol
|
L'estètica
noucentista
Gira
al voltant d'unes paraules clau, repetides contínuament per
tal d'imposar el seu significat:
-INTERVENCIÓ:
acció reformadora de la societat en profunditat, des del marc
legal, i amb la burgesia exercint el paper de classe dirigent (imperialisme
si és intervenció política, arbitrarisme si és
estètica)
-ARBITRARISME:
Valoració de la forma, l'artifici, la perfecció formal
i lingüística i el domini de l'artista sobre la matèria
i la realitat .L'únic àmbit on s'aplicà fou en
les arts i la cultura, però d'Ors li donava també un
significat ètic. Anava en contra de l'abúlia i el decadentisme
modernista.
-CLASSICISME:
retorn a l'època grecollatina pel que fa a la recerca de la
bellesa, harmonia, proporció i ordre. També implicava
els conceptes de seny i raó.
-MEDITERRANEÏTAT:
retorn als orígens, exaltació del paisatge mediterrani
de vinya i olivera. La claror de la mediterrània contra les
boires nòrdiques que havien inspirat el modernisme.
-DIDACTISME:
La literatura no ha de representar la realitat com és sinó
com voldríem que fos i per tant s'omple de components morals
propis de la burgesia benestant.
-LIT.
CIUTADANA:
rebutja el ruralisme modernista (pessimista, caòtic i primitiu)
i conrea la lit. ciutadana (per temes, ambients i valors).
|
La
"Catalunya ideal"
El
Noucentisme aspirava a la construcció d'un Estat burgès
modern, caracteritzat per l'ordre social (civilitat), la laboriositat
i un catalanisme moderat.Per a aquest Estat calia exercir una funció
dirigent en la política (IMPERIALISME), i l'estètica
(ARBITRARISME). Per a ells, la CIUTAT és l'espai ideal per
a la consecució de tots aquests ideals i acaben indentificant
la CATALUNYA IDEAL amb la CATALUNYA CIUTAT, i més concretament
amb Barcelona.
També l'organització de les ciutat-estat gregues, les
polis, eren el seu model. La Catalunya-ciutat fou el mite a assolir,
i les reformes agràries es feien perquè el "camp
s'assemblés a la ciutat".
També
tenien una sèrie de mots clau:
-IMPERIALISME:
(s'usava substituint el de NACIONALISME romàntic o el REGENERACIONISME
modernista) : justificava el caire antiseparatista del catalanisme
burgès i demostrava l'aspiració catalana a enderrocar
l'estat oligàrquic i canviar-lo per un estat burgès
modern,
-L'OBRA
BEN FETA: calia aconseguir la perfecció de l'obrer per
acostar-se com més millor al model de capitalisme competitiu
europeu.
-CIVILITAT:
tenia com a objectiu neutralitzar la conflictivitat social en nom
d'uns valors del model de vida europeus, unes pautes de conducta,
individual i col.lectiva, que naixien per assegurar l'hegemonia de
la burgesia.I es concretaven a l'entorn de les biblioteques, els museus,
la vida social... en contra de la vida solitària en les masies
de pagès. També recull la idea de la CIVITAS grega:
quan la polis s'expandeix a fi de guanyar terreny als bàrbars
(Catalunya rural).
|

Paisatge
amb tres figures nues, de Joaquim Sunyer

Paisatge,
de Joaquim Sunyer

Obra
de Marian Pidelaserra
|
|
|
El
Noucentisme tingué lloc des de l'any 1906 a 1923.
-1906:
la Lliga triomfa a les eleccions, es celebra el 1r Congrés
Internacional de la Llengua Catalana; D'Ors comença a publicar
a La Veu de Catalunya i es publica La
nacionalitat catalana d'Enric Prat de la Riba ; Els
fruits saborosos de Josep Carner i les Horacianes
de Costa i Llobera, que proposen el classicisme apol.lini,
serè i harmònic.
1917
: comença la davallada per la mort de Prat de la Riba i perquè
la Llliga és cada cop més de dretes (els intel.lectuals
trenquen el pacte que hi tenien). A més, Eugeni d'Ors se'n
va, Carner entra a la carrera diplomàtica, Guerau de Liost
crea un nou partit (Acció Catalana) El 1920 esclata
l'enfrontament d'Ors-Puig i Cadafalch i el primer marxa de Catalunya,
envoltat d'escàndol. Josep Carner se'n va per tasques diplomàtiques
el 1921, i el 1923 té lloc el cop d'estat de Primo de Rivera.
El
nom del moviment
El
nom del moviment se l'inventà Eugeni d'Ors i el popularitzà
a través del Glosari. El
va crear imitant els noms italians del Renaixement: Trecento, Quattocento.
En català, però, és polisèmic: tant anomena
la centúria (1900) com oposa l'adjectiu "nou" a "vell".
En
resum, el noucentista portà a terme tots els objectius que
s'havien proposat els modernistes, però a base d'implicar-se
en les institucions i la política de la Mancomunitat. Això
comportà l'obligació de defugir els idealismes i els
extremismes i tots aquells valors que s'oposessin a la classe burgesa
dirigent. I els va permetre de professionalitzar-se com a escriptors.
|

Les
fonts de Montjuïc

El
Palau Nacional
|
|
|
Dibuixos
de Lola Anglada:



El
Patufet de Josep M. Folch i Torres

|
Els
gèneres predilectes
El
Noucentisme va fer una jearquització dels gèneres literaris
d'acord amb la seva ideologia, així, el gènere més
valorat fou la poesia perquè podia reflectir els seus valors
i a més la perfecció formal a la qual aspiraven, ja
que obligava a tot un treball de mètrica, estil, condensació
del llenguatge, etc. Era una poesia feta amb rigor, contenció
expressiva i artifici. Els poetes noucentistes es proclamaven hereus
de Torres i Bages, de l'Escola Mallorquina (contemporània dels
modernistes, no dels noucentises) i de la tradició simbolista
europea.
L'altre
gènere predilecte fou l'assaig periodístic, gènere
del Glosari d'Eugeni d'Ors i els
articles- poemes en prosa de Les bonhomies,
de Josep Carner. En l'assaig periodístic i també teòric
tenien els autors la seva font d'ingressos principal. És literatura
d'idees, que crea estats d'opinió entre els lectors.
Eugeni
d'Ors
Pel
que fa a la narrativa només conrearen el conte o més
aviat una prosa preciosista, com la d'Alexandre Plana (A
l'ombra de Santa Maria del Mar, 1923, El
mirall imaginari, 1925) i la novel.la fou rebutjada .
També
hi ha un gran conreu de formes literàries populars de gran
difusió, com és el cas de Josep Maria Folch i Torres
, que fa literatura infantil (Patufet)
juvenil d'aventures, i novel.les roses per a les dones. Alguns dels
seus llibres foren il.lustrats per Lola Anglada, una fantàstica
dibuixant.
Els
gèneres bandejats
Com
que l'art havia d' obviar la realitat,
era molt difícil fer novel.la noucentista quan en aquella època
triomfaven els novel.listes realistes francesos i començaven
les provatures estilístiques i tècniques o la novel.la
psicològica (que bandejava tota acció o argument en
benefici de la vida interior dels personatges, que solien tenir vides
vulgars i monòtones, però una intensa vida subjectiva).
També
volien bandejar-la perquè la novel.la en català s'identificava
massa amb el naturalisme d'Oller i el ruralisme modernista (Català,
Casellas,Bertrana) .
A
partir de 1915, però, s'aixecaren algunes veus manifestant
la seva preocupació per aquest dèficit.I és llavors
quan alguns escriptors, encara elitistes, es llancen a fer novel.les,
com Carles Soldevila que publica Fanny (1929),
Eva (1931) i Valentina
(1933) en una mena de novel.les psicològiques que intenten
adaptar tècniques com el monòleg interior, de forma
més convencional
Pel
que fa al teatre, els noucentistes el consideraren una forma artística
menor i no se'n va fer.
|
|
|
Els
noucentistes identificaren poesia amb literatura i anomenaven poeta
a tot escriptor de vàlua, fes poesia o no .
Les
influències sobre la poesia noucentista són el parnassianisme
francès de Leconte de Lisle (temes clàssics i formalisme)
i el simbolisme francès de Mallarmé i Verlaine (la poesia
suggereix l'essència de les coses mitjançant símbols
i és un text molt hermètic i meditat) . La poesia noucentista
no és, però, poesia pura i hermètica, ni elitista:
és una observació amable i civilitzada de la vida quotidiana,
des d'un vessant irònic i populista.
Els
poetes noucentistes més importants foren Jaume Bofill i Mates
(amb el pseudònim de Guerau de Liost), Josep Maria López-Picó,
Rafel Masó i Josep Carner. Les seves obres es difongueren a
través de La Revista (1915-1936)
Característiques
Els
trets que caracteritzen la poesia noucentista són aquests:
1.
L'ARTIFICI: el
valor del poema rau en la seva forma, la llengua culta que reflecteix
el domini del poeta sobre la matèria i el seu coneixement de
la tradició cultural i poètica. S'opta per la mètrica
culta (decasíl.labs, alexandrins) i el sonet, sobretot, que
és una composició molt rígida. A més,
aquests poetes revisen contínuament la seva obra i fan canvis
sovint, cosa que es veu en les reedicions. A més, a través
de les seves obres van difondre la normativa fabriana.
2.
LA DEPURACIÓ DE LA REALITAT:
la realitat no pot ser presentada tal qual, s'ha de reelaborar en
la seva forma més ideal i harmònica, ha de reflectir
la Catalunya Ideal que es pretén.
3.
REFERÈNCIES AL MÓN CLÀSSIC: ús
de noms grecs , mitològics o no, referències a poemes
i autors clàssics, a obres d'art, etc.
4.
DISTANCIAMENT DEL POETA respecte
al tema, per fer-ne un tractament objectiu , de vegades utilitzant
la IRONIA per treure transcendència a la realitat. L'HUMOR
també actua com un filtre de distanciament, intel.lectual i
fi.
5.
LA DEPURACIÓ DE LA LLENGUA, convertint-la
en una llengua artificiosa, poc natural.
|

Ceràmica
de Josep Aragay

Litografia
d'Aristide Maillol

Litografia
d'Aristide Maillol

Dibuix
de Torné i Esquius

Fragment
d'un mural de les Galeries Laietanes, de Xavier Nogués
|
Escultures
d'Aristide Maillol:



Persuassió,
d' Enric Casanovas
|
Els
temes de la poesia
1.
LA VIDA SENZILLA I QUOTIDIANA: es
defensa una vida senzilla, equilibrada i serena.Es
fa ús de pretextos (persones, objectes, situacions) sense importància,
que adquireixen relleu mitjançant el treball sobre la forma.
La poesia és model d'actituds civilitzades: un comportament
assenyat, l'acceptació de les dificultats, la urbanitat...
2.
LA CIUTAT:
tal com la polis clàssica, el projecte noucentista s'articula
al voltant de BARCELONA, en la qual s'ha d'emmirallar la Catalunya
rural.
3.
LA NATURA IDÍL.LICA I CIVILITZADA: amable,
ordenada, harmònica, dominada per l'home i lligada als pobles,
no pas la natura esfereïdora i caòtica del Modernisme.
El paisatgisme ens dóna descripcions
detallistes de llocs idíl.lics, amb persones formant part del
paisatge.
4.
LA DONA I LA FEMINITAT:
lligada als cànons de bellesa grecollatins, la dona simbolitza
els valors burgesos de la mesura, l'ordre i la laboriositat. Educa
els fills a la llar, els transmet la ideologia, per això aquesta
poesia potencia la maternitat. La dona també simbolitza la
Catalunya Ideal, per tant és objecte d'adoració, perfecta
i llunyana, motiu d'un amor platònic sublim o matrimonial harmoniós
, i la passió amorosa és desterrada.
5.
EL PAS DEL TEMPS
(Tempus fugit): la vellesa s'assumeix amb resignació i serenor,
malgrat la tristesa que pugui produir.
6.
LA RELIGIÓ: el
noucentisme és un moviment catòlic i tradicional.
Josep
Carner
Guerau
de Liost
|
|
|
Va
néixer a Barcelona el 1886 i hi va morir el 1959. Es va llicenciar
en Lletres i va ser funcionari de la Diputació de Barcelona,
secretari de la Societat Barcelonesa d'Amics del País i membre
del'IEC. Va fundar i dirigir La revista. Tenia una personalitat
molt religiosa i tradicional.
La
seva obra és molt abundant (més de 100 llibres i opuscles)
. Intermezzo galant (1910) és
una mica modernista encara, però Turment
froment (1910) ja és plenament noucentista. La maduresa
lírica li arriba amb L'ofrena
(1915). És un poeta més barceloní que el Guerau
de La ciutat d'ivori i el Carner
d'Auques i ventalls. Té
un estil conceptual, seriós, ascètic i rigorós,
però no era gens irònic i mai va tenir la difusió
de Carner i Liost. Conreà molt l'epigrama.
Els
darrers llibres ja són filosòfics i religiosos, perquè
troba en l'exaltació religiosa i mística una solució
als conflictes personals i del món: Via
Crucis, Te Deum, Pax, Epifania (1936)
La
seva abundantíssima producció està numerada com
a Opus correlatius, i s'ha editat el primer volum de les seves Obres
completes, sense continuïtat , de moment (1948).
|

Les
vacances, de Josep Aragay (fotografia en blanc i negre)
Original
en color:

"D'haver
picat, on besa l'Alba, tens
senyal
de la ferida, cadernera,
en
púrpura de llum, alvolt del bec
i
abelliment del gust de les cireres.
El
rellotge inefable, Opus XLVII
|
|
 |

Joaquim
Sunyer retratat per J. Albinyana 1918-19

Quadre
de Joaquim Sunyer
|
Poeta
rossellonès, a cavall entre el modernisme i el noucentisme,
de formació francesa, però feroç poeta en català,
tot i anar contracorrent i ser ignorat del públic i la crítica.
Des
de Rosers i xiprers (1911) i El
bon pedrís (1919) els seus temes són la terra,
el pas del temps (seguiment de les estacions de l'any) , l'oblit i
el record, l'acontentament retirat, i la fidelitat del seu amor. A
l'estel i l'escamot (1921) parla
de quan va ser presoner a la primera guerra mundial, fa ús
del sonet i té temes religiosos. Canta
perdiu (1925) és el seu llibre més madur.
Cantilena (1937) explica el seu
dolor per la mort de la seva dona.La resta dels seus llibres posteriors,
com Cambra d'hivern (1966) són
d'un lirisme assossegat, observador de la natura i dels records fidels.
Aquest
autor també va escriure proses, teatre, un llibre de records
(Concert d'été,
1950) i un assaig literari, en francès, sobre la Decadència
al Rosselló.
|
|
|
La
seva llargària, i la possibilitat d'escapar-se de la realitat
com a tema,van fer que els noucentistes escrivissin contes infantils,
ciutadans, imaginatius, però sobretot descriptius, amb poc
o gens argument. Reflectien el món idealitzat i el narrador
no s'implicava emocionalment en la història , mantenint-se
impassible per molt estranya que fos la situació narrada. També
tenien un estil molt treballat, igual que la poesia.
L'autor
més important és el valencià Ernest Martínez
Ferrando que fa contes psicològics en una atmosfera poètica
i amb un narrador distanciat. Els seus personatges eren un alter ego
de l'autor, persona sensible i malenconiosa. Pla va dir d'ell que
"caminava escoltant la música d'una font llunyana".
També feia periodisme i historiografia (va ser director de
l'arxiu de la Corona d'Aragó) en castellà, llengua materna
d'aquest escriptor.
|

Cap
de noia jove, d'Aristide Maillol

Tres
nusos al bosc, de Joaquim Sunyer
|