1.El treball interdisciplinari està previst i prescrit,
que no proscrit, en el corpus normatiu del nostre sistema educatiu, tant en el
currículum derivat de la LOGSE, com en les competències bàsiques.
2.Les
instruccions de funcionament, l'anomenada normativa d'inici de curs, cada any
contemplen i abracen més el treball interdisciplinari.
3. Hem d'aprofitar
els escenaris de coordinació i intercanvi que ja existeixen en els centres
en temes com tutoria, disciplina, organització, activitats lúdiques,
etc. per coordinar-nos amb els companys dels altres departaments i altres matèries.
No hem de tenir por a interessar-nos pels seus continguts i pels possible espais
de coincidència, que són molts més del que ens pensem.
4.
Si anem al centre amb actitud oberta cap al món que ens envolta i cap a
tothom, podrem compartir aquesta actitud amb els nostres companys i la podrem
transmetre al nostre alumnat.
5. El treball en equip sempre dóna
més rendiment que el treball individual i parcel·lat i, a més,
és més divertit, i això val tant per al professorat com per
a l'alumnat.
6. La divisió entre la gent que diu que és de
ciències i la que diu que és de lletres és arbitrària
i no té fonament científic. Tots som éssers humans dotats
d'intel·ligència i tenim unes habilitats i unes capacitats més
desenvolupades que d'altres, però això no ens fa ser ni millors
ni pitjors.
7. És impossible abastar tot el coneixement d'avui dia.
Per tant hem d'ajudar els futurs ciutadans perquè aprenguin a organitzar
la mínima part del saber que podran abastar i, sobretot, a saber interrrelacionar
fets i realitats distants.
8. La superespecialització d'alguns sectors
del mercat de treball no està renyida amb la globalització ni amb
l'autonomia personal. Es pot ser un ciutadà responsable i solidari sempre.
9. La societat demana als joves que s'hi incorporen que siguin el més polivalents
possibles. Hem de potenciar que la formació del nostre jovent tingui la
major perspectiva i amplitud possible. L'especialització és el final,
no el principi.
10. Per tot això, tenim moltes opcions per potenciar
que els nostres estudiants adolescents treballin en entorns interdisciplinaris.
Hem de comprometre'ns-hi a partir dels crèdits de síntesi i de tot
un seguit de possibles iniciatives que, amb molts diferents nivells de compromís,
existeixen. L'espai ERTIS en proposa unes quantes.
Granollers, gener de
2005.