I. Activitats directament lligades al llibre
Genètica
Activitat
1. Retallar, aparellar i ordenar cromosomes, d'acord amb la numeració
internacional a partir de la fotocòpia d'un cariotip humà,1 tal com fa
en Marc en el llibre.
Activitat 2.Establir les combinacions
possibles dels gens dels grups sanguinis del Sr. i la Sra. Blader que fan deduir
a en Marc –quan creu erròniament que el seu grup és el 0– que no és fill del Sr.
Blader.
Activitat 3. Sabent que l'Oriol, el germà d'en Marc,
és del grup B, descobrir quin és el genotip de la Sra. Blader. Quins són els possibles
genotips d'en Marc, sabent que és del grup A?
1.Activitat
proposada al llibre d’R. M. NOGUÉS Pupitre de Freixe 3. (Vegeu la bibliografia.)
Activitat
4. Fer l'arbre genealògic de la família Blader pel que fa als grups sanguinis.
Calcular les probabilitats que tenen els fills del Sr. i de la Sra. Blader de
ser A, B, o AB.
Ciències Socials/Llengua
Activitat 5. El
viatge com a mètode d'aprenentatge.
Planificar el viatge d'en Marc
al País Basc: localitzar la població d'Elantxobe en un mapa i indicar l'itinerari
per on passa en Marc (ciutats, llocs d'interès, llengües i cultures que travessa).
Activitat
6. Els registres lingüístics utilitzats en el llibre.
Escollir
un fragment del llibre i marcar amb colors diferents els registres lingüístics
usats: registre literari, registre científic, registre col·loquial.2
2.
Vegeu els Quaderns d'Activitats, núm. 3, d’F. Ruiz i R. Sanz, a la bibliografia.
II.
Activitats complementàries Genètica/ Matemàtiques
Activitat 7. Fer
una estadística dels grups sanguinis dels alumnes del grup-classe. Establir la
freqüència de cadascun dels 4 grups (A, B, AB, 0) i Rh+, Rh- i comparar-ho amb
les dades de la comunitat on viu el grupclasse.
Activitat 8. Proposar
als alumnes que facin el seu arbre genealògic respecte a caràcters hereditaris
com ara la forma del lòbul de les orelles (enganxat o separat), la capacitat de
cargolar la llengua (sí o no), tenir els incisius separats o no... Deduir a partir
dels resultats si aquests caràcters estan regits per gens recessius o dominants.
III.
Activitats d'ampliació Genètica
Activitat 9. L'herència lligada al
sexe. Les malalties hereditàries. Interpretació d'arbres genealògics de famílies
amb hemofília (per exemple, la família de la reina Victòria d'Anglaterra) i el
daltonisme.3
3. Vegeu Biologie Terminale, de
J. Dion i altres, pàg. 147, a la bibliografia.
Activitat
10. L'estudi d'un gen recessiu: l'albinisme.
- Determinar els possibles
genotips dels progenitors d'un fill albí.
- Determinar quina proporció de
parelles constituïdes per individus no albins però que tenen un primer fill albí
poden esperar, en cas de tenir un segon fill, que aquest no sigui albí.
Activitat 11. El factor Rh.4 Dues parelles, P1
i P2, amb Rh diferent volen tenir fills. En P1 el pare és Rh- i la mare Rh+; en
P2 el pare és Rh+ i la mare Rh-. En quina de les dues parelles la mare pot tenir
problemes durant l'embaràs i el part a causa de l'Rh?
4.
Vegeu el Curso de Prácticas de Biología General, d’F. Salom, a la bibliografia.
Activitat 12. Les anomalies en el nombre de cromosomes:
la síndrome de Down. Un tema de debat.
Donar als alumnes un cariotip amb
la trisomia al cromosoma 21 i fer que detectin l'anomalia. Establir posteriorment
un debat entorn d'aquest tema: freqüència en la població, problemes per als afectats
i famílies... (Contacte possible amb l'Associació Catalana per a la Síndrome de
Down per tal d'obtenir informació.)
Ciències Socials/Llengua
Activitat
13. La diversitat lingüística i cultural d'Europa.5 Establir
el mapa lingüístic de l'Estat espanyol i d'Europa. Famílies de llengües, nombre
de parlants, llengües en perill, organismes de la UE en favor de les llengües
minoritzades.
5. Vegeu els Quaderns d'Activitats, núm. 1,
d’F. Ruiz i R. Sanz, pàg. 53-56, a la bibliografia.
Activitat
14. Buscar informació a les institucions europees. Visitar la pàgina
web de l’Oficina Europea per a les llengües menys esteses, el «Bureau»: http://www.eblul.org
1) Elaborar un petit informe sobre el «Bureau» amb la informació recollida:
—Quin és el seu objectiu?
—Quines activitats du a terme?
Activitat
15. Fer una entrevista.
Posar-se en contacte amb el membre català
del «Bureau» i demanar una entrevista, ja sigui cara a cara, per telèfon o per
correu electrònic. Les seves dades són: Aureli Argemí. Rocafort, 242 bis. 08029
Barcelona. ciemen@troc.es
Ciències Socials/Llengua Estrangera
Activitat
16. Recerca biogràfica dels científics esmentats.
En el capítol
3r de la novel·la la Mireia es refereix a 6 científics sense dirne el nom.
Pàg.
23: «Això [l’estructura de l’ADN] ho van descobrir tres científics i els van donar
el premi Nobel l’any 1962. Tot i que la primera foto en raigs X la va fer una
dona que…»
Pàg. 24: «L’herència dels caràcters recessius ja la va estudiar
un monjo austríac al segle XIX.»
Pàg. 24: «La L és la inicial del cognom
del descobridor dels grups sanguinis. »
- Al llarg de la novel·la, en Marc
troba el nom d’un d’aquests científics a l’enciclopèdia. Quin d’ells?
- Per
descobrir el nom i la biografia dels altres 5 científics us proposem una recerca
per Internet.
- Paraules clau en anglès per als científics relacionats amb
l’ADN: Nobel 1962 DNA DNA first photo woman-scientist
- Paraules clau en català
per al monjo austríac relacionat amb els caràcters recessius: Caràcter recessiu
monjo austríac
- Al llibre també s’esmenta diversos cops el genoma humà, sense
referirse als científics que hi han treballat. Amb aquestes dues paraules n’hi
haurà prou per trobar-ne informació a pàgines web en català.
IV. Avaluació
La
decisió de quines activitats es poden utilitzar durant l’aprenentatge i quines
poden servir per avaluar l’alumne anirà molt lligada a les característiques del
grup-classe. De totes maneres, considerem que de les activitats proposades són
especialment indicades per a l’avaluació les següents: 2, 3 i 4 o variacions possibles.
També es poden utilitzar quadres amb buits d’informació que l’alumne hagi
d’omplir, el quadre de la compatibilitat en les transfusions, per exemple.
Un
altre tipus d’exercici pot ser donar als alumnes un fragment de text científic
senzill amb buits d’informació que corresponguin al vocabulari bàsic que donem
a continuació. Caldrà completar el text.