ERTIS, Espai de Recursos per al Treball Interdisciplinari a la Secundària
 
 
 
 
Orientacions per al professorat
 


I. Activitats directament lligades al llibre
Genètica

Activitat 1. Retallar, aparellar i ordenar cromosomes, d'acord amb la numeració internacional a partir de la fotocòpia d'un cariotip humà,1 tal com fa en Marc en el llibre.

Activitat 2.Establir les combinacions possibles dels gens dels grups sanguinis del Sr. i la Sra. Blader que fan deduir a en Marc –quan creu erròniament que el seu grup és el 0– que no és fill del Sr. Blader.

Activitat 3. Sabent que l'Oriol, el germà d'en Marc, és del grup B, descobrir quin és el genotip de la Sra. Blader. Quins són els possibles genotips d'en Marc, sabent que és del grup A?
1.Activitat proposada al llibre d’R. M. NOGUÉS Pupitre de Freixe 3. (Vegeu la bibliografia.)

Activitat 4.
Fer l'arbre genealògic de la família Blader pel que fa als grups sanguinis. Calcular les probabilitats que tenen els fills del Sr. i de la Sra. Blader de ser A, B, o AB.

Ciències Socials/Llengua

Activitat 5.
El viatge com a mètode d'aprenentatge.
Planificar el viatge d'en Marc al País Basc: localitzar la població d'Elantxobe en un mapa i indicar l'itinerari per on passa en Marc (ciutats, llocs d'interès, llengües i cultures que travessa).

Activitat 6.
Els registres lingüístics utilitzats en el llibre.
Escollir un fragment del llibre i marcar amb colors diferents els registres lingüístics usats: registre literari, registre científic, registre col·loquial.2

2. Vegeu els Quaderns d'Activitats, núm. 3, d’F. Ruiz i R. Sanz, a la bibliografia.

II. Activitats complementàries Genètica/ Matemàtiques

Activitat 7.
Fer una estadística dels grups sanguinis dels alumnes del grup-classe. Establir la freqüència de cadascun dels 4 grups (A, B, AB, 0) i Rh+, Rh- i comparar-ho amb les dades de la comunitat on viu el grupclasse.

Activitat 8.
Proposar als alumnes que facin el seu arbre genealògic respecte a caràcters hereditaris com ara la forma del lòbul de les orelles (enganxat o separat), la capacitat de cargolar la llengua (sí o no), tenir els incisius separats o no... Deduir a partir dels resultats si aquests caràcters estan regits per gens recessius o dominants.

III. Activitats d'ampliació Genètica

Activitat 9.
L'herència lligada al sexe. Les malalties hereditàries. Interpretació d'arbres genealògics de famílies amb hemofília (per exemple, la família de la reina Victòria d'Anglaterra) i el daltonisme.3

3. Vegeu Biologie Terminale, de J. Dion i altres, pàg. 147, a la bibliografia.

Activitat 10. L'estudi d'un gen recessiu: l'albinisme.
- Determinar els possibles genotips dels progenitors d'un fill albí.
- Determinar quina proporció de parelles constituïdes per individus no albins però que tenen un primer fill albí poden esperar, en cas de tenir un segon fill, que aquest no sigui albí.

Activitat 11. El factor Rh.4 Dues parelles, P1 i P2, amb Rh diferent volen tenir fills. En P1 el pare és Rh- i la mare Rh+; en P2 el pare és Rh+ i la mare Rh-. En quina de les dues parelles la mare pot tenir problemes durant l'embaràs i el part a causa de l'Rh?

4. Vegeu el Curso de Prácticas de Biología General, d’F. Salom, a la bibliografia.

Activitat 12.
Les anomalies en el nombre de cromosomes: la síndrome de Down. Un tema de debat.
Donar als alumnes un cariotip amb la trisomia al cromosoma 21 i fer que detectin l'anomalia. Establir posteriorment un debat entorn d'aquest tema: freqüència en la població, problemes per als afectats i famílies... (Contacte possible amb l'Associació Catalana per a la Síndrome de Down per tal d'obtenir informació.)

Ciències Socials/Llengua

Activitat 13. La diversitat lingüística i cultural d'Europa.5 Establir el mapa lingüístic de l'Estat espanyol i d'Europa. Famílies de llengües, nombre de parlants, llengües en perill, organismes de la UE en favor de les llengües minoritzades.

5. Vegeu els Quaderns d'Activitats, núm. 1, d’F. Ruiz i R. Sanz, pàg. 53-56, a la bibliografia.

Activitat 14. Buscar informació a les institucions europees. Visitar la pàgina web de l’Oficina Europea per a les llengües menys esteses, el «Bureau»: http://www.eblul.org 1) Elaborar un petit informe sobre el «Bureau» amb la informació recollida:
—Quin és el seu objectiu?
—Quines activitats du a terme?

Activitat 15. Fer una entrevista.
Posar-se en contacte amb el membre català del «Bureau» i demanar una entrevista, ja sigui cara a cara, per telèfon o per correu electrònic. Les seves dades són: Aureli Argemí. Rocafort, 242 bis. 08029 Barcelona. ciemen@troc.es

Ciències Socials/Llengua Estrangera

Activitat 16.
Recerca biogràfica dels científics esmentats.
En el capítol 3r de la novel·la la Mireia es refereix a 6 científics sense dirne el nom.
Pàg. 23: «Això [l’estructura de l’ADN] ho van descobrir tres científics i els van donar el premi Nobel l’any 1962. Tot i que la primera foto en raigs X la va fer una dona que…»
Pàg. 24: «L’herència dels caràcters recessius ja la va estudiar un monjo austríac al segle XIX.»

Pàg. 24: «La L és la inicial del cognom del descobridor dels grups sanguinis. »
- Al llarg de la novel·la, en Marc troba el nom d’un d’aquests científics a l’enciclopèdia. Quin d’ells?
- Per descobrir el nom i la biografia dels altres 5 científics us proposem una recerca per Internet.
- Paraules clau en anglès per als científics relacionats amb l’ADN: Nobel 1962 DNA DNA first photo woman-scientist
- Paraules clau en català per al monjo austríac relacionat amb els caràcters recessius: Caràcter recessiu monjo austríac
- Al llibre també s’esmenta diversos cops el genoma humà, sense referirse als científics que hi han treballat. Amb aquestes dues paraules n’hi haurà prou per trobar-ne informació a pàgines web en català.

IV. Avaluació

La decisió de quines activitats es poden utilitzar durant l’aprenentatge i quines poden servir per avaluar l’alumne anirà molt lligada a les característiques del grup-classe. De totes maneres, considerem que de les activitats proposades són especialment indicades per a l’avaluació les següents: 2, 3 i 4 o variacions possibles.
També es poden utilitzar quadres amb buits d’informació que l’alumne hagi d’omplir, el quadre de la compatibilitat en les transfusions, per exemple.
Un altre tipus d’exercici pot ser donar als alumnes un fragment de text científic senzill amb buits d’informació que corresponguin al vocabulari bàsic que donem a continuació. Caldrà completar el text.