ERTIS, Espai de Recursos per al Treball Interdisciplinari a la Secundària
 
 
 
 
Activitats d'aprenentatge i d'avaluació
 
Les situacions que es plantegen al llarg de la història que narrem mostren com funcionen els canvis químics amb els quals s'elaboren productes útils per a la vida quotidiana i per a la indústria o artesania, o bé es resolen problemes pràctics diversos. Les activitats d'aprenentage que suggerim es refereixen a aquestes situacions i són de dos tipus:

1. Plantejament de qüestions referents al text, que es poden resoldre individualment o en grup.
2. Repetició al laboratori d'alguns dels canvis químics als quals ens referim per tal d'estudiar-los amb detall.

1. Com a exemples del primer tipus, suggerim les preguntes següents, que es poden desenvolupar en activitats de «llapis i paper»:
a. Quina propietat fa fàcil de localitzar l'or, malgrat que no se'l pugui veure? Quants flascons de 2 dm3 són necessaris per guardar 7 kg d'or?
b. Per què pateix tant en Nahmi quan es posa a ploure?
c. Per què creieu que en Nahmi, en Yusef i la Míriam poden obtenir or si les substàncies que tenen són tan diferents?
d. Per què creieu que pesa més la saca dels cristalls que en Nahmi transporta que no pas l'or inicial?
e. En Nahmi obté tres menes de cristalls, i la Míriam només dos. Sabeu per què?
f. Creieu que finalment els nois obtindran la mateixa quantitat d'or que tenien al començament? Si no és així, a què pot ser degut?
g. Per què quan en Nahmi escriu sobre química ho fa d'una manera tan estranya?
h. Per què està tan content en Nahmi quan el seu fill li explica les novetats científiques de França?
i. Vosaltres també us deixaríeu enganyar si algú us digués que pot transformar el ferro en or? Com demostraríeu la trampa? Sabríeu explicar a l’Alí què és el canvi químic?
j. Quina era la situació política a Egipte a l'època d’en Nahmi?
k. Quines són les potències estrangeres que intervenen a Egipte? Amb quins interessos ho fan?
l. Com us imagineu el paisatge del viatge des d'Alexandria fins a Ar Rahmaniya?