ERTIS, Espai de Recursos per al Treball Interdisciplinari a la Secundària
 
 
 
 
Orientacions per al professorat
 

- A partir de la lectura de la novel·la, i del llibre de text o l'enciclopèdia, feu un esquema amb les característiques dels bacteris i els virus per deduir-ne les diferències.

- Elaboreu, a partir de l'experiència pròpia o dels coneixements que tingueu, una llista de malalties infeccioses bacterianes i víriques. Comenteu amb el grup tot el que en sapigueu.
En citem unes quantes:
• Víriques (xarampió, rubèola, galteres,sida, hepatitis, grip...)
• Bacterianes (tètan, còlera, tuberculosi, diftèria, tos ferina, sífilis...)

- Busqueu informació sobre els mecanismes de transmissió de les malalties infeccioses de l'activitat anterior i sobre les mesures que cal prendre per evitar el contagi (podeu preguntar-ho a casa vostra). Anoteu tota aquesta informació.

- Distribuïts en grups, feu una descripció detallada de la resposta immunitària (capítol VII) en cada un dels casos pràctics següents:

• Un home beu aigua contaminada amb el virus de l'hepatitis A i, per primera vegada, té contacte amb el virus.
• Una nena va patir el xarampió fa dos anys i ara entra en contacte una altra vegada amb el virus però no desenvolupa la malaltia.
• Un noi que ha estat vacunat contra el tètan entra en contacte una altra vegada amb el bacil i no pateix la malaltia.
• Una dona es contagia del virus de la sida i es fa portadora d'anticossos.

- Responeu breument aquestes qüestions, a partir de la informació del text, i feune després un comentari a classe:

• Per què cal vacunar-se cada any contra la grip i no pas només un cop a la vida?
• Per què algunes malalties infeccioses es pateixen només una vegada a la vida?
• Quina diferència hi ha entre vacunar-se i posar-se una gammaglobulina contra el tètan?

- Les descobertes en les investigacions sobre l'origen microbià d'algunes malalties o la forma de combatre-les se succeïren entre finals del segle XIX i l'actual. Hi ha biografies i treballs interessants sobre això, que són fàcils de recollir. Elaboreu de forma breu la història de la vida i els descobriments de qualsevol dels següents científics: L. Pasteur, R. Koch, A. Fleming, J. Lister.

- Feu un diccionari terminològic amb els conceptes que tenen relació amb la novel ·la: antibiòtic, anticòs, antigen, bacil, bacteri, font d'infecció, gammaglobulina, germen, immunitat, infecció, limfòcit, malaltia transmissible, macròfag, mecanisme de transmissió, mutació, toxina, vacuna, virus...

- Per grups, després de llegir No em bacil·lis!, expliqueu quins són els trets bàsics de la novel·la policíaca.

- Feu una llista de detectius coneguts i classifiqueu-los per les seves característiques: aventurer, metòdic, immoral, lògic, alcohòlic, faldiller...

- Elaboreu el guió d'un conte policíac. Deixeu ben clares les pistes de què parteix el detectiu i el camí que ha de seguir per tal de resoldre el cas.

- De quins autors de novel·les policíaques parla en Lluís a No em bacil·lis! (capítol VI)? Citeu una novel·la de cada un i, si n'heu llegida cap, feu-ne un resum breu.

- Escriviu tres refranys que trobeu al relat. Afegiu-ne tres de nous, que conegueu.

- Anoteu cinc paraules d'argot i cinc paraules d'ús col·loquial extretes de la novel·la. Digueu-ne les diferències.

- Creeu un diàleg en què els personatges utilitzin paraules d'argot (de cent línies com a mínim).

- En grups, prepareu interpretacions dramàtiques de diferents situacions del relat:
• joc de persecució del bacil, al càmping
• trobada de la penya a la cerveseria
• escenes tendres de l'Anna i en Lluís
• diàlegs de l'Anna i en Màrius o la Carme, etc.

- El Delta de l'Ebre és l'indret de Catalunya més important des del punt de vista ornitològic. Citeu i descriviu els ocells de què es parla en el viatge de tota la colla d’amics al Delta (capítol VII). Informeu-vos també d'altres tipus d'ocells propis de zones humides com el Delta.

- Investigueu el cicle de l'arròs i la història de la formació del Delta.