ERTIS, Espai de Recursos per al Treball Interdisciplinari a la Secundària
 
 
 
 
Activitats d'aprenentatge i d'avaluació
 

- Dissenyar un instrument que ens permeti de calcular alçades i distàncies inaccessibles. Calcular l’alçada de l’institut. Utilitzar el mètode de les ombres per calcular, també, l’alçada de l’institut. Comparar els resultats.

- Buscar un plànol publicitari de venda d’un habitatge. Si no hi figura l’escala, deduir-la a partir d’algun element (llit, sofà, cotxe). Calcular la superfície de cada estança. Esbrinar el cost de l’habitatge suposant un preu de 900 euros/m2.

- Fer fotografies de façanes, de carrers, de places, de monuments... Després de revelar-les, intentar fer un càlcul aproximat de l’escala que tenen les fotografies.

- Fer una estimació i després analitzar a quina escala han estat dibuixats:
1) un plànol de l’institut
2) un plànol de la ciutat
3) un mapa d’Europa
4) un plànol de la muntanya de Montserrat.

- Dibuixar el perfil de tres façanes de l’institut a escala 1:800 a partir d’un plànol a escala 1:200.

- Fer una anàlisi de dos mapes de la ciutat fets a escales diferents. Descriure els mapes, indicant l’escala, la zona que representen i detallar els elements planimètrics que hi apareixen. Sobre el mapa 1 (el d’escala més gran), localitzar l’institut i calcular la longitud del carrer de la façana principal. Sobre el mapa 2, assenyalar edificis significatius com ara l’ajuntament, l’església, les escoles... i calcular la distància en línia recta que hi ha entre ells.

- Senyalar sobre els mapes anteriors els límits d’un barri. Observar la superfície emmarcada. Quin és el més detallat? Aquest fet té alguna relació amb l’escala? Per a una mateixa superfície sobre el paper, en quin dels dos hi haurà representada una zona més gran? Assenyalar sobre el mapa 1 la regió que hi ha representada en el mapa 2.

- Esbrinar l’àrea de dos barris diferents, a partir del mapa 2. Expressar les àrees trobades en hectàrees. Buscar en el cens els habitants de cada un d’aquests barris. Calcular la densitat de població expressada en habitants/ hectàrea. Comentar els resultats.

- Una àrea de 50 cm2 sobre una escala de 1:10.000, a quants km2 correspon? I una àrea de 120 m2 sobre un mapa a escala 1:1.000? Calcular l’àrea que s’obtindria a escala 1:5.000 de 1.200 m2 mesurats sobre un mapa a escala 1:1.000. Comparar les dues àrees. Hi ha alguna relació?

- Localitzar sobre un mapa de Catalunya (inclosa la Catalunya Nord), d’escala 1:300.000, els llocs que surten citats a la novel·la. Senyalar-hi la ruta seguida per en Josep Trabal. Calcular la distància aproximada fins arribar a la seva destinació final.

- Dibuixar les corbes de nivell corresponents a:
1) un coll
2) un congost
3) una plana
4) un penya-segat

- Demanar informació a la família sobre si algun dels seus membres conegut ha patit alguna situació semblant a les que es descriuen a la novel·la. Posada en comú a la classe i debat sobre les conseqüències de la Guerra Civil.

- Preparar un qüestionari d’opinió dirigit a ciutadans que han viscut el franquisme. S’ha d’investigar què en pensen i com els va afectar la pèrdua de drets i llibertats (premsa, opinió, partits...) sota el franquisme. També es pot demanar les expectatives que els va despertar la democràcia i si s’han acomplert. Organitzar les dades en taules i gràfics. Analitzar els resultats, debatre’ls a la classe i treure’n conclusions.

- Investigar la història familiar, els moviments migratoris, econòmics, polítics, ideològics... de la família a partir dels anys vint.