Fer una anàlisi
del balanç d'energia del
conjunt Sol-Terra-atmosfera amb
èmfasi en els intercanvis
de calor més rellevants i
en la conservació global
de l'energia.
Buscar en algun llibre de consulta
les capacitats calorífiques
de l'aire, l'aigua i la terra i,
amb un exemple numèric, justificar
els diferents ritmes de refredament
i escalfament que es descriuen a
la novel·la, en parlar de
la temperatura de l'aigua del mar.
Fer una llista de termes relacionats
amb la caiguda de gel (calamarsa,
granís, pedra, ...) establint
quin són sinònims
i com es defineixen els que no ho
són. Buscar els termes equivalents
en castellà i en anglès.
Comprovar, usant els coneixements
previs sobre mesures i unitats,
l'equivalència
entre litres per metre quadrat i
mil·límetres d'altura.
Justificar que la precipitació
és una mesura intensiva que
no depèn de la forma i l'àrea
de la superfície col·lectora
d'aigua. Realment o esquemàticament,
reproduir el pluviòmetre
casolà que es descriu a la
novel·la.
Reproduir numèricament el
càlcul mental de la humitat
relativa que es descriu a la
novel·la i fer alguna altra
pràctica amb la taula-gràfic
humitat absoluta-humitat relativa.
Amb l'ajut de bibliografia externa,
descriure el paper del iodur de
plata i altres sals en la modificació
dels fenòmens atmosfèrics,
tant pel que fa a la producció
de pluja en zones seques com en
la destrucció de núvols
de tempesta.
Recopilant les informacions esparses
que hi ha al llarg de la novel·la
i, si cal, amb ajut d'alguna obra
de consulta, descriure una estació
meteorològica de les dimensions
de la d'en Miquel.
Fer una taula amb les principals
unitats per mesurar la pressió
i l'equivalència entre elles.
Definir la pressió atmosfèrica
normal en el Sistema Internacional.
Calcular la pressió que fa
el cos humà sobre el terra
i comprovar el resultat que apareix
a la novel·la. Reproduir
el càlcul amb uns quants
membres del grup-classe entre
els quals és bo que hi hagi
el peu més gros i el més
petit.
Buscar en una obra de consulta la
composició estàndard
de l'atmosfera. Esbrinar entre quins
valors pot oscil·lar la presència
de vapor d'aigua. Buscar la definició
científica de contaminació
en general i de l'aire en particular
i quins són els principals
contaminants
de l'aire.
Definir els conceptes meteorologia
i climatologia explicitant clarament
quina és la diferència
entre els dos i quin és el
principal error d'ús que
se sol cometre.
Fer una recopilació de diversos
mapes del temps corresponents a
diverses situacions meteorològiques
i fer una possible previsió
per a cadascun d'ells. Comparar-la
amb la previsió publicada
als diaris i discutir els errors
i els encerts comesos.
Descriure l'evolució d'una
tempesta, incloent-hi la formació,
i el desenvolupament dels núvols,
incloent-hi una aproximació
a la temporització del procés.
Buscar informació periodística
sobre alguna riuada ocorreguda els
darrers anys i
comparar-la amb la que es descriu
a la novel·la. Estudiar la
situació meteorològica
que la va generar.
Situar en un mapa els escenaris
on transcorre la novel·la.
Establir hipòtesis sobre
quina podria ser la ubicació
geogràfica del poble on té
lloc l'acció de la segona
meitat de la narració.
Fer una descripció de la
personalitat d'en David i la seva
evolució al llarg de l'obra.
Fer una llista de les expressions
dialectals que apareixen a la novel·la.
Escriure-les en el seu equivalent
en català estàndard.
Escriure, en primera persona, un
tros del possible dietari del pare
de la Nora que inclogui, com a mínim,
els fets del darrer capítol
i una opinió sobre en David.
|