ERTIS, Espai de Recursos per al Treball Interdisciplinari a la Secundària
 
 
 
 
Activitats d'aprenentatge i d'avaluació

Fer una anàlisi del balanç d'energia del conjunt Sol-Terra-atmosfera amb èmfasi en els intercanvis de calor més rellevants i en la conservació global de l'energia.

Buscar en algun llibre de consulta les capacitats calorífiques de l'aire, l'aigua i la terra i, amb un exemple numèric, justificar els diferents ritmes de refredament i escalfament que es descriuen a la novel·la, en parlar de la temperatura de l'aigua del mar.

Fer una llista de termes relacionats amb la caiguda de gel (calamarsa, granís, pedra, ...) establint quin són sinònims i com es defineixen els que no ho són. Buscar els termes equivalents en castellà i en anglès.

Comprovar, usant els coneixements previs sobre mesures i unitats, l'equivalència
entre litres per metre quadrat i mil·límetres d'altura. Justificar que la precipitació és una mesura intensiva que no depèn de la forma i l'àrea de la superfície col·lectora d'aigua. Realment o esquemàticament, reproduir el pluviòmetre casolà que es descriu a la novel·la.

Reproduir numèricament el càlcul mental de la humitat relativa que es descriu a la
novel·la i fer alguna altra pràctica amb la taula-gràfic humitat absoluta-humitat relativa.

Amb l'ajut de bibliografia externa, descriure el paper del iodur de plata i altres sals en la modificació dels fenòmens atmosfèrics, tant pel que fa a la producció de pluja en zones seques com en la destrucció de núvols de tempesta.

Recopilant les informacions esparses que hi ha al llarg de la novel·la i, si cal, amb ajut d'alguna obra de consulta, descriure una estació meteorològica de les dimensions
de la d'en Miquel.

Fer una taula amb les principals unitats per mesurar la pressió i l'equivalència entre elles. Definir la pressió atmosfèrica normal en el Sistema Internacional.

Calcular la pressió que fa el cos humà sobre el terra i comprovar el resultat que apareix
a la novel·la. Reproduir el càlcul amb uns quants membres del grup-classe entre
els quals és bo que hi hagi el peu més gros i el més petit.

Buscar en una obra de consulta la composició estàndard de l'atmosfera. Esbrinar entre quins valors pot oscil·lar la presència de vapor d'aigua. Buscar la definició científica de contaminació en general i de l'aire en particular i quins són els principals contaminants
de l'aire.

Definir els conceptes meteorologia i climatologia explicitant clarament quina és la diferència entre els dos i quin és el principal error d'ús que se sol cometre.

Fer una recopilació de diversos mapes del temps corresponents a diverses situacions meteorològiques i fer una possible previsió per a cadascun d'ells. Comparar-la amb la previsió publicada als diaris i discutir els errors i els encerts comesos.

Descriure l'evolució d'una tempesta, incloent-hi la formació, i el desenvolupament dels núvols, incloent-hi una aproximació a la temporització del procés.

Buscar informació periodística sobre alguna riuada ocorreguda els darrers anys i
comparar-la amb la que es descriu a la novel·la. Estudiar la situació meteorològica
que la va generar.

Situar en un mapa els escenaris on transcorre la novel·la. Establir hipòtesis sobre quina podria ser la ubicació geogràfica del poble on té lloc l'acció de la segona meitat de la narració.

Fer una descripció de la personalitat d'en David i la seva evolució al llarg de l'obra.

Fer una llista de les expressions dialectals que apareixen a la novel·la. Escriure-les en el seu equivalent en català estàndard.

Escriure, en primera persona, un tros del possible dietari del pare de la Nora que inclogui, com a mínim, els fets del darrer capítol i una opinió sobre en David.