I. ACTIVITATS
INICIALS
Tal com ja sha esmentat, laprofitament
del contingut científic del
llibre requereix
el coneixement duns conceptes
generals de genètica, com
són ara: gen, mutació,
cromosoma, ADN, haploide, diploide,
clonatge, bacteri o resistència
als antibiòtics,
que caldria haver treballat prèviament
a la lectura del llibre.
També pot ser interessant
fer una prospecció de les
idees prèvies dels alumnes
respecte a levolució
abans de treballar aquest tema i
llegir el llibre.
Sels podrien fer preguntes
com les següents:
1. Quina és ledat aproximada
de la Terra?
2. Què és un fòssil?
ACTIVITATS D'APRENENTATGE I AVALUACIÓ
3. Com ha sorgit la gran diversitat
déssers vius de la
Terra? Hi eren tots al
principi?
Hi són tots els que hi havia
al principi?
4. Don surten els cucs de
la carn quan es podreix?
5. Si tallem la cua de les sargantanes
durant diverses generacions, al
final les
descendents naixeran sense cua?
Fóra bo
que les respostes dels alumnes es
recollissin per escrit.
Un cop llegit el llibre i treballat
el tema, es podrien tornar a fer
les mateixes
preguntes i contrastar les respostes
inicials amb les finals.
ACTIVITATS DIRECTAMENT LLIGADES
AL LLIBRE
Àrea de biologia/matemàtiques
1. Comparar el temps de la Terra
i el temps humà Calculeu
quin període de temps representa
cadascun dels 365 dies de lany
si 1 any serien 4.600 milions danys
de la Terra.
Si fa 3.300 milions danys
que va aparèixer la vida,
en quin dia se situa?
I lHomo sapiens?
2. Els diferents estadis de levolució
humana
a) Compareu els cranis que us donem
a continuació i deduïu-ne
la seqüència lògica
comparant la mida de la mandíbula,
laltura i la longitud del
crani, la mida dels arcs superciliars
i el prognatisme.
 |
b) Ordeneu els diferents homínids
de la pàgina següent
del més antic al més
modern sabent que en el curs de
levolució va anar augmentant
la capacitat craniana.
Amb quin problema us trobeu?
Espècies Capacitat
craniana
Homo erectus 1.150
cm3
Australopitecus afarensis (Lucy)
350
cm3
Homo habilis 775
cm3
Homo sapiens sapiens 1.200-1.500
cm3
Homo sapiens neanderthalensis 1.300-1.425
cm3
c) Feu un quadre amb el nom, lantiguitat,
làrea geogràfica,
les característiques
físiques, lús
deines i els hàbits
de vida dels homínids del
quadre anterior.
3. Les restes fòssils
Relacioneu les característiques
de les diferents restes fòssils
dhomínids i
les deduccions que sen poden
fer:
pelvis ampla aprenentatge
i parla
mandíbula potent
edat
capacitat craniana alçada
estat de les dents alimentació
vegetariana
llargada del fèmur
bipedisme (caminar dret)
4. Els marsupials
Busqueu els equivalents marsupials
dAustràlia dels següents
mamífers europeus:
Europa
Austràlia
carnívor que caça
en bandada llop
herbívor que menja pastura
cérvol
rosegador que viu als arbres esquirol
rosegador que viu al sòl
ratolí
insectívor excavador talp
5. Aplicació del mètode
científic
Tal com està explicat en
el llibre, el mètode científic
serveix per confirmar
la validesa duna hipòtesi.
Utilitzeu el mètode científic
per deduir si la mida del peu es
relaciona
amb lalçada o amb el
pes de la persona (1)
6. La selecció natural. Les
mutacions i lús dels
antibiòtics
Quines respostes dóna la
Nia a les preguntes del petit coala?
La
selecció en acció
Si sembro amb bacteris 1 cm3
de medi de cultiu, aquests bacteris
es multipliquen
ràpidament i al cap dunes
quantes hores en tindré 2.000
milions. En els bacteris
sorgeixen mutacions espontànies
que els fan resistents a lantibiòtic
estreptomicina
en una taxa d1 per 100 milions.
1.
Què passarà si afegeixo
unes gotes destreptomicina
al cultiu? Quants bacteris
sobreviuran?
2.
Quants bacteris resistents a lestreptomicina
obtindré al cap dunes
quantes
hores més?
3.
Quina conclusió nhem
de treure, respecte a lús
indiscriminat dels antibiòtics?
7. Els cargols Cepaea nemoralis
i la selecció natural
Aquí teniu les dades dun
estudi realitzat en 9 hàbitats
diferents(2) .Es considera
la proporció de cargols de
closca groga respecte a la resta
de cargols trobats en
aquell hàbitat.
Hàbitat
Proporció
de cargols
1. Fageda (terra sorrenca) 28,5%
2. Fageda (terra sorrenca) 24,5%
3. Paisatge intermedi (matolls)
35,7%
4. Paisatge intermedi (matolls)
35,5%
5. Prada (camp obert, herba rasa)
47,7%
6. Paisatge intermedi (matolls)
15,7%
7. Prada (camp obert, herba rasa)
45,1%
8. Fageda (terra sorrenca) 20%
9. Fageda (terra sorrenca) 16%
a) En quin tipus dhàbitat
hi ha més cargols de closca
groga?
b) En quin tipus dhàbitat
hi ha menys cargols de closca groga?
c) De quina manera actua la selecció
natural en aquests dos hàbitats?
Tingueu en compte tant labsorció
de la calor del sol com el camuflatge
enfront de la depredació
dels tords.
8. Les abelles i la selecció
familiar
Si apliquem la selecció familiar
a làmbit humà,
amb qui tindríem un
lligam «més fort»
pel fet de compartir una proporció
més alta de gens,
amb el nostre propi fill o amb el
fill del nostre germà bessó?
Àrea de ciències socials
i llengua
9. Història. La Catalunya
Nord
Busqueu en la història
de Catalunya quin moment històric
explica el
fet que la Catalunya Nord formi
part de lEstat francès.
Coneixeu cap altre cas paral·lel?
Quantes llengües es
parlen als Pirineus? Es parlen totes
a banda i banda?
10. Història. El discurs
de Pau Casals a les Nacions Unides
Qui era Pau Casals?
Busqueu de quin any daten
les Corts de Catalunya i de quin
any data
el Parlament anglès. Quin
és més antic?
Situeu Toluges en un mapa.
En quina part dels Països Catalans
es troba?
Busqueu en la història
de Catalunya què és
la Pau i Treva de Déu.
11. Les variants dialectals del
català
a) En el llibre apareixen personatges
que parlen diferents variants del
català:
català central, rossellonès
i valencià(3). Relacioneu
els personatges
del llibre amb aquests tres dialectes
geogràfics.
Nia
Emma rossellonès
Jaume valencià
Gabriel català
central
b) Ompliu el quadre amb les formes
dialectals pròpies de cada
personatge.
Nia
Emma
Jaume
article personal el/la/l
terminació 1a pers. pres.
-i (jo pensi)
negació no
demostratiu
aquest
lèxic
sous
belleu
12. Poesia i cançó
Aquí teniu el poema que cita
el Jaume i la cançó
que el Gabriel fa sentir
a la Nia.
CRIATURA DOLCÍSSIMA
Criatura dolcíssima, que
fores
la sola riba, un deix didea,
la mà que entre les meues
perdurava!
No sé si mestimaves:
testimava
i això era tot, i això
era prou,
i els nostres cossos obraven en
llur glòria.
Érem hostes del bes i la
insistència, lherba
dun prat que mai se dalla.
i et sabia ma carn meravellada
i argument negador de la nostàlgia.
Tenies dinou anys, i a punt la joia,
i esperança de mi en les
teues galtes.
Jo tinventava noms i altres
carícies.
Vindrà lhora de veure
dins els versos
i algú dirà de mi:
heus ací un home
que moria allarat en clars abismes.
¿Però no hi trobaran
ta pau, tos muscles i que de li
parlar no gosa.
la teua olor completa penetrant-me?
¿No hi llegiran ton nom amb
un bell pànic?
Joan FUSTER. Del recull de poemes
Escrit per de fer el viatge més
gran
al silenci, musicat per Lluís
Llach que hem començat avui,
amiga.
T'ESTIMI TANT
T'estimi tant
que cada dia és una perla
que enfilem al collar dels anys
per nos en recordar, amiga.
M'estimes tant
que no senti en mi la tristesa
senti que creix a cada instant
l'herba d'un prat que mai se dalla.
T'estimi tant
que no gosi preguntar a l'absència
si te n'anàs un sol instant
no puc imaginar el gest
T'estimi tant
tant avui com abans
T'estimi tant
com la pluja estima la rosa
que la vesteix de mil colors
i que de li parlar no gosa
M'estimes tant
que a vegades em sembla possible
de fer el viatge més gran
que hem començat avui, amiga
Lletra i música de Pere FIGUERES
a) El Jaume sha pres la llibertat
de fer un petit canvi en el vers
de Fuster
que cita. Lheu detectat? Per
què creieu que ho fa?
b) Qui era Joan Fuster? La seva
activitat principal era la poesia?
c) Compareu els dos textos. Quin
temps verbal predomina en el poema
de Fuster?
I en la cançó de Figueres?
Quin sentiment, a part de lamor,
domina el poema
de Fuster? I en la cançó
de Figueres?
Àrea danglès
13. Seven dinos
Troba els noms de 7 dinosaures del
Natural History Museum(4).
Poden ser escrits en horitzontal
o en diagonal, del dret o de linrevés.
S
U R U A S O N N A R Y T Q
C A S P O T A R E C I
R T A
B E E N D K L S D R
T Y W L
Z M N S T I G U A N O D O
N
X C V T U Y P O P U Y T R
I
M I J L R O T L W Q R T Z
G
W Q A S D O I U O E R T F
W
A S D F G B S O U D P U T
R
I Y T O V I R A P T O R M
X
A V B M N X C P U L K C M
E
S D F G H J K L M R U R U
S
T A L B E R T O S A
U R U S
O U E W R T Y U S A Z S C
X
|
14. Darwins biography
Ordena els paràgrafs de la
biografia de Darwin extreta de la
pàgina
web del Natural History Museum.
From 1842 until his
death forty years later,
Darwin lived at Down
House in Kent. He moved
there with his wife Emma
and their first two children.
Here in tranquil isolation,
disturbed only by the rituals
of Victorian domestic life,
Darwin pursued his
scientific work.
As a young man Darwin
made an epic, five-year
voyage on board HMS
Beagle. This journey of
discovery brought him into
close contact with the varied
and exotic life-forms, both
living and extinct, around
the globe. His careful
observations during the
voyage ultimately led him to
his ideas on how this amazing
variety came into being.
Charles Robert Darwin
(1809-1882) is world
renowned for his still
controversial book, On the
Origin of Species (1859). It
was this work which ignited
the debate on the origins of
life, and Darwins theory of
evolution through natural
selection ensured his place
in scientific history.
Even at the time of
Darwins death his fame
drew visitors to his home.
Today Down House is kept
as a museum to preserve
Darwins home and to
promote understanding of
his work.
15. Pau Casals at the United Nations
Assembly
Després de veure el vídeo
amb el parlament que Pau Casals
va fer a
lAssemblea General de les
Nacions Unides lany 1971 davant
el president
J. F. Kennedy,(5) ompliu la transcripció
del text amb les formes
verbals que hi manquen (met,
was, am, had, invented, did, was,
speak,
shall, tell, was, is).
«I _________ a Catalan. Today
Catalonia _______ a province
of Spain. But before Catalonia _________
a nation and perhaps
the greatest nation in the world.
I _______ you why: Catalonia
________ the first Parliament, long
before England ________,
and it ________ in Catalonia where
there _________ a start of
United Nations. All
authorities of Catalonia ___________
in
the 11th century at Toluges __________
today a French city,
then belonging to Catalonia
__________ to ____________
of peace: they ___________ the Truce
of God».
Pau CASALS. United Nations Assembly.
October 24, 1971.
Àrea de plàstica
16. Mans a lobra
a) Imprimir i fer el motlle duna
petxina
Senfonsa una petxina untada
amb oli sobre plastilina i la impressió
que es forma somple de pasta
de guix amb aigua.
b) Papiroflèxia
Es poden fer dinosaures de paper
utilitzant la tècnica de
lorigami.6
ALTRES SUGGERIMENTS I RECURSOS
Visita al Museu de Talteüll
El museu, a banda del seu interès
intrínsec, disposa, a més,
dun taller pedagògic
i de material didàctic editat
per rebre grups destudiants.
Cal contactar amb
Marie-Régine Merle des Isles
a:
Avinguda Léon-Jean Grégory
66720 Talteüll.
Telèfon: (33)68 29 47 40,
fax (33) 68 29 47 66.
Correu electrònic: acerpt@tautavel.univ.perp.fr
Vídeos
Prehistòria a Catalunya.
Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Museu de Talteüll. Centre Europeu
de Prehistòria. Talteüll.
A. RIBAS, Catalans Universals. 1979.
(Hi apareixen, entre daltres,
Pau
Casals i Joan Oró.)
Programa informàtic
J. M. LLORT, Evolució Bacteriana
2.O Programa PIE dInformàtica
Educativa.
Barcelona: Generalitat de Catalunya,
1994.
Internet
Tal com us anuncia la portada del
llibre, Gelati! té la seva
pàgina dins la
web dEumo Editorial (http://www.eumoeditorial.fub.es).
Allà hi podreu
trobar, a part de la ressenya del
llibre, els articles que la Nia
consulta via
Internet i una llista darticles
de premsa recomanats relacionats
amb levolució
i lorigen de la vida. Ah,
i un seguit de propostes didàctiques
dampliació
per als més llançats.
Bon viatge!