ERTIS, Espai de Recursos per al Treball Interdisciplinari a la Secundària
 
 
 
 
Orientacions al professorat

Àrea de Ciències experimentals

– Confeccionar una Roda d’Aliments amb els cinc grups i treballar-la: diferenciant
els cinc grups per productes, estudiant quines propietats
dietètiques té cadascun i veient la funció que fa cada grup al nostre cos
(quins nutriens ens aporta).

– Descriure productes quotidians que no es poden incloure dins la roda,
per avaluar l’excés de consum d’aliments buits i de cost elevat.

– Buscar quines racions de cada aliment són necessàries cada dia.

– Fer un treball de camp en petits grups i interrogar els informants dividits
en edats i classes socials, demanant què mengen i de quina manera ho
fan: on, quan, amb qui... Treure’n conclusions comparatives i d’ànalisi
d’alimentació equilibrada.

– Fer un exercici d’autoanàlisi sobre la pròpia dieta durant un període
d’una setmana i veure si els resultats s’emmarquen dins de les pautes de
la dieta equilibrada.

– Analitzar anuncis publicitaris sobre menjar i beure i observar quins reclams
s’hi utilitzen: figures femenines/figures masculines, i a qui van dirigits.

– Fer un mapa de Catalunya i situar-hi els diferents climes i paisatges per
deduïr-ne l’alimentació natural i la tradicional.

– Fer el mateix amb el conjunt d’Europa i fer una comparació entre l’àrea
mediterrània i l’Europa central i la nòrdica.

– Investigar sobre altres formes de menjar més allunyades i fer tallers de
cuina: Índia, Xina, Japó, Mèxic, Argentina...

– Fer un taller de fabricació del pa: blanc/morè. Fer pa i coques observantne
la fermentació. Comparar el pa amb altres aliments rics en hidrats de
carboni, des del punt de vista econòmic i de de l’òptica de l’ús: comprovar
la versatilitat del pa i experimentar-ne l’aprofitament.

– Visitar un mercat i fer un treball de coneixement dels peixos i de les verdures.
Aprendre l’estacionalitat d’aquests productes i les qualitats organolèptiques
que tenen en el seu millor moment.

– Consultar receptaris de cuina de diferents llocs per trobar-hi informació
i per familiaritzar-se amb la terminologia culinària.

– Fer un coneixement d’estris de la cuina i veure’n la funció.

– Fer el Joc dels gustos: un grup de 8 o 10 persones. Un pregunta: «si jo
fos un aliment o un plat cuinat QUÈ seria?»; els altres han de respondre
amb adjectius que facin referència a gustos, textures, colors, sensacions
que el menjar produeix, fins a definir-lo. Ell ha d’endevinar quin plat o
menjar els altres han identificat amb ell.

– Fer un treball de recerca i recopilació per tal de trobar el patrimoni cultural
culinari del lloc on es viu.

– Fer frases curtes intentant descriure sensacions de plaer o de fàstic en
l’extrem oposat, basant-se amb gustos, productes o plats desitjats o rebutjats.

Àrees de Ciències socials i Llengua

– La història de la civilització ens ensenya com els éssers humans, a mesura
que s’han anat transformant les seves condicions de vida, han inventat
nous objectes per donar resposta a les seves necessitats. En una societat
futura com la que apareix a la novel·la, segurament hi haurà tota mena d’invents
d’ús quotidià que avui no existeixen o que, si existeixen, tenen unes característiques diferents. Al llarg de la novel·la s’han introduït algunes referències a objectes
d’aquest tipus: amplia la llista amb objectes que se t’acudeixin, dient per a què
podrien servir i, sobretot, quins noms els posaries de manera que donessin informació sobre la seva utilitat.

– Quan l’Hèctor fa saber al Jonàs tot el que ha descobert en relació amb
els noms de les preparacions que integren el menú, fa referència al fet
que les que ell anomena «antigues llengües nacionals d’Europa» han desaparegut
per donar pas a una llengua unificada d’abast gairebé universal.
Reflexiona sobre aquesta possibilitat.

– Com t’imagines l’organització social i política de la societat del futur que
s’insinua a la novel·la? Imagina, per exemple, com seria la vida en aquesta
nova societat.

– El futur que es mostra a la novel·la és una simple especulació: no hi ha
cap certesa que sigui cap a aquest model de societat que derivi la història
de la humanitat. Inventa, doncs, alternatives diferents a aquest model que et
semblin més interessants i imagina quina mena d’històries els tocaria
viure, en aquest nou món de ficció, al Jonàs, la Diana i la Sibil·la.