Àrea
de Ciències experimentals
Confeccionar una Roda dAliments
amb els cinc grups i treballar-la:
diferenciant
els cinc grups per productes, estudiant
quines propietats
dietètiques té cadascun
i veient la funció que fa
cada grup al nostre cos
(quins nutriens ens aporta).
Descriure productes quotidians
que no es poden incloure dins la
roda,
per avaluar lexcés
de consum daliments buits
i de cost elevat.
Buscar quines racions de
cada aliment són necessàries
cada dia.
Fer un treball de camp en
petits grups i interrogar els informants
dividits
en edats i classes socials, demanant
què mengen i de quina manera
ho
fan: on, quan, amb qui... Treuren
conclusions comparatives i dànalisi
dalimentació equilibrada.
Fer un exercici dautoanàlisi
sobre la pròpia dieta durant
un període
duna setmana i veure si els
resultats semmarquen dins
de les pautes de
la dieta equilibrada.
Analitzar anuncis publicitaris
sobre menjar i beure i observar
quins reclams
shi utilitzen: figures femenines/figures
masculines, i a qui van dirigits.
Fer un mapa de Catalunya
i situar-hi els diferents climes
i paisatges per
deduïr-ne lalimentació
natural i la tradicional.
Fer el mateix amb el conjunt
dEuropa i fer una comparació
entre làrea
mediterrània i lEuropa
central i la nòrdica.
Investigar sobre altres formes
de menjar més allunyades
i fer tallers de
cuina: Índia, Xina, Japó,
Mèxic, Argentina...
Fer un taller de fabricació
del pa: blanc/morè. Fer pa
i coques observantne
la fermentació. Comparar
el pa amb altres aliments rics en
hidrats de
carboni, des del punt de vista econòmic
i de de lòptica de
lús: comprovar
la versatilitat del pa i experimentar-ne
laprofitament.
Visitar un mercat i fer un
treball de coneixement dels peixos
i de les verdures.
Aprendre lestacionalitat daquests
productes i les qualitats organolèptiques
que tenen en el seu millor moment.
Consultar receptaris de cuina
de diferents llocs per trobar-hi
informació
i per familiaritzar-se amb la terminologia
culinària.
Fer un coneixement destris
de la cuina i veuren la funció.
Fer el Joc dels gustos: un
grup de 8 o 10 persones. Un pregunta:
«si jo
fos un aliment o un plat cuinat
QUÈ seria?»; els altres
han de respondre
amb adjectius que facin referència
a gustos, textures, colors, sensacions
que el menjar produeix, fins a definir-lo.
Ell ha dendevinar quin plat
o
menjar els altres han identificat
amb ell.
Fer un treball de recerca
i recopilació per tal de
trobar el patrimoni cultural
culinari del lloc on es viu.
Fer frases curtes intentant
descriure sensacions de plaer o
de fàstic en
lextrem oposat, basant-se
amb gustos, productes o plats desitjats
o rebutjats.
Àrees de Ciències
socials i Llengua
La història de la
civilització ens ensenya
com els éssers humans, a
mesura
que shan anat transformant
les seves condicions de vida, han
inventat
nous objectes per donar resposta
a les seves necessitats. En una
societat
futura com la que apareix a la novel·la,
segurament hi haurà tota
mena dinvents
dús quotidià
que avui no existeixen o que, si
existeixen, tenen unes característiques
diferents. Al llarg de la novel·la
shan introduït algunes
referències a objectes
daquest tipus: amplia la llista
amb objectes que se tacudeixin,
dient per a què
podrien servir i, sobretot, quins
noms els posaries de manera que
donessin informació sobre
la seva utilitat.
Quan lHèctor
fa saber al Jonàs tot el
que ha descobert en relació
amb
els noms de les preparacions que
integren el menú, fa referència
al fet
que les que ell anomena «antigues
llengües nacionals dEuropa»
han desaparegut
per donar pas a una llengua unificada
dabast gairebé universal.
Reflexiona sobre aquesta possibilitat.
Com timagines lorganització
social i política de la societat
del futur que
sinsinua a la novel·la?
Imagina, per exemple, com seria
la vida en aquesta
nova societat.
El futur que es mostra a
la novel·la és una
simple especulació: no hi
ha
cap certesa que sigui cap a aquest
model de societat que derivi la
història
de la humanitat. Inventa, doncs,
alternatives diferents a aquest
model que et
semblin més interessants
i imagina quina mena dhistòries
els tocaria
viure, en aquest nou món
de ficció, al Jonàs,
la Diana i la Sibil·la.
|