barrilinksmail

projectes
actualitat
documentació

L'Escuela Francisca González treballa, juntament amb Asbachi, amb la població infantil del barri Los lirios des de gener de 1999

Febrer de 2004 El barri ja té escola!!!

Després de cinc anys hem aconseguit completar l'equipament del barri amb la nova escola. Una escola multigrau amb dues aules: una per parvulari i l'altra per a Cicle Inicial i Cicle Mitjà (fins a 3er. de primària). A partir d'ara els més petits del barri ja no hauran de caminar, sovint en males condicions, fins a l'escola Francisca González per assistir a classe.

L'escola ha estat possible gràcies a la perseverància de la Jungfrau, la feina impagable i eficient de la Cony Mendoza, coordinadora d'Asbachi al barri, el suport sempre generós de la regiduria de Relacions Socials i Solidàries de l'Ajuntament de Badalona, i el suport tècnic del Fons Català.

El barri LOS LIRIOS va sorgir de la iniciativa de l'escola Jungfrau a l'hora d'ajudar a les persones damnificades per l'huracà MITCH que va arrasar els països de centreamèrica a finals d'octubre del 98.

La campanya engegada des de la nostra escola va permetre donar suport d'emergència (aliments, assistència mèdica, medicaments,...) a la població que s'havia refugiat a l'escola Francisca González fugint de l'esfondrament del volcà Casitas.

A la nostra crida hi van correspondre massivament totes les famílies de la nostra escola, algunes escoles públiques de la ciutat així com moltes persones i entitats a nivell particular.

La mare d'Amaru i AlíLmaru i l'Alí, en representació de la Jungfrau, va viatjar amb els diners recollits a Chichigalpa per donar suport a la tasca d'organitzar i prioritzar l'ajuda. A més de l'ajut d'emergència es va decidir comprar un terreny per reubicar aquelles famílies que ho havien perdut tot amb el pas de l'huracà fins i tot el sòl on reconstruir la seva barraca amb plàstics i cartrons.

Així va néixer el barri de Los Lirios.

Es va crear l'associació ASBACHI (associació de solidaritat Badalona-Chichigalpa) composada per mestres de l'escola germana i algunes persones de Chichigalpa, i per persones de la Jungfrau.

De la iniciativa de la Jungfrau i del suport econòmic de Badalona Solidària i del Fons Català de Cooperació en va sorgir la primera fase de construcció coordinada per Asbachi: dotze cases àmplies i sòlides i dos pous d'aigua.

Més endavant la gent d'Asbachi de Badalona va aconseguir implicar en el projecte l'ong Arquitectos sin Fronteras ASFES que al llarg del primer semestre de 2001 va portar a terme l'execució de 33 habitatges completant així la fase de construcció del barri.

L'ong Infancia sin Fronteras, que treballa pel sistema d'apadrinaments, posa en funcionament un menjador col.lectiu infantil al barri que dóna dinar a una mitjana de tres-centes criatures diàries del barri i dels assentaments que es van instal.lant al seu voltant cercant els serveis que es van oferint.

El 2002, també, l'Escola Francisca González hi crea una escola multigrau annexa que permet als més petits quedar-se al barri i evitar-los el desplaçament llarg i penós, especialment en època de pluges, des del barri a l'escola (1700m). Sembla que ben aviat aquesta escola annexa que ara funciona fragmentada en cases particulars podrà gaudir d'un pabelló propi. Aquest és el projecte en el que estem implicats per al 2003.

Promotors del barri Los Lirios a abril de 2003:

* Escola Jungfrau. Compra del terreny i materials de la primera fase de construcció. Col.laboració en la fase de definició del cens, elaboració de criteris i redacció dels documents legals de propietat. Treball amb la població infantil a través d'Asbachi i de l'escola germana.

* Asbachi (Concepción Mendoza, Isabel Chávez, José Salazar i altres). Execució de la primera fase de construcció (12 cases) i coordinació de la resta de projectes que entren al barri. Execució de projectes de tipus social (l'escola, conjuntament amb la direcció de la escuela Francisca González).

* Escuela Francisca González. Treballa amb la població infantil del barri. Promoció, conjuntament amb Asbachi, de l'escola del barri. Un cop acabada, gestionar-la com a annexa a la pròpia escola.

* Badalona Solidària (campanyes de la pròpia coordinadora i projecte presentat a l'Ajuntament de Badalona). Primera fase de construcció, i fase d'escripturació i legalització.

* Fons Català de Cooperació (que inclou aportacions de 7 ajuntaments associats de Catalunya i d'altres entitats. Ajuntaments de: Badalona, Calldetenes, Esterri d'Àneu, Maials, Tiana, Torres de Segre, Vidrà, alcalde i regidors de Calldetenes, associació musical Prat, col.lecta popular Tiana, i aportacions particulars). Primera fase de construcció (12 cases) i fase d'escripturació i legalització de les propietats.

* ASFES Arquitectes sense Fronteres (que inclou els seus propis finançadors: la Generalitat Valenciana i el Parlament Andalús). Segona fase del projecte: construcció de 33 cases.

* ISF Infancia sin Fronteras. Menjador infantil col.lectiu. Funcionament posterior coordinat amb Asbachi. Sistema d'apadrinaments.