Tecnologia 2º ESO

com Consumim els aliments?

La majoria dels aliments, tant els frescos com bona part dels elaborats requereixen, un cop adquirits un procés de conservació a casa, normalment a temperatures baixes, i també un procés de transformació que es realitza per mitjà de la cocció. Aquest procés consisteix a sotmetre els aliments a una temperatura elevada durant un cert temps.
Els procediments més habituals de cocció són:

El bullit

Consisteix a posar l’aliment en un recipient amb aigua que es manté en el seu punt d’ebullició (= 100ºC) durant un període de temps en funció de cada aliment. Amb aquest procediment part de les substàncies de l’aliment es dissolen amb l’aigua i per tant l’aliment s’empobreix. S’usa habitualment per fer brous on ens interessa el líquid resultant de la cocció.

El fregit

En aquest procediment s’usa l’oli per portar l’aliment a una temperatura elevada. L’oli té l’avantatge que és líquid fins als 190ºC de manera que es pot escollir la temperatura de cocció més adient.

La brasa

Consisteix a situar l’aliment directament damunt la font de calor, d’aquesta manera la cocció és més ràpida però també més superficial.

El forn ordinari

La cocció es produeix en un espai tancat i l’aliment rep calor per totes bandes amb la qual cosa es cou de forma molt homogènia, de fora cap endins. És interessant en aquest procediment poder prescindir de l’aigua o de l’oli per poder coure.

El forn microones

La cocció es produeix per ones electromagnètiques que fan vibrar el àtoms i els electrons que formen les molècules d’aigua que contenen tots els aliments. D’aquestes vibracions en resulta un augment de la temperatura prou important perquè es cogui l’aliment, de dins cap en fora.

Inici de pàginaQuadern de classe

Activitats 9 - 11

Aula ZCreative Commons Reconocimiento-No comercial-Compartir bajo la misma licencia 3.0 España License
Conxita Sabartrés Sala