Aprenem a mirar com Picasso

Introducció

Entendre el pas del realisme a l'art abstracte, dels processos que els artistes segueixen en la seva creació i recreació d'altres obres famoses, és un coneixement força complex que necessita d'una reflexió i una mirada que en podríem anomenar "educada".

Picasso, a partir de "Las Meninas" de Velázquez, va fer-ne una interpretació en estil cubista i va crear 44 quadres sobre el mateix tema. Això ha estat aprofitat a l'escola per fer-ne un apropament a l'artista, al cubisme i per estimular algunes creacions en aquest estil.

Activitat

L'activitat ha estat realitzada amb nens i nenes de 4 anys, però pot ser adaptada a qualsevol edat de primària utilitzant el diàleg filosòfic adient i unes tècniques plàstiques diferents. L'activitat completa pot durar aproximadament un mes, amb sessions curtes de treball plàstic i espais d'aprenentatge autònom o col.lectiu.

Si no és possible visionar en directe alguna obra de Picasso, s'han de preparar algunes làmines de les seves obres i, en concret de "Las Meninas", tenint, a més, una reproducció d'aquest quadre de Velázquez.

* La visita al "Museu Picasso" ha estat el punt de partida per conèixer a l'artista i la seva obra.

* Un cop a classe es presenten diferents làmines de "Las Meninas" i s'observen les
característiques principals de l'estil cubista. A més s'aprofita per conèixer els  personatges del quadre: la infanta Margarita, els Reis, las Meninas, etc.

* Amb tot aquest material i alguns puzzles d'obres de Picasso, s'organitza un espai perquè els nens i nenes observin i investiguin els diferents quadres i, en  concret, el de "Las Meninas".

* La classe, en grup, s'imagina un conte amb l'única consigna que apareguin  tots els personatges del quadre. Els nens i nenes il.lustren les diferents parts de la història i elaboren un petit llibre.

* A partir d'aquí els nens i nenes participen en diferents activitats de tipus creatiu:

Una interpretació de les Menines - Es dóna, retallat,  un dels personatges o elements del quadre de "Las Meninas" per a completar-lo amb la seva pròpia recreació de les figures en estil cubista.

- Canviar el color del quadre, observar què passa i comprovar que ens diu "coses" diferents.

-Representar, en grups, el quadre i la situació  dels personatges en l'espai. És important donar elements als nens i nenes de 4 anys perquè puguin fer unainterpretació correcta, sobre tot en la solució del problema de com representar els personatges que es veuen reflexats en el mirall. Ens vam situar com en el quadre de Les Menines

- Dibuixar el propi cos en estil cubista tot utilitzant formes geomètriques i diferents tècniques.

- Pintar amb colors el quadre de "Las Meninas Nº 1" que Picasso va fer en blanc i negre i comprovar amb els companys com canvia.

- Per acabar es realitza una producció lliure i individual d'un quadre cubista amb cartrons i cartolines de colors.

L'exposició col.lectiva de totes les produccions al passadís de l'escola permet que els nens i nenes de 4 anys puguin ensenyar a la resta d'alumnes del centre el seu treball sobre Picasso i "Las Meninas".

Fitxa 12... Torna a l'índex del quadern...