Ens inspirem en Kandinsky

Introducció

El coneixement en profunditat de l'obra d'un artista porta a moltes discussions relacionades amb diferents àmbits de la vida escolar i el currículum i a un procés de creació individual i col.lectiu. En aquesta activitat els nens i nenes han fet una descoberta de l'obra d'en Kandinsky a partir de l'observació i interpretació del quadre "Bleu de ciel" (1940). El seu anàlisi els ha portat a iniciar un procés d'imaginar i crear animals marins fantàstics, de descobrir i experimentar les possibilitats del treball en roba, d'investigar sobre els diferents colors blaus del mar i del cel i d'expressar, corporalment, el moviment dels animals imaginats.

Activitat

Aquesta activitat ha estat realitzada amb alumnes de sis anys, però depenent de la  "dificultat" abstracta del quadre escollit, es pot realitzar amb qualsevol curs d'infantil, primària o secundària. Per a realitzar-la es necessiten unes 15 sessions d'1 hora, en funció de l'edat i dels materials a utilitzar.

Serà necessari bibliografia i imatges de diferents quadres de l'artista escollit, una imatge ampliada del quadre i materials plàstics. En funció de la interpretació i de la proposta de transformació dels alumnes es treballarà amb diferents materials (robes de colors, cola, cordills, cartró, etc.)

Bleu de ciel. Kandinsky, 1940 * L'inici de l'activitat va ser provocada per la visita a l’exposició que s’exhibia al MACBA sobre Kandinsky. A partir d'un dels quadres, "Bleu de ciel", es fan múltiples interpretacions d’aquesta obra, cosa que s'aprofita per treballar-lo posteriorment a classe.

* Un cop a classe la mestra presenta una endevinalla. Els nens i nenes troben a la pissarra un gran full enganxat amb un petit forat que deixa entreveure una part d’una estranya figura sobre fons blau. Tothom comença a fer hipòtesis i a imaginar què hi deu haver a sota, fins que algú descobreix que és el quadre amb "animals fabulosos" que van veure al museu.

* Un cop descobert l’enigma, es treballen les característiques d’aquells éssers fabulosos que els permetien viure en un hàbitat aeri. Com a resultat de la sorpresa, els alumnes fan la proposta d'imaginar uns éssers fabulosos que visquessin al mar.

* Es dibuixen esbossos de les siluetes d’aquests animals, per després fer-los en format gran i caracteritzar-los. S'aprofita per treballar diverses tècniques plàstiques (retoladors, ceres, pintura, collage, robes), fer classificacions amb  diferents criteris, repassar les característiques de la vida al fons o a la superfície del mar, etc. Finalment la classe decideix col.locar els animals creats sobre un fons blau i fer el seu propi quadre: "Blau de mar".

* Sorgeix llavors una qüestió: "Quin blau posem com a fons d’aquest quadre?" No pot ser el mateix to de blau que va utilitzar en Kandinsky i es pensa si és diferent el blau de cel i el blau de mar. Això origina una discussió amb observacions,  arguments físics, hipòtesis, exemples i contraexemples.

* Els nens i nenes trien una roba del color que representa el blau de mar que imaginen i es fa un gran quadre amb els seus animals fabulosos.

* Per finalitzar la seva interpretació-transformació de l'obra de Kandinsky, els alumnes decideixen inventar-se també els moviments dels animals i representar-los amb el cos el dia de la festa de pares. La sala de psicomotricitat (o el gimnàs) es converteix en un fons marí, i s'organitza un petit espectacle ("performance") de llum, color, música i moviment.

Un animal fantàstic de Blau de mar

Extensions de l'activitat

L'activitat es pot enregistrar en video en els seus diferents processos. Això permet l' avaluació i valoració dels comentaris i produccions realitzades des d'una perspectiva més objectiva. L'intercanvi d'activitats amb els socis en el projecte també serveix per analitzar els diferents treballs dels nens i nenes des d'un punt de vista diferent: compartir experiències amb d'altres companys per enriquir-se, tan individualment com en grup.

Fitxa 13... Torna a l'índex del quadern...