Ens inspirem en Kandinsky |
Introducció
El coneixement en profunditat de l'obra
d'un artista porta a moltes discussions relacionades amb diferents àmbits
de la vida escolar i el currículum i a un procés de creació
individual i col.lectiu. En aquesta activitat els nens i nenes han fet
una descoberta de l'obra d'en Kandinsky a partir de l'observació
i interpretació del quadre "Bleu de ciel" (1940). El seu
anàlisi els ha portat a iniciar un procés d'imaginar i crear
animals marins fantàstics, de descobrir i experimentar les possibilitats
del treball en roba, d'investigar sobre els diferents colors blaus del
mar i del cel i d'expressar, corporalment, el moviment dels animals imaginats.
|
|||||
Activitat
Aquesta activitat ha estat realitzada amb alumnes de sis anys, però depenent de la "dificultat" abstracta del quadre escollit, es pot realitzar amb qualsevol curs d'infantil, primària o secundària. Per a realitzar-la es necessiten unes 15 sessions d'1 hora, en funció de l'edat i dels materials a utilitzar. Serà necessari bibliografia i imatges
de diferents quadres de l'artista escollit, una imatge ampliada del quadre
i materials plàstics. En funció de la interpretació
i de la proposta de transformació dels alumnes es treballarà
amb diferents materials (robes de colors, cola, cordills, cartró,
etc.)
* Un cop descobert l’enigma, es treballen les característiques d’aquells éssers fabulosos que els permetien viure en un hàbitat aeri. Com a resultat de la sorpresa, els alumnes fan la proposta d'imaginar uns éssers fabulosos que visquessin al mar. * Es dibuixen esbossos de les siluetes d’aquests animals, per després fer-los en format gran i caracteritzar-los. S'aprofita per treballar diverses tècniques plàstiques (retoladors, ceres, pintura, collage, robes), fer classificacions amb diferents criteris, repassar les característiques de la vida al fons o a la superfície del mar, etc. Finalment la classe decideix col.locar els animals creats sobre un fons blau i fer el seu propi quadre: "Blau de mar". * Sorgeix llavors una qüestió:
"Quin blau posem com a fons d’aquest quadre?" No pot ser el mateix to de
blau que va utilitzar en Kandinsky i es pensa si és diferent el
blau de cel i el blau de mar. Això origina una discussió
amb observacions, arguments físics, hipòtesis, exemples
i contraexemples.
Extensions de l'activitat L'activitat es pot enregistrar en video en els seus diferents processos. Això permet l' avaluació i valoració dels comentaris i produccions realitzades des d'una perspectiva més objectiva. L'intercanvi d'activitats amb els socis en el projecte també serveix per analitzar els diferents treballs dels nens i nenes des d'un punt de vista diferent: compartir experiències amb d'altres companys per enriquir-se, tan individualment com en grup. |
Fitxa 13... | Torna a l'índex del quadern... |