Visitem un museu |
Introducció
L'art no només existeix als museus i exposicions, però resulta evident que és en ells on hi habita i hi és viu de manera especial: l'obra, a diferència d'una bona diapositiva, pot ser tocada, envoltada, sentida, viscuda... i no només vista. Produeix la mateixa emoció que quan coneixem "en persona" algú que estem molt habituats a veure en imatges. A veure art i a parlar d'art se n'ha d'aprendre
igual que s'aprèn a veure el món des d'una perspectiva científica
i s'aprèn a parlar "en" i "amb" termes científics. I sabem
que una de les millors maneres per ajudar a fer qualsevol aprenentatge
és partir dels coneixements dels aprenents: les seves reaccions
espontànies davant d'obres concretes, el llenguatge que fan servir
per expressar les seves sensacions i les característiques del món
infantil (activitat, joc, etc.).
|
|
Activitat
Activitats per a fomentar actituds de descoberta: * Abans de la visita (parlar, imaginar): - Veure alguna obra a la classe i entrenar-se a descobrir coses, mirar, fer-se preguntes... - Preparar conjuntament preguntes que ajudin a mirar millor. - Parar atenció a com els estudiants parlen d'art: quines paraules utilitzen; els referents més habituals (sentiments, sensacions, raons...); quin paper juga, en aquest context, l'expressió "per a mi..." - Explicar coses sobre els artistes i les obres que es van a visitar, sense intentar transmetre només el nostre significat o els significats de "la història de l'art" i sense definir prèviament què és allò que "han de veure-hi". Els nens i nenes necessiten trobar el seu significat a la seva vivència. - Fer activitats concretes relacionades amb la percepció de la llum, els colors, el tacte, l'espai... i de relació entre els diferents sentits: els colors de la música, el tacte de les coses que tenen el nostre color favorit... * Durant la visita (mirar i parlar): - Jocs per afavorir la descoberta i la interacció amb les obres d'art: . portar un petit
marc de cartró i emmarcar allò que ens agrada més,
- Moments per a parlar d'allò que s'està veient (amb monitors del propi museu o preparats des de l'escola) * Després de la visita (recordar, parlar i crear): - Dialogar sobre allò que s'ha vist: Tothom ho ha vist de la mateixa manera?, Què ens ha cridat més l'atenció? Per què? Quines sensacions ens ha produït? Què hem après? Quines històries amaguen o expliquen les obres que hem vist? -les podem escriure... - Anar a l'aula de plàstica i deixar-nos
envair per l'emoció i les ganes de crear coses noves.
|
Fitxa 3... | Torna a l'índex del quadern... |