L'escola pot ser una sala d'exposicions |
Introducció
Afortunadament, estem deixant enrera el temps en què els escolars només coneixien les obres d'art a través dels llibres o la TV. Molts museus disposen d'una bona oferta artística, serveis de guies, monitors i activitats que faciliten i enriqueixen les visites. Però no sempre és possible desplaçar-se per a gaudir de l'art en viu i apropar els infants al món de l'art. De vegades, cal també apropar l'art al món dels infants. Per què no convertir l'escola
temporalment en una galeria d'art o en la sala d'un museu? Els infants
no només miren. Fan preguntes, comenten, interpreten, busquen el
sentit. Sovint les observacions d'altres companys i companyes estimulen
la seva curiositat i desperten noves visions. Per què no aprofitar
aquesta tendència natural i entrenar-la per a què la contemplació
i els diàlegs sobre les obres d'art siguin més aprofundits?
|
|
Activitat
A partir d'aquests pressupòsits organitzem al propi centre una exposició d'obres de 10 artistes locals, tot coincidint amb la Festa de Primavera de l'escola. Per evitar una dispersió excessiva, cada artista participa amb una o dues obres (pintura, escultura, ceràmica, fotografia, joies). A part de contemplar aquestes obres i
conèixer artistes molt propers a nosaltres, la intenció fonamental
de l'exposició és afavorir la reflexió estètica
compartida i potenciar el pensament a partir de les obres d'art. Per a
això, la figura d'acompanyant és clau. No es tracta que hi
hagi guies que ens diguin què hem de veure-hi, sinó persones
que ens ajudin a mirar, que ens facin
Aquesta figura d'acompanyant pren un sentit sorprenent quan es tracta de companys i companyes que han treballat les obres una mica més a fons. Nois i noies ajuden altres nois i noies a descobrir els elements plàstics, a buscar sentit, a endinsar-se en els misteris de cada obra, a apropiar-se-la... Per tal de preparar-se millor per a la
feina que han de desenvolupar, aquest grup
- petits marcs de cartró per a mirar a través d'ells, com si emmarquéssim allò que ens agrada més. - calidoscopis que multipliquen les nostres visions preferides. - un sac de títols per a què els visitants els col.loquin al costat de cada obra (hi són exposades sense títol, per a afavorir més la discussió lliure sobre elles i no condicionar, en principi, la mirada). - dues col.leccions de fotografies plastificades
que tenen relació amb el contingut de les obres i que es donen als
visitants perquè en parelles o petit grup, les situin al costat
de l'obra que creguin li correspon. Com que no tothom té els mateixos
criteris, la discussió de per a què s'hi ha posat una imatge
o una altra està assegurada.
|
Fitxa 4... | Torna a l'índex del quadern... |