Donem vida a una obra d'art

 
Introducció

L'observació directa de l'art converteix a observador i obra en elements interactius que comparteixen emocions i sentiments. Aquest diàleg es pot realitzar amb  diferents recursos expressius: parlar o discutir, modelar o pintar, fins i tot podem atrevir-nos a representar amb els nostres cossos la vida i els moviments d'una escultura. En aquesta activitat els nens i nenes observen acuradament una obra per poder donar opinions i arguments concrets a diferents aspectes que els  portarà, posteriorment, a la realització en volum d'una maqueta i a la representació d'un quadre plàstic amb l'objectiu de desenvolupar la consciència del propi moviment i la creativitat motòrica davant diferents estímuls.
 

Activitat

Aquesta és una activitat que es pot realitzar a qualsevol curs de primària o secundària. Podem treballar escultures o pintures a partir de les imatges d'un llibre, però és important poder-les veure en directe. A part del possible desplaçament, s'hauria de dedicar 4 o 5 sessions d'1 hora per poder completar totes les tasques.

* L'activitat s'inicia amb l'observació d'una obra coneguda o suggerent. Nosaltres vam escollir una escultura als carrers de Barcelona: "Match Cover" de Claes Oldenburg.

* Per ajudar a l'observació els alumnes porten una fitxa en la qual se'ls demana que anotin tot allò que els crida més l'atenció:
- Creus que està feta d'un o de varis materials? En què et bases?
- L'autor utilitza elements quotidians i senzills com a tema de la seva obra. Penses que té una finalitat decorativa o persegueix alguna cosa més?
- Explica alguna cosa sobre la llum i el color d'aquesta escultura en relació a d'altres que hagis vist.
- Dibuixa els diferents elements de l'obra en la situació i posició que vulguis.

* Tota aquesta informació és recollida a classe alhora que es dona la opinió sobre els diferents aspectes observats: intenció i motivació de l'artista, sentit estètic i funcional de l'obra, sentiments que produeix, el procés de creació des de la idea original fins a la producció, etc.
Reconstruint Match Cover d'en Claes Oldenbourg
* L'apropiació de l'obra continua quan en una sessió posterior se'ls demana que realitzin una maqueta o intentin reproduir-la amb els materials que tenen a l'abast. En el cas de "Match Cover" els alumnes van fer amb cartró una representació en volum de l'escultura i de les diferents posicions dels mistos: nous, mentre cremen i cremats.

* De la discussió a classe sobre les diferents posicions o moviments dels "mistos" en cremar-se es planteja la relació que hi ha entre diferents llenguatges i diferents maneres d'expressió, concretament, entre els llenguatges més artístics o plàstics i el corporal.

* Al gimnàs de l'escola es proposa la creació d'un quadre plàstic sobre l'escultura treballada. L'únic material necessari són mocadors blaus i vermells per representar els mistos apagats i els encesos:

- Dispersos per la sala, individualment,  ens imaginem que ens convertim en mistos. Com ens podem moure? Estirats a terra, com ens movem? I si un misto es col.loca sobre d'un altre? Ens trenquem, ens cremem,...

- Tots junts, estirats a terra amb el cos ben tens responem a les següents consignes: Estem dins una capsa de llumins. Ara es mou una mica. Algú la sacseja fort. Després la llença i s'obre la capsa!! (tots dispersos per la sala)

- Reproducció de l'escultura "Match Cover" seguint els estímuls de la música. Els alumnes s'organitzen en grups de 6 o 7 nens/es i preparen la representació que faran del moviment de l'escultura davant de tota la classe. Cadascú és un misto integrat en el grup i es pot imaginar sencer o trencat. En escoltar la música, que suggereix el soroll del foc, poc a poc es van cremant. En finalitzar, la composició ha canviat: els mistos estan cremats i cada nen/a ha adoptat un nou gest, segons el seu moviment en cremar-se.

* A l'última sessió tots els nens i nenes parlen del que han fet, del que han discutit i representat, de les sensacions que els ha produït i de les dificultats de donar vida a objectes inanimats. 


Fitxa 6... Torna a l'índex del quadern...