Donem vida a una obra d'art |
Introducció
L'observació directa de l'art converteix
a observador i obra en elements interactius que comparteixen emocions i
sentiments. Aquest diàleg es pot realitzar amb diferents recursos
expressius: parlar o discutir, modelar o pintar, fins i tot podem atrevir-nos
a representar amb els nostres cossos la vida i els moviments d'una escultura.
En aquesta activitat els nens i nenes observen acuradament una obra per
poder donar opinions i arguments concrets a diferents aspectes que els
portarà, posteriorment, a la realització en volum d'una maqueta
i a la representació d'un quadre plàstic amb l'objectiu de
desenvolupar la consciència del propi moviment i la creativitat
motòrica davant diferents estímuls.
|
|
Activitat
Aquesta és una activitat que es pot realitzar a qualsevol curs de primària o secundària. Podem treballar escultures o pintures a partir de les imatges d'un llibre, però és important poder-les veure en directe. A part del possible desplaçament, s'hauria de dedicar 4 o 5 sessions d'1 hora per poder completar totes les tasques. * L'activitat s'inicia amb l'observació d'una obra coneguda o suggerent. Nosaltres vam escollir una escultura als carrers de Barcelona: "Match Cover" de Claes Oldenburg. * Per ajudar a l'observació els
alumnes porten una fitxa en la qual se'ls demana que anotin tot allò
que els crida més l'atenció:
* Tota aquesta informació és
recollida a classe alhora que es dona la opinió sobre els diferents
aspectes observats: intenció i motivació de l'artista, sentit
estètic i funcional de l'obra, sentiments que produeix, el procés
de creació des de la idea original fins a la producció, etc.
* De la discussió a classe sobre les diferents posicions o moviments dels "mistos" en cremar-se es planteja la relació que hi ha entre diferents llenguatges i diferents maneres d'expressió, concretament, entre els llenguatges més artístics o plàstics i el corporal. * Al gimnàs de l'escola es proposa la creació d'un quadre plàstic sobre l'escultura treballada. L'únic material necessari són mocadors blaus i vermells per representar els mistos apagats i els encesos: - Dispersos per la sala, individualment, ens imaginem que ens convertim en mistos. Com ens podem moure? Estirats a terra, com ens movem? I si un misto es col.loca sobre d'un altre? Ens trenquem, ens cremem,... - Tots junts, estirats a terra amb el cos ben tens responem a les següents consignes: Estem dins una capsa de llumins. Ara es mou una mica. Algú la sacseja fort. Després la llença i s'obre la capsa!! (tots dispersos per la sala) - Reproducció de l'escultura "Match Cover" seguint els estímuls de la música. Els alumnes s'organitzen en grups de 6 o 7 nens/es i preparen la representació que faran del moviment de l'escultura davant de tota la classe. Cadascú és un misto integrat en el grup i es pot imaginar sencer o trencat. En escoltar la música, que suggereix el soroll del foc, poc a poc es van cremant. En finalitzar, la composició ha canviat: els mistos estan cremats i cada nen/a ha adoptat un nou gest, segons el seu moviment en cremar-se. * A l'última sessió tots els nens i nenes parlen del que han fet, del que han discutit i representat, de les sensacions que els ha produït i de les dificultats de donar vida a objectes inanimats. |
Fitxa 6... | Torna a l'índex del quadern... |