La poesia i les belles arts

 
Introducció

L'escultura pren vida en la nostra imaginació. La contemplació d'uns objectes estàtics, inanimats, d'uns ferros arrenglerats o del granit treballat, ens porta a expressar les nostres idees i sentiments que, poc a poc, esdevenen  formes en la nostra ment.

Aquesta expressió del sentit estètic fa que l'escultura adopti possibles moviments, suggerits per les mateixes formes, i que el nostre pensament els converteixi en recursos poètics.
 

Activitat

Aquesta activitat es pot realitzar amb qualsevol curs de primària o secundària, tot i tenint en compte que el llenguatge poètic és un recurs de difícil domini.

* A la classe de filosofia es presenten diverses escultures i es descriuen segons el que semblen, el que suggereixen o el que cadascú s'imagina que és.

* La discussió s'extén cap a idees més abstractes: bellesa, moviment, llibertat, unitat, ...

* De totes elles se'n seleccionen 4, aquelles que han estat més comentades i que per les seves diferents interpretacions han agradat més.

* S'inicia un treball paral.lel: la poesia a partir de les escultures i la relació del moviment corporal amb un possible moviment de cadascuna d'elles.
 

    Poesia

* Aprofitant el treball sobre la poesia i coneixement de diferents recursos poètics, treballats prèviament a classe, els nens i nenes expressen les seves idees, sentiments i vivències respecte a les escultures treballades.

* Es redacten diferents poesies sobre cada obra per a comprendre la multiplicitat de variacions en la interpretació d'una escultura, tot comprovant-ho, després, amb les intencions dels autors.
 

    Treball corporal

* Es proposa que, partint d'una de les escultures, aconsegueixin donar-li moviment, donar-li vida, segons les següents consignes:
- Com hagués volgut el seu autor que es mogués? Què volia expressar?
- Tenint en compte la seva forma, com hauria de ser el seu moviment?
- Es desplaça?
- Té parts toves? Flonges?...
 
 

* Es divideix la classe en grups per a què cadascun elabori la seva proposta de moviment i es coordini.
 
 

Andreu Alfaro: Suau, suau S'assembla a l'escultura de la dreta?

* Després, davant la resta del grup, es representen els moviments preparats. En finalitzar la sessió es discuteix sobre les diferents maneres de donar "vida" a les escultures i el que s'ha volgut expressar i interpretar.

"Podria ser un laberint filós
o un ocell presoner.
Uns espaguetis enjogassats preparats,
per convertir-se en mar
ple d'ones d'escuma".
Pep Llopart 11 anys


Fitxa 7... Torna a l'índex del quadern...