Compartim la mirada amb els altres |
Introducció
Les obres d'art sovint expressen o amaguen alguna història, alguna intenció, algun misteri... També les obres abstractes o aquelles que, sense ser-ho, ens resulten sorprenents o desconcertants. I ho fan a través d'un llenguatge de formes, colors, materials, proporcions, harmonies i contrastos, que sovint descobrim al mateix temps que ens apropem a les històries i els significats que representen. Davant d'una obra, cadascú té
una mirada diferent però parcial: una mirada que mai abasta tot
el que l'obra d'art pot suggerir. Compartir les diferents mirades, dialogar
sobre allò que veiem, ens ajuda a enriquir els possibles significats
de les obres i del seu llenguatge, però ens ensenya també
a respectar les visions dels altres i a col.laborar en una recerca col.lectiva.
Així, la dimensió estètica ens pot obrir a una dimensió
ètica.
|
|
Activitat
A partir de la contemplació d'una obra d'un artista de cada país participant, ens intercanviem les preguntes i comentaris que suggereixen aquestes obres als alumnes de cada escola. El desenvolupament de l'activitat ha estat el següent: * Cada escola envia a les altres una reproducció en color (Din A4) d'una obra d'un artista del seu país. * Les 4 obres proposades s'exposen a cada centre. * En grup (una classe o un grup més reduït) es contemplen detingudament una rera l'altra. A partir d'un primer diàleg es demana als infants que plantegin preguntes que ajudin a descobrir- les i a entendre-les millor. * D'entre les preguntes plantejades es seleccionen 4 de cada obra per enviar-les a les escoles associades. S'envien també alguns dels comentaris suscitats per aquestes preguntes. * Més endavant, amb les preguntes rebudes de les escoles associades, es torna a treballar sobre les quatre imatges. Es contrasten les respostes dels alumnes de les diferents escoles a les 16 preguntes que hi ha sobre cada obra. * Es comprova que moltes de les preguntes i comentaris fets en diferents països són semblants o coïncidents. En tot cas, totes ens han ajudat a mirar més bé, a descobrir coses que no havíem descobert sols, a valorar i criticar les raons que cadascú tenia per a donar la seva opinió. En definitiva, a construir de manera col.lectiva uns criteris propis. Extensions de l'activitat * Es pot fer amb diversos tipus de grups: en el marc de la pròpia classe, entre classes de la mateixa escola o entre escoles diferents. * Resulta molt enriquidor contrastar preguntes
i comentaris d'alumnes d'edats diferents. Sovint alumnes més grans
es sorprenen dels suggeriments
* Una manera de "mirar" amb atenció és fer-ho amb les mans: dibuixar o pintar les obres, recrear-les o interpretar-les, reproduir-les de memòria al cap d'un temps, transformar-les en volum (escultura o instal.lació), inventar històries... Alguns exemples de preguntes: Hi ha llum natural o artificial? L'home està atrapat en la foscor o ha trobat el camí per sortir? Canviaria el quadre amb un color de fons diferent? Quins sentiments et provoca aquest quadre? Hi ha colors freds o càlids? Per què? |
Fitxa 8... | Torna a l'índex del quadern... |