Compartim la mirada amb els altres

 
Introducció

Les obres d'art sovint expressen o amaguen alguna història, alguna intenció, algun misteri... També les obres abstractes o aquelles que, sense ser-ho, ens resulten sorprenents o desconcertants. I ho fan a través d'un llenguatge de formes, colors, materials, proporcions, harmonies i contrastos, que sovint descobrim al mateix temps que ens apropem a les històries i els significats que representen.

Davant d'una obra, cadascú té una mirada diferent però parcial: una mirada que mai abasta tot el que l'obra d'art pot suggerir. Compartir les diferents mirades, dialogar sobre allò que veiem, ens ajuda a enriquir els possibles significats de les obres i del seu llenguatge, però ens ensenya també a respectar les visions dels altres i a col.laborar en una recerca col.lectiva. Així, la dimensió estètica ens pot obrir a una dimensió ètica.
 

Activitat

A partir de la contemplació d'una obra d'un artista de cada país participant, ens intercanviem les preguntes i comentaris que suggereixen aquestes obres als alumnes de cada escola.

El desenvolupament de l'activitat ha estat el següent:

* Cada escola envia a les altres una reproducció en color (Din A4) d'una obra d'un artista del seu país.

* Les 4 obres proposades s'exposen a cada centre.

S. Console: Painting Nr. 1. Bčlgica* En grup (una classe o un grup més reduït) es contemplen detingudament una rera l'altra. A partir d'un primer diàleg es demana als infants que plantegin preguntes que ajudin a descobrir- les i a entendre-les millor.

* D'entre les preguntes plantejades es seleccionen 4 de cada obra per enviar-les a les escoles associades. S'envien també alguns dels comentaris suscitats per aquestes preguntes.

* Més endavant, amb les preguntes rebudes de les escoles associades, es torna a treballar sobre les quatre imatges. Es contrasten les respostes dels alumnes de les diferents escoles a les 16 preguntes que hi ha sobre cada obra.

* Es comprova que moltes de les preguntes i comentaris fets en diferents països són semblants o coïncidents. En tot cas, totes ens han ajudat a mirar més bé, a descobrir coses que no havíem descobert sols, a valorar i criticar les raons que cadascú tenia per a donar la seva opinió. En definitiva, a construir de manera col.lectiva uns criteris propis.

Extensions de l'activitat

* Es pot fer amb diversos tipus de grups: en el marc de la pròpia classe, entre classes de la mateixa escola o entre escoles diferents.

* Resulta molt enriquidor contrastar preguntes i comentaris d'alumnes d'edats diferents. Sovint alumnes més grans es sorprenen dels suggeriments
fets per altres de més petits.

* Una manera de "mirar" amb atenció és fer-ho amb les mans: dibuixar o pintar les obres, recrear-les o interpretar-les, reproduir-les de memòria al cap d'un temps, transformar-les en volum (escultura o instal.lació), inventar històries...

Alguns exemples de preguntes:

Hi ha llum natural o artificial? L'home està atrapat en la foscor o ha trobat el camí per sortir? Canviaria el quadre amb un color de fons diferent? Quins sentiments et provoca aquest quadre? Hi ha colors freds o càlids? Per què?


Fitxa 8... Torna a l'índex del quadern...