Ens transformem en peixos |
Introducció
El joc és una de les eines més
importants que tenim els humans per a apropiar-nos de la realitat i la
imaginació per a transformar-la. Aquestes dues activitats no estan
renyides en absolut amb l'activitat filosòfica, i molt menys en
els infants. Ben al contrari. Lluny de considerar la filosofia com quelcom
de molt seriós, profund i esotèric, els nostres infants poden
desenvolupar habilitats de pensament, actituds d'escolta, diàleg
i respecte a partir també de propostes lúdiques. Això
es pot apreciar en l'activitat suggerida per la nostra escola associada
de Mons (Bèlgica) a partir d'un petit fragment d'un dels textos
del Projecte Philosophy for Children (Filosofia 6-18 a Catalunya)
en què participem les 4 escoles associades.
|
|
Activitat
La proposta és representar-se un mateix com si fos un peix (Transforming oneself into a fish) a partir d'un breu text del llibre Kio i Gus (cap 1, episodi 4) de l'esmentat currículum de Filosofia per a alumnes de 8-10 anys: ... El vapor és aigua. El gel és aigua. L'aigua és aigua. Tot està fet d'aigua. Sóc un peix. La meva germana és un peix. El meu pare és un peix. La meva mare era... és un peix. M'enfonso fins al fons de l'oceà. Descanso a la sorra. Rodolo per terra. Sóc un peix a la sorra. Granets de sorra. Granets d'or. Sóc un peix a la sorra daurada... L'activitat es pot fer en qualsevol etapa
educativa, tot adaptant-la a l'edat dels alumnes i a la complexitat tècnica
pretesa: pla o volum, amb tècniques conegudes o no, individual o
en petit grup...
* Com a pas previ, es pot reflexionar i dialogar a partir de preguntes com ara: Com t'imagines un peix? Quines característiques tenen els peixos? En què t'assembles i en què et diferencies d'un peix? Com s'aniria transformant el teu cos fins esdevenir un peix? Quines coses canviarien de tú i quines no canviarien? Com podríem saber que aquest peix ets tú? * Sobre tot, en cas de nens petits, convé
veure i manipular moltes imatges de peixos o animals aquàtics: fotografies,
dibuixos, obres d'art... tot entretenint-se en aquelles que més
criden l'atenció. També es pot utilitzar com a exemple i
com a element motivador la pel.lícula "Merlin el Encantador",
de Walt Disney (escena de la
L'activitat té moltes possibles extensions: - Es poden escriure petits textos sobre les característiques que s'han volgut expressar i després jugar a associar-los amb els peixos fets. - Fer el peix que representa la classe: s'han de posar d'acord (votació, etc.) sobre les característiques del grup-classe. - Exposar els peixos individuals o col.lectius i crear un ambient aquàtic comú. - Intercanviar alguns peixos amb altres escoles que hagin fet el treball. - Discutir sobre les diverses interpretacions plàstiques que cada grup ha donat a les característiques consensuades de la classe. - Treballar amb altres llenguatges: expressió corporal, afegir música o sons adients a les característiques que representen els peixos... |
Fitxa 10... | Torna a l'índex del quadern... |