Ens transformem en peixos

 
Introducció

El joc és una de les eines més importants que tenim els humans per a apropiar-nos de la realitat i la imaginació per a transformar-la. Aquestes dues activitats no estan renyides en absolut amb l'activitat filosòfica, i molt menys en els infants. Ben al contrari. Lluny de considerar la filosofia com quelcom de molt seriós, profund i esotèric, els nostres infants poden desenvolupar habilitats de pensament, actituds d'escolta, diàleg i respecte a partir també de propostes lúdiques. Això es pot apreciar en l'activitat suggerida per la nostra escola associada de Mons (Bèlgica) a partir d'un petit fragment d'un dels textos del Projecte Philosophy for Children (Filosofia 6-18 a Catalunya) en què participem les 4 escoles associades.
 

Activitat

La proposta és representar-se un mateix com si fos un peix (Transforming oneself into a fish) a partir d'un breu text del llibre Kio i Gus (cap 1, episodi 4) de l'esmentat currículum de Filosofia per a alumnes de 8-10 anys:

... El vapor és aigua. El gel és aigua. L'aigua és aigua. Tot està fet d'aigua. Sóc un peix. La meva germana és un peix. El meu pare és un peix. La meva mare era... és un peix. M'enfonso fins al fons de l'oceà. Descanso a la sorra. Rodolo per terra. Sóc un peix a la sorra. Granets de sorra. Granets d'or. Sóc un peix a la sorra daurada...

L'activitat es pot fer en qualsevol etapa educativa, tot adaptant-la a l'edat dels alumnes i a la complexitat tècnica pretesa: pla o volum, amb tècniques conegudes o no, individual o en petit grup...
Construïnt un peix amb porexpan...Els materials i recursos necessaris són els habituals a la classe de plàstica: estris de dibuix i pintura, cartolina, plastilina, fang.... però també porexpan, filferro, plàstic, pasta de paper, guix, llauna... sobre tot si es planteja que els peixos estiguin finalment a l'aigua, la qual cosa motiva molt més als infants, els obliga a contrastar la fantasia amb la realitat, i els du a un procés de recerca sobre els materials.

* Com a pas previ, es pot reflexionar i dialogar a partir de preguntes com ara: Com t'imagines un peix? Quines característiques tenen els peixos? En què t'assembles i en què et diferencies d'un peix? Com s'aniria transformant el teu cos fins esdevenir un peix? Quines coses canviarien de tú i quines no canviarien? Com podríem saber que aquest peix ets tú?

* Sobre tot, en cas de nens petits, convé veure i manipular moltes imatges de peixos o animals aquàtics: fotografies, dibuixos, obres d'art...  tot entretenint-se en aquelles que més criden l'atenció. També es pot utilitzar com a exemple i com a element motivador la pel.lícula "Merlin el Encantador", de Walt Disney (escena de la
transformació en peixos del futur Rei Artur i Merlí).

    L'activitat té moltes possibles extensions:

- Es poden escriure petits textos sobre les característiques que s'han volgut expressar i després jugar a associar-los amb els peixos fets.

- Fer el peix que representa la classe: s'han de posar d'acord (votació, etc.) sobre les característiques del grup-classe.

- Exposar els peixos individuals o col.lectius i crear un ambient aquàtic comú.

- Intercanviar alguns peixos amb altres escoles que hagin fet el treball.

- Discutir sobre les diverses interpretacions plàstiques que cada grup ha donat a les característiques consensuades de la classe.

- Treballar amb altres llenguatges: expressió corporal, afegir música o sons adients a les característiques que representen els peixos...


Fitxa 10... Torna a l'índex del quadern...