3.1. Elements Materials (II)
 
Tècniques pictòriques
Les tècniques que són els procediments pictòrics que usen els pintors. Unes poden ser seques, com el dibuix que nosaltres fem amb un llapis.
Altres són humides, perquè el color es disol en aigua, com, per exemple, el fresc.
El fresc

És per pintar una superfície gran. L'artista ha de revocar la paret amb morter de calç (com si l'enguixès, aquesta primera mà és l'arriccio , pronunciar arritxio). Damunt hi pinta amb tinta vermella (anomenada sinòpia) el seu motiu.

Després la torna a enguixar (aquesta segona capa s'anomena intonacco, pronunciar intónaco) i llavors hi posa el color.

Un fresc que s'ha fet malbé ens permet coneixer aquesta estructura: l'intonacco ha caigut i ens permet veure el dibuix que hi ha a la base.

La Sílvia roja enterrada viva (cap el 1430), Palau Trinci, Foligno. A: COLE: Giotto, The Scrovegni Chapel, 21.

L'artista es guia pel dibuix que amaga en aplicar l'intonacco per posar-hi el color.

Ara veiem el fresc acabat. El blau no agafa amb aquesta tècnica i l'artista l'ha de fer en sec, és a dir: posar el color diluït amb col·la per que s'enganxi a la paret.

Es pot veure que el blau del vestit de la dona a la dreta ha caigut i es veu la sinòpia.

Les dues dones del mig (La Mare de Déu i Elisabeth) tenen aures daurades que es fan després: tenen relleu, fet amb un motlle i són daurades perquè s'aplica or disolt amb plom.

La Visitació, a la Capella Scrovegni, de Giotto. A: COLE: Giotto, The Scrovegni Chapel,69.

Activitat # 15:

Fixa't en l'edifici del fons; sembla que té tres dimensions, ¿saps el nom de la tècnica usada per donar aquesta impressió.

Compara amb la teva resposta

L'oli

Una altra tècnica humida és l'oli, a la que l'artista disol els colors en oli (de llinosa, per exemple) i l'aplica amb un pinzell sobre fusta o tela.

L'oli fa que els colors quedin molt lluents.

A vegades es pot veure el traç del pinzell, com al cas de Van Gogh.

VAN GOGH: Iris, oli sobre tela, 1889, Getty Museum. A: CARR-LEONARD: Looking at Paintings, 40.

El mosaic

Una altra tècnica és la pintura feta amb troçets de pedra, que en diuen tesel·les.

Sobre el mur (de pedra o maó) es posen vàries mans de guix, cada vegada més fi; sobre la última, amb els dits, el mosaicista va posant les tesel·les, una a una, de colors ben diferents.

L'Emperador Justinià (St. Vital de Ravenna), mosaic, cap el 525. A: SMITH: Ravenne, 84.

Aqui veiem com s'ha fet el cap de l'Emperador Justinià; el fons és de pa d'or vitrificat: una làmina molt prima d'or que es posa entre dues plaquetes de vidre i enforna: vidre i or es fonen i això permet crear efectes molt espectaculars amb poc consum d'or.

Ara passarem a veure els elements plàstics