3.2. Elements pictòrics
 
L'artista usa el pigment mitjançant uns elements molt simples, que combina variadament: punt, línia, taca, llum i color.

Estudiarem aquestes coses a partir de l'obra de Velázquez.

Punt

És només un toc de color: l'esclat d'un ull, un botó; és com posar una goteta, la que acaba de donar tot el sentit a una part del quadre.

Els ulls de la goseta Isa tenen el seu esclat, donat amb dos punts de color, com les xinxetes que el tapisser ha clavat al braç de la cadira on jeu.

VELÁZQUEZ: La Goseta Isa (del retrat del Príncep Felip Pròsper, oli sobre tela, Museu d'Art de Viena. A: BROWN: Velázquez,Painter and Courtier, 227.

VELÁZQUEZ:Felip IV, dit el Felip de plata, oli sobre tela, cap el 1630. A:BROWN: Velázquez,Painter and Courtier, 86.

Línia

La línia és un punt allargat pel moviment de la ma: pot ser de moltes maneres, recta, corba, sinuosa, horitzontal....

Aqui Velázquez ha fet la línia com una munió de cuquets, per produir la impressió del teixit brodat; pots veure, si vols, aquest efecte en detall.

Velázquez va fer aquest quadre per enviar a Londres, on encara està, i és dels pocs que va signar (al paper que el rei duu a la ma) perquè, a Madrid, ja es sabia quines eren les seves obres: ningú podia pintar com ell.

Es coneix amb el nom de Felip de plata, perquè el rei no vesteix de negre, segons era costum a Madrid, per donar exemple d'austeritat. Aquest quadre es va fer per enviar a la Cort de Londres i es va voler donar al model un to més elegant.

Taca

És una zona de color, més o menys gran. De lluny, per l'observador, es converteix en la forma d'alguna cosa.

Aquestes taques que no et diuen res, es convertiran en muntanyes i núvols si les mires de lluny.

VELÁZQUEZ:Don Diego de Acedo, el Primo, oli sobre tela, cap el 1644. Museu del Prado. A: DOMÍNGUEZ ORTIZ: VELÁZQUEZ, 331.

VELÁZQUEZ: Les Filoses, cap el 1656, oli sobre tela, Museu del Prado. A: BROWN: Velázquez,Painter and Courtier, 256.

Llum

La llum ordena la mirada, destaca unes coses i n'amaga unes altres, fent veure allò que més li interessa a l'artista.

A Les Filoses, Velázquez ha il·luminat el fons molt més que el primer terme, on unes dones filen, per atreure la nostra atenció cap enllà.

Color.

No sabem ben bé el que és el color: resulta de la radiació de la llum damunt les coses, tal com sóm percebudes per l'ull.

Distingim entre clar i fosc; després el color que més es veu és el rogenc, encabat el groc i, més tard, els altres, però pocs; llevat dels especialistes, en general, en reconeixem pocs.

Potser mai el color s'ha tractat com ho fa Velázquez en aquesta faldilla: la delicadesa de la seda, la seva lluissor, la insuperable bellesa de l'harmonia entre els tons contraposats (verd o gris i vermell): no és solament pintar allò que és veu sino veure-ho fora del temps i de l'espai, en una dimensió definitiva.

VELÁZQUEZ:Retrat Inacabat de la Infanta Margarita, oli sobre tela, cap el 1660, Museu del Prado. A: DOMÍNGUEZ ORTIZ: VELÁZQUEZ, 454.

Passem ara a veure els elements de la composició