3. Pintura
   
La Pintura és una forma d'expressar-se visualment, usant el color sobre una superfície plana
1. A Les Menines, Velázquez està pintant un quadre (sobre un pla), té a les mans els estris que li calen: paleta, colors i pinzell (mira-ho amb detall).

L'obra està al Museu del Prado, a Madrid, però es fan còpies (amb la impremta, diapositives...) i així tots, encara que no anem al Museu, la podem veure.

Un original pot ser únic però també pot estar pensat i fet per a copiar-lo a la impremta.

Velázquez: Les Menines (1556), oli sobre tela, Museu del Prado, Madrid.

Enciclopedia Universal de la Pintura y la Escultura, Vol. I, 17.

2. Per coneixer la pintura cal saber els elements materials que usen els artistes, i com són el color i el suport on el disposen.

Aqui veiem colors, pinzells, al fons la paleta, on es barregen i d'altres elements.

3. Es pot dibuixar amb un llapis, o pintar al fresc, o fer un mosaic, o pintar a l'oli, perquè hi ha diferents tècniques.

L'autorretrat d'un artista, fet amb la ploma, una de les moltes possibilitats de la pintura.

BALDUNG: Autorretrat, ploma i tinta marró. A: Enciclopaedia Universalis,V, 481.

4. Els artistes usen diferents elements per donar forma a les seves obres, com són el punt, la línia, la taca, el llum i el color.

KANDINSKY: Aquarel·la, 1923, Col. Particular, Paris. A: Encyclopaedia Universalis, 9, 613.

ZURBARÁN: Exposició del cos de St. Bonaventura. Oli sobre tela, Museu del Louvre, Paris. A. Enciclopaedia Universalis, 16, 1090.

5. Aquestes coses els pintors les combinen per organisar l'estructura de les imatges, que és la composició.

Zurbaran ha usat, entre d'altres, dos recursos compositius: l'estructura diagonal i el contrast fort entre llum i fosca.

6. Tots aquests recursos serveixen per a explicar un assumpte, el contingut d'una obra, que serà comprés de forma diferent al llarg del temps.

Aquests llibres vells i aquests ossos volen significar la vanitat de totes les coses, tema insòlit ara però ben conegut al segle XVII, quan es va pintar aquest quadre.

CLAESZ, Calavera, oli sobre tela, Maurithuis, La Haya. A: SCHNEIDER, La Natura Morta, 86.

PICASSO:Guernica, oli sobre tela, 1937. Museu Reina Sofia, Madrid.

7. Aprofitarem el que ja sabem, i el que aprendrem en aquesta unitat, per estudiar el Guernica, de Picasso.

Començarem amb els materials