Definició
La dislèxia
i
l'aprenentatge
Intervenció
de l'adult
Associacions i saber-ne
més
|
DISLÈXIA
-
Per Roudinesco la dislèxia és
la dificultat particular per a identificar, comprendre i reproduir els
símbols escrits.
-
Les hipòtesis explicatives són
de tipus neurològics, cognitius, fonològics i de base genètica.
Es tractaria a referir-se com el cervell processa la informació
i quines interrelacions es donen per produir les respostes de problemes
de lecto-escriptura en els quals es manifesta. S'admet que l'hemisferi
esquerra està implicat en aquest aprenentatges, i això
avalaria la tesi d'explicar la dislèxia com immaduresa de desenvolupament.
-
La dislèxia per alguns autors, pot
afectar a un 10 % de l'alumnat en més o menys grau, i de caràcter
greu a un 4%, essent present en més proporció als nens que
a les nenes. Els estudis genètics
situen el problema en el cromosomes 6 i 15, i es base en la prevalència
en membres d'una mateixa família.
-
La teoria fonològica es la que està
més en boga. Sosté que als dislèxics els costi entendre
que la paraula es divideix en fonemes i lletres i que caldria aprendre
d'una altra manera.
-
La dislèxia com a problema cognitiu
que afecta a les habilitats lingüístiques associades a l'escriptura,
afecta al pas de la codificació visual a la verbal, la memòria
a curt termini, la percepció d'ordre i la seqüenciació.
Es descarta retard mental en els nens i nenes dislèxics, encara
que degut al trastorn, l'infant pot dur retard en els seus aprenentatges.
|
Per alguns autors
caldria distingir la dislèxia de les alteracions motrius
i viso-espacials, de les que tenen alteracions verbals i de ritme.
Les primeres poden produir escriptura en mirall, confusions,
inversions, poca destresa motriu i disgrafia; i les segones afectarien
més a trastorns de llenguatge com dislàlies, poca
fluïdesa, comprensió baixa, dificultats per redactar
i relatar. Però en la pràctica no es dona una situació
pura ni un trastorn generalitzat.
|
LA DISLÈXIA I
L'APRENENTATGE
|
|
- Els símptomes
de la dislèxia són retard en l'aprenentatge de la lectura
i de l'escriptura, tendència a lletrejar, comprensió minsa,
manca de ritme lector, baixa auto estima, conductes poc positives i
facilitat en distreure's. Els trets dislèxics es presenten en
diferents graus.
Educació Infantil
|
Educació Primària
|
Educació Secundària
|
Historial familiar, observar
la presència d'antecedents.
Retard en la parla, dissolies,
confusions d'articulació en paraules de fonemes semblants, omissions
de fonemes, confusions i inversions.
Pobresa de vocabulari i en l'expressió
Manca d'habilitat per recordar
el nom de les coses, confusió en el vocabulari d'orientació
a l'espai
Bona aptitud manual, dificultat
en el ritme i en l'organització de seqüències. Lateralitat
creuada
Retard en el reconeixement de
l'esquema corporal, poca destresa motriu
|
Són els primers
cursos on cal fer un bon diagnòstic.
- Vacil·lacions,
omissions, addicions i confusions de lletres simètriques, o de similitud
fonètica.
Les dislàlies i omissions
se superen però augmenten les inversions i les confusions
Dificultat de l'aprenentatge
de paraules noves polisíl·labes
Pot aparèixer una discalcúlia
Dificultats perceptives i espacials
Elevat grau de fatigabilitat,
poca capacitat d'atenció i poc interès pel treball escrit.
Desajust emocional que pot provocar:
sentiment d'inseguretat i tossuderia.
|
Escriptura força
descuidada, desordenada i incomprensible
Errors ortogràfics, gramaticals,
permanència d'omissions, alteracions i addicions
Dificultats per evocar , recordar
la paraula que hom vol dir.
Dificultats per l'aprenentatge
de qualsevol llengua
Confusió d'instruccions
verbals, incapacitat de planificar composicions escrites i aversió
a la lectura i escriptura
Baixa autoestima, abúlia
i cansament, resistència als aprenentatges.
Possibles trastorns de conducta
amb conductes de defensa.
|
Trastorns en la lectura
|
Trastorns en la còpia
|
- Confusió fonètica
: u/o, p/b/m, m/n
- Confusió lectora
impresa ó confusió estètica: a/e, d/b, p/q, u/n,
g/p, d/p
- Omissions i addicions
: carte per cartell, ten per tren, ...pilolota per pilota, papaona per
papallona, ...
- Inversions : lapa
per pala, rapa per arpa, pedar per pedra, borta per brota, drella per lladre
...
- Substitucions de
lletres o de síl·labes de son semblants : moble per poble,
- Manca de ritme,
molta lentitud, salt de paraules, desajust respiratori, pobre de comprensió |
|
Trastorns en l'escriptura
|
Còpia
d'un alumne dislèxic de sisè EP
|
- Inversions
en mirall
- Traç dubitatiu
i postures inadequades
- Inversions, omissions
en la lectura i també en alguns números d'una o de dues xifres
- Agrupacions i separacions
errònies
- Frase poc
estructurada i dificultats per elaborar relats congruents i per emprar
correctament el temps dels verbs. |
|
|
Es important disposar
d' un diagnòstic tan aviat com es comencin a donar els primers
símptomes
|
INTERVENCIÓ
DE L'ADULT
-
A l'inici hi ha errors d'escriptura incipients
com inversions, escriptura en mirall, ... que poden donar lloc a diagnòstics
erronis durant la primera fase de l'aprenentatge de l'escriptura. Cal iniciar
el procés de reeducació el més aviat possible ja que
la dislèxia forma un continu amb la disfàsia.
-
Els pares i els professors es poden trobar
davant un nen o nena que dona la sensació de ganduleria, rebel amb
conductes disruptives, amb moltes ganes de cridar l'atenció, tot
això són factors derivats de la mateixa dificultat que l'alumne
troba per la realització del seu aprenentatge. En aquests casos
cal no confondre l'efecte i fer un treball de suport i d'autoestima tot
incidint sobre la causa que l'origina.
-
Cal fer una intervenció positiva, que
valori les altres aptituds que l'infant té. Quasi sempre són
capaços d'entendre allò que se'ls explica oralment però
que no ho comprenen per escrit.
-
El treball de recuperació de fitxes
ha d'anar combinat amb un bon procés de "re-aprenentatge" de la
lectura.
-
El nen dislèxic demana de l'entorn
familiar suport emocional i social, possibilitat de tenir èxit,
i saber el que ell pot aconseguir per tal de disminuir l'ansietat familiar.
|