TRASTORN DE LLENGUATGE

Definició
 

La dislèxia i  
l'aprenentatge
 

Intervenció de l'adult
 

Associacions i saber-ne més

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DISLÈXIA
  • Per Roudinesco la dislèxia és la dificultat particular per a identificar, comprendre i reproduir els símbols escrits. 
  • Les hipòtesis explicatives són de tipus neurològics, cognitius, fonològics i de base genètica. Es tractaria a referir-se com el cervell processa la informació i quines interrelacions es donen per produir les respostes de problemes de lecto-escriptura en els quals es manifesta. S'admet que l'hemisferi esquerra  està implicat en aquest aprenentatges, i això avalaria la tesi d'explicar la dislèxia com immaduresa de desenvolupament. 
  • La dislèxia per alguns autors, pot afectar a un 10 % de l'alumnat en més o menys grau, i de caràcter greu a un 4%, essent present en més proporció als nens que a les nenes. Els estudis genètics situen el problema en el cromosomes 6 i 15, i es base en la prevalència en membres d'una mateixa família. 
  • La teoria fonològica es la que està més en boga. Sosté que als dislèxics els costi entendre que la paraula es divideix en fonemes i lletres i que caldria aprendre d'una altra manera.
  • La dislèxia com a problema cognitiu que afecta a les habilitats lingüístiques associades a l'escriptura, afecta al pas de la codificació visual a la verbal, la memòria a curt termini, la percepció d'ordre i la seqüenciació. Es descarta retard mental en els nens i nenes dislèxics, encara que degut al trastorn, l'infant pot dur  retard en els seus aprenentatges. 
Per alguns autors caldria distingir la dislèxia de les alteracions motrius i viso-espacials, de les que tenen alteracions verbals i de ritme.  Les primeres poden produir escriptura en  mirall, confusions,  inversions, poca destresa motriu i disgrafia; i les segones afectarien més a trastorns de llenguatge com dislàlies, poca fluïdesa, comprensió baixa, dificultats per redactar i relatar. Però en la pràctica no es dona una situació pura ni  un trastorn generalitzat

LA DISLÈXIA I L'APRENENTATGE 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

  • Els símptomes de la dislèxia són retard en l'aprenentatge de la lectura i de l'escriptura, tendència a lletrejar, comprensió minsa, manca de ritme lector, baixa auto estima, conductes poc positives i facilitat en distreure's. Els trets dislèxics es presenten en diferents graus.
Educació Infantil 
Educació Primària
Educació Secundària
  • Historial familiar, observar la presència d'antecedents. 
  • Retard en la parla, dissolies, confusions d'articulació en paraules de fonemes semblants, omissions de fonemes, confusions i inversions.
  • Pobresa de vocabulari i en l'expressió
  • Manca d'habilitat per recordar el nom de les coses, confusió en el vocabulari d'orientació a l'espai
  • Bona aptitud manual, dificultat en el ritme i en l'organització de seqüències. Lateralitat creuada
  • Retard en el reconeixement de l'esquema corporal, poca destresa motriu
  •  Són els primers cursos on cal fer un bon diagnòstic.

  • - Vacil·lacions, omissions, addicions i confusions de lletres simètriques, o de similitud fonètica.
  • Les dislàlies i omissions se superen però augmenten les inversions i les confusions
  • Dificultat de l'aprenentatge de paraules noves polisíl·labes
  • Pot aparèixer una discalcúlia
  • Dificultats perceptives i espacials
  • Elevat grau de fatigabilitat, poca capacitat d'atenció i poc interès pel treball escrit.
  • Desajust emocional que pot provocar: sentiment d'inseguretat i tossuderia.
  •  Escriptura força descuidada, desordenada i  incomprensible
  • Errors ortogràfics, gramaticals, permanència d'omissions, alteracions i addicions
  • Dificultats per evocar , recordar la paraula que hom vol dir.
  • Dificultats per l'aprenentatge de qualsevol llengua
  • Confusió d'instruccions verbals, incapacitat de planificar composicions escrites i aversió a la lectura i escriptura
  •  Baixa autoestima, abúlia i cansament, resistència als aprenentatges.
  • Possibles trastorns de conducta amb conductes de defensa.
  • Trastorns  en la lectura
    Trastorns  en la còpia
    - Confusió fonètica : u/o,  p/b/m, m/n
    - Confusió lectora impresa ó confusió estètica: a/e, d/b, p/q, u/n, g/p, d/p
    - Omissions i addicions : carte per cartell, ten per tren, ...pilolota per pilota, papaona per papallona, ...
    -  Inversions : lapa per pala, rapa per arpa, pedar per pedra, borta per brota, drella per lladre ...
    -  Substitucions de lletres o de síl·labes de son semblants : moble per poble,
    -  Manca de ritme, molta lentitud, salt de paraules, desajust respiratori, pobre de comprensió
    Trastorns  en l'escriptura
     Còpia d'un alumne dislèxic de sisè EP
    -  Inversions en mirall
    -  Traç dubitatiu i postures inadequades
    -  Inversions, omissions en la lectura i també en alguns números d'una o de dues xifres
    -  Agrupacions i separacions errònies
    -   Frase poc estructurada i dificultats per elaborar relats congruents i per emprar  correctament el temps  dels verbs.
      Es important disposar d' un diagnòstic tan aviat com es comencin a donar els primers símptomes

     
     
     
     
     
     
     
     
     

     

    INTERVENCIÓ DE L'ADULT 
    • A l'inici hi ha errors d'escriptura incipients com inversions, escriptura en mirall, ... que poden donar lloc a diagnòstics erronis durant la primera fase de l'aprenentatge de l'escriptura. Cal iniciar el procés de reeducació el més aviat possible ja que la dislèxia forma un continu amb la disfàsia. 
    • Els pares i els professors es poden trobar davant un nen o nena que dona la sensació de ganduleria, rebel amb conductes disruptives, amb moltes ganes de cridar l'atenció, tot això són factors derivats de la mateixa dificultat que l'alumne troba per la realització del seu aprenentatge. En aquests casos cal no confondre l'efecte i fer un treball de suport i d'autoestima tot incidint sobre la causa que l'origina. 
    • Cal fer una intervenció positiva, que valori les altres aptituds que l'infant té. Quasi sempre són capaços d'entendre allò que se'ls explica oralment però que no ho comprenen per escrit. 
    • El treball de recuperació de fitxes ha d'anar combinat amb un bon procés de "re-aprenentatge" de la lectura. 
    • El nen dislèxic demana de l'entorn familiar suport emocional i social, possibilitat de tenir èxit, i saber el que ell pot aconseguir per tal de disminuir l'ansietat familiar. 

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

     

    ASSOCIACIONS I ENLLAÇOS 
    • Per saber-ne més :
  • Exercicis de recuperació de la dislèxia
  • Proposta d'exercicis per a ladislèxia
  • http://www.dislexia.com/dislexia.html
  • http://www.psycologia.com/articulos/ar-vice01_2.htm
  • http://www.monografias.com/trabajos/dislexia/dislexia.shtml 
  • http://www.mundomail.net/la_dislexia.htm

  • Introducció Autisme  Síndrome de Down Síndrome X-Fràgil Taller