Apunts de Història de l'Art
Èpoques i períodes de la Història de l'Art
Prehistòria
Edat Antiga 
Edat Medieval 
Art preromànic
- Visigòtic
- Carolingi
- Asturià
- Mossàrab
Art gòtic 
Edat Moderna 
Art barroc 
Art rococó 
Edat Contemporània 
Art neoclàssic 
Art del segle XIX
- Romanticisme
- Realisme
- Impressionisme
- Simbolisme
 - Expressionisme
Art del segle XX
- Modernisme
- Fauvisme
- Cubisme
- Surrealisme
- Art Abstracte
- "Action painting"
- Pop art
- Op art

Art romà

Època republicana


ESCULTURA

  • Pragmatisme. Propaganda, prestigi
  • Realisme
  • Eclecticisme
  • Classes: - Públic
  • Privat. Culte als avantpassats
RETRAT DE LUCIUS IUNIUS BRUTUS
  • Primer quart del segle III a. C.
  • 69 cm.
  • Roma
  • Bronze, ulls d'ivori i pasta de vidre

Elements formals

  • El retrat fins als temps d'August només es feia fins al coll. Eren policromats fins al segle II d. C.
  • El cabell s'amotlla a la forma del crani. Els blends de cabell semblen més tallats i cisellats que tractats plàsticament.
  • Duresa de traços i d'expressió aconseguit pel valor expressiu de les línies que configuren el cap.
  • En contrast amb els retrats grecs molt idealitzats, els romans fan gala d'una fidelitat extraordinària que no es deté davant de la lletjorfealdat, la crueltat o les coses desagradables. Les faccions individuals, la personalitat, l'edat que deixa l'empremta física i espiritual són objecte de estudi.

Significat i funció

  • L'origen de la importància del retrat es relaciona amb les pràctiques funeràries ( mascaretes de cera ). En un principi només interessava la cara partint de la màscara. Era costum fer mascaretes de cera del difunt per conservar-les a les cases i portar-les a les cerimònies funeràries.

 

  • Les raons de les transformacions que el retrat de Brutus anuncia respecte de l'escultura etrusca i que anuncien les formes plenament romanes estan relacionades amb les transformacions històriques de Roma, que s'està expandint pel Mediterrani amb el consegüent ascens de poder de famílies aristocràtiques, per a les quals és molt important la historicitat, la temporalitat, l'organització.

ESTÀTUA BARBERINI (PATRICI AMB BUSTOS DELS SEUS AVANPASSATS)

  • Finals del segle I a. C.
  • 165 cm.
  • Marbre
  • Palazzo dei Conservatori

Elements formals

  • Patrici portant en una processó dos bustos dels seus avantpassats.
  • La figura que porta a les mans les efígies s'ofereix a l'espectador impàvida, quieta, també ella mortuòria. Hi ha un verisme radical que hauria horroritzat els grecs.
  • La línia vertical configura l'obra i marca la simetria que només es trenca pels angles del vestit i la posició de contraposto de les cames.
  • El pla principal és rectangular i una línia diagonal marcada per la toga que ens porta d'un bust a l'altre.

Significat i funció

  • La finalitat és rendir culte a la família, als avantpassats que han aportat la prosperitat.
  • La caracterització del personatge ve donada per la toga, que és un símbol del patriciat i que indica el seu accés a la magistratura.
  • La demanda de bustos retrats era tan gran que s'elaboraven models del cos i després s'hi afegia el cap. Es nota la influència grega en la introducció en aquesta època dels cos sencer, de formes gregues mentre que els caps afegits continuen la tradició romana.

ARQUITECTURA I PINTURA

EL JACIMENT DE POMPEIA

FITXA TÈCNICA

Títol: Casa del Poeta Tràgic
Autor:desconegut
Cronologia: s.IaC.
Tipologia: Domus, mosaic (opus tessellatum), i pintura al fresc d'estil il·lusionista o quart estil
Localització: Pompeia Italia

Context

Ciutat fundada pels oscos, antic poble de la Itàlia preromana, en el s. VII a. C. Era un enclavament molt important per al comerç entre fenicis i grecs, ja que està ubicada a la badia de Nàpols. Pompeia deu el seu nom a Sila, Colònia Cornelia Veneria Pompeyanorum, anomenada així, a partir de l'any 80 a. C.

L'agost de l'any 79 d. C., durant el regnat de l'emperador Titus, va ser destruïda pel volcà Vesuvi, quedant enterrada per les cendres i per enormes fragments de pedra tosca. Els seus habitants van morir asfixiats pels vapors de sofre que va desprendre el volcà. Nombroses excavacions arqueològiques es van dur a terme durant el s. XVIII, que han continuat fins als nostres dies.

Actualment es pot apreciar, no només el traçat dels seus carrers, sinó les seves vivendes, edificis públics, el fòrum, el teatre, l'amfiteatre, els temples, i en les domus es poden contemplar mosaics, atris, jardins i restes de pintures murals, que s'han conservat gràcies a la lava.

 

A l’antiga Roma existien tres tipus de vivendes: les ínsulae, casa de veïnatge formada per diversos pisos, que generalment constituïa una illa, i que en la majoria dels casos eren de lloguer. Les villae, residències camperoles situades als afores de la ciutat o bé en el camp; les seves dimensions i característiques depenien de l'economia dels seus propietaris.

La domus

Casa unifamiliar, propietat de famílies de nivell social i econòmic alt. El model primitiu era d'origen etrusc, de planta rectangular dividida en tres zones: l'entrada, un cos central i un jardí en la part posterior. En contacte amb la cultura grega aquest model va anar evolucionant i ampliant: a Pompeia trobem els exemples millors conservats.

La domus del Poeta Tràgic, deu el seu nom a un mosaic representant un preparador d'actors de teatre que es troba en el tablinum ( una espècie de sala per rebre). Casa de modestes dimensions pertanyent, pel que sembla, a una família de classe mitja enriquida. A un costat i a l'altre de la porta es trobaven uns taulells, - el propietari de la casa es dedicava al comerç -. Les úniques estades que s'obrien directament al carrer eren les tabernae, destinades a les botigues.

En la domus s'entrava per un corredor, vestibulum, fins a la porta; el passadís continuava fins a l'atri, que era un espai buit amb una obertura en el sostre, compluvium, que es corresponia a terra a una espècie de pila rectangular, impluvium, destinada a recollir l'aigua de la pluja.

El peristylum era un jardí envoltat d'un pòrtic sostingut per columnes: en ell s'obrien una sèrie d'habitacions, alae. Les dependències de servei, es situaven on quedaven espais lliures, com la cuina, el bany i les latrines.

La pintura

A Pompeia la pintura mural, generalment al fresc, s'ha conservat en bon estat malgrat l'erupció del Vesuvi, que va cobrir la ciutat amb una gruixuda capa de cendres. Es poden reconèixer quatre estils pictòrics; el primer estil o d'Incrustació (150-80 a. C.), el segon estil o arquitectònic (80-30 a. C.), el tercer estil o ornamental (30 a. C.- 60 d.C.), i el quart estil o il·lusionista (60-80 d. C.).

A aquest últim correspon El Sacrifici d'Ifigenia, gust per l'arquitectura teatral, amb escenes mitològiques. Aquesta obra, datada cap a l'any 62 d. C., es trobava en el pòrtic del peristil de la domus del Poeta Tràgic, avui en el Museu Nacional d'Arqueologia de Nàpols. Es creu que és una rèplica d'una pintura original de Timantes, s. IV A. c. que era deixeble de Parrasio.

Al centre Ifigenia sostinguda per Ulises i Diomedes, és portada al sacrifici, mentre l'endeví Calcante mira, a la dreta, l'escena. A l'esquerra, Agamèmnon es cobreix el cap en senyal de duel i desesperació, ja que no vol veure com immolaran a la seva filla. En un segon pla i darrere d'Agamemnon, apareix la deessa Artemisa com una xoana ( escultura de fusta de l'època arcaica), sobre una columna . Està flanquejada per dos gossos: vesteix una llarga túnica i sobre el cap porta un modus o birret.

També en segon pla però a la dreta, se la representa com a Diana caçadora romana, portant arc i fletxes. A l'esquerra la deessa porta una cérvola que substituirà a Ifigenia en l'altar del sacrifici.

Temàtica de la pintura: El sacrifici d'Ifigenia

Aquesta obra representa un episodi de la guerra de Troia. Ifigenia era filla del rei de Micenes, Agamèmnon i de la seva dona Clitemnestra. Agamèmnon, estant en Aulide, en el transcurs d'una cacera, va matar un cérvol irritant la deessa Artemisa, qui, ofesa, el va castigar impossibilitant la sortida de la seva flota cap a Troia, per rescatar a Helena, dona del seu germà Remena-ho, que havia estat segrestada per París, fill de Príam rei de Troia. L'endeví Calcant envia un missatge a Agamèmnon: ha de sacrificar a la seva filla Ifigenia per calmar la ira d'Artemisa. Amb l'excusa de què es casaria amb Aquil·les, Ifigenia es trasllada a Aulide...però en l'últim moment la deessa substitueix la jove per una cérvola. Posteriorment es va convertir en sacerdotessa d'Artemisa en la regió de Tauride. Eurípides, un dels grans escriptors tràgics grecs, explica aquesta història en les seves dues tragèdies: Ifigenia en Aulide i Ifigenia en Tauride.

El mosaic

La paraula mosaic prové etimològicament, de “musa”. Es deia al món clàssic, que era un art tan difícil, que havia estat inspirat per les muses. Es realitzava amb fraccions petites de pedra, marbre o vidre de diversos colors, sobre grans superfícies planes: sòls, parets i sostres.

Després de conquerir Grècia, els romans van incorporar aquesta tècnica a les seves construccions. Eren petites peces cúbiques, tese-les, i que depenent de la mida d'aquestes, podia ser: a) opus vermiculatum, pedres molt petites, b) opus musivum, utilitzades per als murs, c) opus sectile, de mida més gran, i d) opus signinum, que consistia en pols acolorida barrejada amb calç que donava lloc a un ciment vermellós molt dur.

En la domus del Poeta Tràgic es representa un mosaic d'estil hel·lenístic a l'entrada, un gos subjecte amb una cadena, amb una inscripció “Cavi C Canem”. Ave, salutació, C, cova i canem, tenir cura, es podria traduir com “ Et saludo a casa meva, cura amb el gos”.

Els gossos guardians de la casa o gossos falders, (villatici), eren animals que estaven lligats durant el dia i solts a la nit per defensar la casa i als seus habitants. Pel que sembla aquest animal va ser sorprès pel volcà quan encara es trobava lligat (es va fer un relleu en guix del gos).

Models i influències

Pompeia era el lloc de moda en aquella època; en aquesta zona de la Campània, al sud d'Itàlia, nobles i patricis romans, acostumaven a descansar envoltats de luxe i obres d'art. Vil·les i domus s'omplien de rics mosaics i pintures, amb representacions de déus, escenes quotidianes, lluites de gladiadors, carreres de quadrigues, batalles... Després de molts segles de l'erupció del Vesuvi, i sobretot a partir del regnat del Borbó Carlos III ( 1759-1788), gràcies a les excavacions dutes a terme a Pompeia i Herculà, va sortir a la llum, aquesta magnífica cultura. Fins i tot s'ha arribat a algunes conclusions interessants: les professions més rendibles van ser les de forner, banquer i fabricant de garum ( salsa de peix molt apreciat en les bones taules).

El model i la tècnica dels mosaics i les pintures romanes, van ser en bona part heretada del món grec, on ja es decoraven els sòls i les parets en el s. III a. C. Les esglésies paleocristianes dels segles IV i V i posteriorment l'Imperi Bizantí, van heretar la tradició musivària, prenent com a exemple les pintures gregues i alguns temes que en elles es representaven.

 

Pàgines de batxillerat humanístic i artístic. Javier Arrimada 2021