BLOC 3. TEMA DE TRACTAMENT TUTORIAL.
24. CONVIVÈNCIA: ELS NENS I LA GUERRA. 25. CONEIXEMENT PERSONAL I HABILITATS DE RELACIÓ. Com em relaciono amb el altres? Sóc obert, sóc oberta? Sóc reservat, sóc reservada?
24. CONVIVÈNCIA: ELS NENS I LA GUERRA. Anem a veure una exposició. ELS NENS SOLDATVisita aquest lloc web http://www.es.amnesty.org/camps/ns/
|
"Vaig aprendre a ser brutal i agressiu amb la gent. Vaig matar i apunyalar. Vaig cremar cases. A la selva em drogava. Nen soldat de 16 anys |
Vaig aprendre a saquejar ciutats, cremar-les i matar la seva gent Nen soldat de 12 anys |
Activitat
Tu potser en algun moment també has fet dibuixos com aquests. Per quin motiu creus que ens horroritzem quan veiem aquests?.
Observa aquest dibuix i intenta explicar amb paraules la seqüència que dibuixa el nen.
En la majoria de les guerres són moltes les famílies que s’han de desplaçar a altres països que a vegades estan a molts quilòmetres de distància.
Veurem un vídeo on es presenten casos de nens refugiats.
El vídeo és de l’associació Espanya Acnur i porta per títol “Ser refugiado”. Està elaborat en 1998 i té un durada de 15 minuts.
Activitat. Busca en el mapa els següents països: Sudan, Kènia, Camboia, Tailàndia, Dinamarca, Afganistan i Bòsnia-Herzegovina.
Estàs convidat a participar en el Simposi «Jo i els altres», que tindrà lloc al teu grup-classe tal dia com avui. Els temes que seran objecte de debat seran aquests:
Necessitem els altres per a viure, però a la vegada són una nosa per a nosaltres:
Per a conèixer-nos a nosaltres mateixos, necessitem ser reconeguts pels altres:
Les societats modernes tendeixen a despersonalitzar les relacions humanes:
Llegeix atentament aquests temes. És veritat, d’entrada potser no es fàcil de saber ben bé què volen dir. El tutor o la tutora us donarà pistes perquè ho pugueu entendre millor. Mira quin és el tema que et fan més gràcia, perquè quan el tutor o la tutora t’ho pregunti, t’hauràs d’inscriure per a participar en la discussió del tema que tu triïs.
Es formaran, per tant, 3 grups de discussió. Un grup per a cada tema. Cada grup nomenarà un portantveu que s’encarregarà de prendre nota de les conclusions a què s’arribi. Cada grup ha de respondre les preguntes incloses dins de cada tema. Els grups poden afegir noves preguntes a les que hi ha formulades.
Un cop transcorregut el temps, el tutor o la tutora donarà per acabat el treball dels grups. Aleshores, es reunirà tot el grup-classe. Cadascun dels 3 portantveus anirà exposant les conclusions a les quals hagi arribat el seu grup.
Acabades les intervencions dels portaveus, el tutor o la tutora proposarà i moderarà un torn obert d’intervencions en què tothom qui vulgui podrà donar la seva opinió sobre les qüestions que s’han tractat
Com crec que sóc?. Com em veuen?
En el món no hi ha dues persones iguals. Tots i cadascun de nosaltres som exemplars únics, tan físicament com pel que fa a la nostra manera de ser. Pot ser que tinguem trets físics i de caràcter que ens facin assemblar a algun dels nostres pares o familiars però no som iguals a ells. No som iguals a ningú més. Ningú més no és igual a nosaltres.
Però, encara que és fàcil de fer una descripció de com som físicament (rossos, alts, prims, amb ulls marrons, amb pigues a la cara...), resulta força més difícil explicar quin és el nostre caràcter i la nostra personalitat (sincer, reservat, responsable, sensible, tossut ... ).
A més, de la mateixa manera que físicament ens anem transformant -creixem, el nostre organisme va canviant i amb ell el seu aspecte- també va canviant la nostra personalitat, si bé d’una manera menys aparent, perquè estem en un procés de continu aprenentatge i de contínua transformació.
Tot això fa que, sense deixar mai de ser nosaltres mateixos, anem canviant al llarg de la nostra vida de manera que no som sempre exactament iguals a com érem abans. Per exemple, agafa una fotografia teva de quan tenies 7 anys: ets tu la persona que hi apareix? Sí, naturalment. Però, ets igual ara, amb 12 anys, que a la fotografia, amb 7 anys?
Activitat. Com ets tu, ara? No és fàcil d'explicar, oi?
Per a facilitar-te una mica les coses, et presentem el següent quadre amb uns quants trets o característiques de la personalitat.
Molt | Bastant | Més aviat poc | Gens | |
Obert, oberta | ||||
Intel·ligent | ||||
Madur, madura | ||||
Excitable | ||||
Tossut, tossuda | ||||
Entusiasta | ||||
Responsable | ||||
Amb iniciativa | ||||
Sensible | ||||
Espavilat, espavilada | ||||
Insegur, insegura | ||||
Individualista | ||||
Respectuós, respectuosa | ||||
Atabalat, atabalada | ||||
Optimista | ||||
Reservat, reservada | ||||
Sentimental | ||||
Obedient | ||||
Prudent | ||||
Despreocupat/a | ||||
Tímid, tímida | ||||
Agressiu, agressiva | ||||
Actiu, activa | ||||
Espontani, espontània | ||||
Confiat, confiada | ||||
Desorganitzat/da | ||||
Tranquil, tranquil-la | ||||
Pessimista |
Un cop completat el quadre, tindrem el teu perfil de personalitat segons el teu punt de vista
Activitat. El personantge desconegut
El tutor/a t’assignarà un company de classe que has de mantenir completament en secret!.
A continuació omple el requadre de la pàgina següent indicant com veus tu aquest company. És molt important que hi paris atenció i procuris fer-ho bé.
Després els companys intentareu descobrir qui hi ha darrera les descripcions que heu fet.
Personatge desconegut
Molt | Bastant | Més aviat poc | Gens | |
Obert, oberta | ||||
Intel·ligent | ||||
Madur, madura | ||||
Excitable | ||||
Tossut, tossuda | ||||
Entusiasta | ||||
Responsable | ||||
Amb iniciativa | ||||
Sensible | ||||
Espavilat, espavilada | ||||
Insegur, insegura | ||||
Individualista | ||||
Respectuós, respectuosa | ||||
Atabalat, atabalada | ||||
Optimista | ||||
Reservat, reservada | ||||
Sentimental | ||||
Obedient | ||||
Prudent | ||||
Despreocupat/a | ||||
Tímid, tímida | ||||
Agressiu, agressiva | ||||
Actiu, activa | ||||
Espontani, espontània | ||||
Confiat, confiada | ||||
Desorganitzat/da | ||||
Tranquil, tranquil-la | ||||
Pessimista |
Qui és?
Activitat. Treballem en grup.
Activitat. Per pensar.
COM EM RELACIONO AMB ELS ALTRES?
Tens un amic, en Lluís, que és molt bon amic però que és despistadíssim. Resulta que heu quedat per fer un treball de Socials. La nota del treball és molt important. Tant és així que la professora diu que si no s’entrega el dia que toca segurament suspendreu l’avaluació.
Amb en Lluís heu fet un bon treball i ell s’encarregarà d’acabar de passar unes coses a net i portar-lo l’endemà.
Ja hem dit que és despistat, en Lluís, oi?
S’ha oblidat el treball !!!.
Activitat. Contesta aquestes preguntes.
De maneres d'actuar davant dels altres n'hi ha moltes. Per simplificar una mica i poder-nos entendre les reduirem a tres que són les més característiques:
Conducta agressiva: consisteix a comportar-se d'una manera desagradable o ofensiva per als altres, fent ús de la força física, psicològica o emocional per tal d'imposar els propis sentiments i drets, sense tenir en compte els sentiments i els drets dels altres.
Conducta passiva: consisteix a comportar-se d'una manera retreta, amb timidesa, sense iniciativa; això porta a no saber expressar els propis sentiments, necessitats i opinions, que fàcilment queden anul·lats pels sentiments, necessitats i opinions dels altres.
Conducta assertiva: consisteix a comportar-se d'una manera equilibrada, expressant els propis sentiments, necessitats i opinions d'una manera adequada, tot respectant els sentiments, necessitats i opinions dels altres; es tracta també de fer valer els propis drets sense trepitjar els drets dels altres.
Per a conèixer quina és la teva manera de relacionar-te amb els altres, omple el qüestionari. Per tal que li puguem donar algun valor, mira de contestar-lo amb sinceritat escollint una de les 5 opcions de resposta que té cada pregunta. Si no n'hi ha cap que expressi exactament allò que faries, tria la que s'hi acosti més.
Activitat. Contesta i anota la puntuació.
1. Algú et diu que ets una persona molt simpàtica. Què li contestes?:
2. T'oblides de tornar a un company una cosa que t'havia deixat. Era important que la hi portessis. El companyes posa fet una fúria. Què fas?:
3. Necessites fer servir una cosa que en aquests moments té una altra persona. Com actues?:
4. Una amiga amb qui havíeu quedat es presenta mitja hora tard. Tu has estat puntual. T'has hagut d'esperar mitja hora. Què li dius?:
5. Anant pel carrer, rellisques i caus a terra. T'espantes una mica, però no et fas mal. Algú se t'acosta i et pregunta si estàs bé. Què li contestes?:
6. Un amic teu ha fet una cosa que creus que està molt bé. Què fas?:
7. Necessites que algú et faci un favor. Com actues?:
8. Una companya d'escola fa una cosa que et molesta i et sap greu. Què li dius?:
9. Estàs concentrat, concentrada llegint un llibre que t'agrada molt. Algú se t'acosta i et demana: «Què fas?» Què li contestes?:
10. Hi ha alguna cosa que et preocupa. Algú se t'acosta i et pregunta: «Que et passa alguna cosa?» Com actues?:
AI final de cada resposta hi ha un número entre parèntesi. Suma (o resta, segons el cas) les puntuacions corresponents a les respostes que hagis marcat. El total de punts obtingut el pots interpretar d'acord amb la següent taula:
Entre 20 i 13 punts: | Tens una conducta molt agressiva. |
Entre 12 i 5 punts: | Tens tendència a actuar amb agressivitat. |
Entre 4 i -4 punts: | La teva conducta és assertiva. |
Entre -5 i -12 punts: | Tens tendència a actuar amb passivitat. |
Entre -13 i -20 punts: | Tens una conducta molt passiva. |
Activitat. Treball en petit grup.
Un cop coneixem quina és la nostra manera de relacionar-nos amb els altres, passem a formar grups de 4 persones.
Agafem el cas exposat. Es tracta que cada membre del grup doni resposta al Lluís. Recordeu que tenim tres opcions:
Un cop ha parlat cadascun dels 4 membres del grup, contesteu aquestes preguntes:
Activitat. Reflexió Individual.
Activitat. Per pensar.
Tots conversem, millor o pitjor, més fàcilment o menys, en major o menor mesura, poc o molt.
Conversar és la manera més habitual que tenim de comunicar-nos amb els altres. Al llarg del dia, si fem el recompte, veurem que hem establert multitud de converses amb persones diferents (companys, professors, pares, coneguts, desconeguts ... ). Veurem també que hi ha diversos tipus de converses: informals, formals, amb un propòsit determinat, sense una orientació concreta, curtes, llargues, divertides, greus ...
La conversa és un mitjà per a intercanviar opinions i sentiments, necessitats i desigs. Consta de tres fases: la iniciació, el manteniment i l'acabament. L'èxit de la conversa demana d'una certa habilitat en cadascuna d'aquestes fases. Un bon conversador és aquell que sap encetar una conversa, que sap mantenir-la en un to d'interès per als altres i que sap acabar-la, quan el tema ja no dóna per a més, d'una manera natural. Una persona que sap conversar sempre és vista pels altres d'una manera agradable i positiva.
Activitat. El tutor farà grups de quatre o cinc persones i tindreu deu minuts per conversar.
Un cop passat aquest temps respon a les següents qüestions:
Activitat. Respon a les següents preguntes:
Activitat. Per pensar.
CONTE XINÈS.
Hi havia una vegada tres gossets. Eren germans. Havien nascut en la mateixa camada, però no s'assemblaven gens. Ni en el color ni en el caràcter. N'hi havia un de negre que era molt simpàtic i juganer! tot el dia anava darrere la gent per jugar, li agradava que li fessin moixaines. N'hi havia un altre de color marró que era enjogassat! però només amb la gent que coneixia, i només es deixava alimentar i acariciar pel seu amo i els coneguts. El tercer gosset era de color blanc i era el més retret de tots! una mica espantadís! no li agradava jugar amb ningú! amb prou reines amb el seu amo.
Un dia, una partida de caçadors va passar pel poble. El gos negre se'ls va acostar per jugar! com feia amb tothom. Als caçadors els va fer gràcia i se'l van endur muntanyes enllà. Però aquell no era un gos amb instint caçador. Es va acabar perdent per la muntanya i no va saber tornar mai més a casa.»
O no. Potser va ser que ...
«Un dia, l'amo dels gossos va caure greument malalt i no va poder fer-se càrrec de la casa ni dels animals. El gos blanc! tan retret com era, no menjava res! a direrència dels altres dos, que van trobar qui els alimentés. l es va anar esllanguint, esllanguint, fins a fondre's com una espelma .. ,».
«Conclusió ... »
Activitat.
Per a tenir una idea de si ets una persona més aviat oberta o una persona reservada, contesta el següent qüestionari, escollint sempre una de les dues respostes possibles:
Compta 1 punt per cada resposta b que hagis assenyalat. Suma tots els punts i busca el significat de la teva puntuació en la taula següent:
Activitat. Treball en grup.
Un cop acabat el qüestionari, formeu grups de 4 persones. (El tutor o la tutora us indicarà com s'ha de formar el grup.) Pregunteu-vos i discutiu:
Quan el tutor o la tutora ho indiqui, cadascú tornarà al seu lloc.
Activitat. Ara et demanem, per acabar d'arrodonir l'activitat, que en un full responguis les preguntes següents: