Presentació Bloc 2 Bloc 3

BLOC 1. EL NOSTRE CENTRE: IES SABADELL

  1. Organització de l’institut
  2. Plànols i manteniment.
  3. Normativa general.
  4. Drets i deures dels alumnes.
  5. Mesures de convivència.
  6. Ús de l’agenda.
  7. Llibres de text. Reutilització.
  8. Servei de Mediació.

 

1. ORGANITZACIÓ DE L’INSTITUT
Els instituts són espai de treball i convivència molt difícils de gestionar. L’IES Sabadell és un institut amb uns set-cents alumnes i més de seixanta professors i professores. Gestionar això porta molta feina i tots i juguem un paper.

Activitat. Amb l’ajut del teu tutor/a omple el següent esquema organitzatiu del centre que més t’afecta.


Activitat. En tres paraules digues quina és la funció de:

Directora: ............................................................................................................................................................
Cap d’estudis: .....................................................................................................................................................
Coordinador ESO: ..............................................................................................................................................
Coordinador 1r: ..................................................................................................................................................
Tutor: ..................................................................................................................................................................

Torna

2. PLÀNOLS I MANTENIMENT.

PLÀNOLS.
A continuació tens els plànols de l’IES i dels diferents espais. Amb ajut del tutor/a fes una petita exursió per l’institut i completa l’activitat següent (no t’oblidis de portar el dossier amb els plànols!).

 Activitat. Assenyala els passadissos dels diferents nivells que es fan a l’IES:
1r ESO/ 2nESO/ 3r ESO/ 4t/ ESO
Batxillerat
Cicles Formatius d’informàtica.
- Les aules de música i plàstica on es troben? Pinta de color groc les aules d’educació visual i plàstica i pinta unes notes musicals en l’aula de música.
- El pati ara té uns lavabos. Pinta’ls de colors vermell.
- Els tallers de tecnologia i la biblioteca estan en un passadís exterior. Escriu el nom d’on es troben.
- El departament d’educació física i de plàstica es troben enfront del de llengües/música. Pinta’l de verd.
- Direcció i secretaria es troben juntes. Posa-hi una D.
- Hi ha uns vestidors al costat del gimnàs. Estan dins d’un pati interior. Pinta el gimnàs i els vestuaris de color vermell.
- L’AMPA té un espai de reunions. Pinta’l de color groc.
- Els laboratoris es troben en el mateix passadís que els alumnes de batxillerat. Pinta’ls de color marró.
- La self-access es un espai d’idiomes on pots aprendre de forma individualitzada, es troba al costat de la sala de professorat. Fes una ratlletes de colors en aquesta aula.

MANTENIMENT
El curs passat també vam estar parlant i reflexionant sobre el manteniment del centre. Us recordem algunes coses que vam parlar i comentar a les tutories en relació al Nou IES:

L’IES Sabadell és un centre educatiu públic que imparteix l’Educació Secundaria Obligatòria (ESO) i Ensenyaments Post Obligatoris: Batxillerat i Cicles Formatius. Aquests centre pertany al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Per l’IES Sabadell han passat milers d’alumnes al llarg de la seva trajectòria com a centre educatiu i en l’actualitat esteu vosaltres vivint aquesta nova situació de centre públic en obres. En el futur continuaran passant alumnes per realitzar la seva formació i segurament els vostres germans petits, els cosins, i fins hi tot els vostres fills i filles passin per aquestes noves aules, que gràcies a tots els contribuents s’està reformant i es continuarà millorant al llarg de la seva història.

En els “Drets i deures dels alumnes” hi ha un dret i deure que en aquests moments (obertura de la Fase 1 del centre” ) ens agradaria recordar-vos:
DRET: “ Participar en el funcionament i la vida del centre ( delegats, consell escolar...)”
DEURES: “ Respectar, utilitzar correctament i compartir el material i les instal·lacions del centre”
Ara pensem que és un bon moment per reflexionar-hi. Pensa en la part nova del centre i les millores obtingudes ( espais nets, calefacció, finestres noves, persianes reparades, lavabos nous,portes noves, aules específiques noves...)

A les tutories es va parlar sobre les actituds i comportaments que no us agraden perquè fan malbé l’institut i que voldríeu que no passessin; així com d’altres coses que es podien millorar. Us en fem un llistat:

NO ENS AGRADEN:
* Les guixades a les parets.
* Que es pinti i embruti el mobiliari del centre.
* Que els lavabos no puguin tenir de tots els estris necessaris ( paper, mirall...) perquè es fan malbé.
* Posar els peus a les parets mentre s’espera.

ENS AGRADA:
* Poder tenir els lavabos oberts sempre.
* Tenir espais per enganxar murals i papers.
* Poder utilitzar la biblioteca i sala d’informàtica en les hores de pati i a les tardes.
* Tenir una sala pels alumnes i delegats.
* Poder tenir jocs per l’hora de pati.
*...

També vareu comentar maneres de fer un manteniment en el centre:

  • Informar de forma periòdica d’aquells desperfectes lleus que s’observen: parets brutes, pintades a taula,... amb un full de desperfectes.
  • Informar al tutor/a dels desperfectes que veiem: panys que no funcionen, vidres trencats, finestres que no tanquen, degotalls en els radiadors, lavabos embossats... . La secretària del centre s’encarrega de gestionar les reparacions.
  • Per tutories i organitzat pel delegat fer un manteniment de l’aula i del centre de coses senzilles: parets netes, mobiliari net,...

 Activitat. Aporta idees.

  1. Afegeix un aspecte que, segons tu, permetria tenir un institut on treballar i conviure millor.
  2. Aporta una idea també el manteniment del centre.
  3. Féu un llistat de les propostes i en la primera reunió de delegats d’octubre parlarem d’aquest tema i establirem un sistema de manteniment a partir de les diferents propostes.

 Torna

3. NORMATIVA GENERAL.


La convivència plenament satisfactòria s'ha de basar en unes normes de convivència al centre fonamentades  en el  respecte mutu entre les persones i no s'aconsegueix si no estem disposats a fer un esforç continuat en pro d'aquest objectiu.

Entrades i sortides:

  • L'horari general és de 8:30 a 15 els matins i de 15:30 a 17:30 les tardes. Les classes duren 60 minuts. Cada grup-classe té un horari específic, on s'indiquen les hores que cal estar al centre.
  • L'accés al centre es farà per la porta metàl·lica situada  al carrer  Juvenal, que s'obrirà a les 8:25 el matí i a les 15:25 a la tarda. Aquesta porta es tancarà a  les 8:35 i a les 15:35 respectivament. No es podrà entrar sense justificant després d’aquestes hores.
  • Un cop començada la classe el professor podrà negar l'entrada a aquells alumnes que no tinguin un  motiu justificat del seu retard. En aquest cas l'alumne/a haurà de dirigir-se a l’entrada de l’IES i anotar, a consergeria, el nom al llistat confeccionat a tal efecte.
  • Els alumnes de 1r i 2n d’ESO  per sortir durant l’horari general de classes necessiten una nota del pare/mare i que aquests ( o algun familiar directe) vinguin a buscar-los.
  • Els alumnes no podran sortir del centre sense el consentiment previ de la família.

Esbarjo:

  • L'esbarjo es farà d'10:30 a 11h
  • Els alumnes d'ESO, durant l'estona del pati, no sortiran del recinte escolar.
  • Durant l'estona d’esbarjo els alumnes restaran al pati. No poden estar-se en cap dels espais interiors de l’edifici, ni passadissos, ni aules. La porta d’accés al pati serà la del costat dels lavabos de la planta baixa. Les altres romandran tancades durant tota l’estona d’esbarjo.
  • No es permetran sota cap concepte jocs violents o humiliants.
  • En cas d'incident o accident cal dirigir-se als professors que estan de guàrdia de pati i que podran ser localitzats pròxims a la sala de professors.

Assistència i puntualitat:

  • L'assistència a classe és obligatòria. Cal omplir un justificant ordinari de faltes d'assistència que teniu en aquesta mateixa agenda i lliurar-li al tutor corresponent en el termini màxim d'una setmana.
  • L'acumulació de tres faltes d'assistència no justificades en el termini previst serà considerada falta lleu.
  • Per al bon funcionament de les activitats del centre, cal que la puntualitat sigui respectada rigorosament per tothom. Cal  justificar totes les faltes de puntualitat omplint el mateix justificant que teniu a l’agenda.
  • L’assistència a les activitats programades fora del centre és obligatòria (sortides de matèria i de tutoria). Les absències hauran de ser justificades pels pares i podran ser recuperades amb un treball complementari que decideixi el professorat del nivell educatiu o amb l’assistència a l’Institut en un altre horari.

Comportament:

  •  Cal seguir les indicacions de qualsevol professional del centre: professorat, personal auxiliar o de serveis.
  • Abans  d'entrar en una aula, un departament o la sala de professors, cal trucar a la porta i, en entrar, dirigir-se al professor.
  • Entre classe i classe, els alumnes restaran dins l'aula, sempre que no n'hagin de canviar. Si un alumne volgués anar al lavabo li ho haurà de demanar al professor  que comença la classe.
  • Quan s’hagi de canvi d'aula, cal fer-lo sense entretenir-se, evitant córrer o cridar pels passadissos.
  • No es menjaran pipes, xiclets o llaminadures dins dels recinte escolar, ni en el pati, i es vetllarà en tot moment  per la neteja de l’Institut.
  • Les deixalles (papers, plàstics,...) es llençaran sempre a la paperera.
  • No es pot fumar en tot el recinte escolar. El fet de fumar dins el recinte del centre pot comportar la sanció d’un dia d’expulsió i l’avís per escrit als pares.
  • En cas de necessitat, l’alumnat pot trucar per telèfon o rebre trucades a consergeria. El professorat podrà requisar els telèfons mòbils que s’usin al centre i al pati fins que els pares de l’alumne el passin a recollir. Pot ser motiu d’expulsió de classe el fet de portar un mòbil connectat dins l’aula.
  • Davant qualsevol dubte sobre l'assistència o no d'un professor,  passats deu minuts, els delegats de classe (o qualsevol altre alumne si aquests no hi són) s'han de dirigir al professor de guàrdia a la sala de professorat.
  • En cas d'absència d'un professor: Si hi ha feina encomanada el professor de guàrdia s'encarregarà de garantir que aquesta es dugui a terme, o bé  s'encarregarà de garantir que l'hora sigui una hora d'estudi.
  • En hores de classe, l’alumnat no pot romandre als passadissos, ni al pati (excepte si és amb un professor).
  • Cal tenir una actitud de respecte total per les instal·lacions i el material del centre, vetllant per la seva neteja i conservació. En acabar cada hora de classe hem de deixar l'aula en les millors condicions d'ordre i neteja.
  • Al final de la jornada cal que les taules i cadires quedin endreçades i no hi hagi brutícia a terra.
  • Si s'ocasiona algun desperfecte cal notificar-ho de seguida al tutor, per poder-ho solucionar.
  • A dintre de l’IES no es poden portar gorres ni anar connectats amb MP3.
  • El centre no es fa responsable de la pèrdua de mòbils, mp3, discmans, tot i que vetllarà  per que es recuperin els objectes perduts.

 Activitat. Reflexió sobre la Normativa.

  1. Anota els punts de la normativa general 8, 21, 25, 29 i 30.
  2. Creus que, personalment, tindràs algunes dificultats per complir aquestes normes que hem assenyalat. I la majoria de companys? Per què?
  3. Escriu tres aspectes de la normativa en que hauràs de fer un esforç per no fallar.
Torna

4. DRETS I DEURES DELS ALUMNES

Drets:

  • Rebre una formació que els permeti aconseguir el ple desenvolupament de la seva pròpia personalitat.
  • Rebre una valoració  objectiva  i informació sobre el seu rendiment escolar.
  • Gaudir d'una orientació escolar i professional tenint cura de les seves necessitats educatives.
  • Respecte a la seva llibertat de consciència i a la seva integritat física.
  • Manifestar lliurement  les seves opinions.
  • Participar en  el  funcionament  i la vida  del centre  (delegats,  consell escolar...).
  • Formar associacions i reunir-se en el centre respectant l'activitat normal.

Deures:

  • Respectar els drets  i les llibertats dels membres de la comunitat educativa.
  • Assistir a classe,  participar  a les activitats acordades en  el calendari escolar i respectar els horaris establerts.     
  • Realitzar les  tasques escolars encomanades pels professors.
  • Respectar l'estudi dels companys.
  • No discriminar cap membre de la comunitat educativa per qualsevol circumstància personal o social (raça, sexe...)
  • Respectar,  utilitzar  correctament i compartir el  material  i  les instal·lacions del centre.
  • Respectar  el  reglament  intern  del centre.     
  • Col·laborar activament  per  tal d'afavorir  una  millor convivència en el centre.

 Activitat. Reflexió sobre els drets i deures.

  1. Comenteu a classe els drets nº 4 i 5, i els deures 5 i 6. Què en penseu?
  2. Creus que en el centre hi ha dificultats per complir aquests drets i aquests deures?
  3. Com es podria millorar?

Torna

5. MESURES DISCIPLINÀRIES

Procura parlar amb el tutor sempre que ho creguis necessari i que no s'hagin d'arribar a aplicar les mesures disciplinàries.

Una actitud inadequada durant la classe pot suposar l'expulsió a la sala de professors. En aquest cas s’omplirà un full que haurà de ser signat pels pares i retornat al tutor/a una vegada signat.

1.-S'estableixen tres tipus de faltes:

Falta  lleu:  es considera qualsevol  infracció de les normatives  establertes segons el criteri del professor. Tres faltes de puntualitat, la no realització de les tasques encomanades o una falta d'assistència no justificada podrà ser considerat com una falta lleu.

Falta greu: és l'acumulació de tres faltes lleus així com aquelles que el professor consideri greus.

Falta molt greu: l'acumulació de tres faltes greus, així com aquelles proposades al Consell Escolar i que aquest ratifiqui. En aquest cas s'amonestarà l'alumne amb l'obertura d'expedient disciplinari.

 Torna                                            

6.  ÚS DE L’AGENDA

Activitat. Mireu una estona els apartats i l’organització de l’agenda que us proporcionen els tutors/es. Comenteu-los i pregunteu aquelles coses que no enteneu.

L’agenda és una eina d’organització personal, i de comunicació diària entre l’institut i la família. Per això cal que:

  • La tractis bé, sense que s’arrugui ni s’embruti. Procura que no es trenqui perquè t’ha de durar tot el curs.
  • L’has de dur cada dia a la motxilla i no l’has d’oblidar ni a casa ni a l’institut.
  • Els teus pares l’han de revisar diàriament i fer-la servir per:

comunicar al centre un retard o una falta d’assistència
veure si tens deures
veure si algun professor/a t’ha escrit una nota

Consells per l’ús de l’agenda:

  • L’agenda és una eina per recordar i per comunicar informacions. Això, vol dir que tu mateix has de recordar les feines i has d’informar als teus pares, l’agenda només és un suport.
  • Quan el professorat t’encomana una activitat, deures, examen, portar un material específic... anota la tasca en el dia que ho has de fer.
  • A l’arribar a casa recorda que hi ha tasques que no es poden fer a última hora i necessiten d’una planificació.

Per exemple: si necessito pel dia 3 de febrer unes serres de marqueteria, no puc mirar l’agenda el dia 2 de febrer a les 21:00h i recordar que les he de comprar (estarà tancat). És millor que anoti a l’agenda 2 ó 3 dies abans la compra de les serres. El mateix passa amb treballs o exàmens.

  • Anota només les dades escolars. Si escrius altres coses ( poemes, cançons, notes...) et dificultaran l’organització o la comunicació.
  • No la pintis de forma innecessària. Pensa que està totalment prohibit dur a l'agenda símbols, paraules o dibuixos que puguin resultar ofensius per d'altres persones.
Torna

7. ELS LLIBRES DE TEXT. REUTILITZACIÓ.

Com ja sabeu el centre ha començat el projecte de “Reutilització de llibres” amb la iniciativa de l’AMPA i el recolzament d’una comissió formada per mares/pares, professorat i alumnes.
Les famílies que han donat els llibres de text del curs passat o de cursos anteriors, han pagat una petita quota i a canvi obtindran tots els llibres de text d’aquest curs, amb un cost molt baix.
Aquest projecte comporta que els llibres passen a ser propietat de l’IES Sabadell i aquest  els deixa en préstec als alumnes cada curs, suposant un estalvi molt important per a les famílies.
Per tal que tot funcioni correctament, hi ha, evidentment, unes condicions que a continuació us comentem:

  • Els llibres que s’ofereixen en préstec estan en bones condicions per al seu ús. Per tant cal no deteriorar-los al llarg del curs.
  • En els llibres no es poden fer les activitats. S’han de fer en les llibretes de treball.
  • Els llibres no es poden subratllar amb fluorescents, rotuladors... Només es podran subratllar en llapis, però a final de curs quan es retorni s’haurà d’esborrar. Us recomanem que ho feu amb un llapis suau  i que es pugui esborrar bé.
  • No es permet dibuixar, ni escriure en els llibres, ni tampoc fer caricatures dels dibuixos ja existents.
  • Cal pensar sempre que aquest llibre el curs vinent i d’altres els utilitzarà un altre company/a i que l’has de deixar com ens agradaria trobar-ho.

Si a final de curs es retorna el llibre sense complir aquestes condicions o es perd, la família haurà de comprar un llibre nou al centre.

Torna

8. SERVEI DE MEDIACIÓ.

Aquest curs engeguem un projecte de Mediació per a tota la comunitat educativa. Volem aconseguir resoldre els possibles conflictes mitjançant la mediació.
En el centre hi ha un equip de professorat, alumnat, pares/mares i personal administratiu i de serveis que s’han format com a mediadors. Aquest grup de persones han rebut formació d’un professional extern al centre com a Mediador Escolar i seran ells qui, a partir d’aquest any, s’encarregaran de mediar en la resolució del conflicte a petició de la/les persona/es implicades.

Els conflictes susceptibles de mediació són:

  • Conflictes que afectin la convivència del centre
  • Ofenses verbals
  • Amenaces,queixes, discussions
  • Rumors i interpretacions errònies de determinats fets

Procés de mediació.
La tria de la mediació és una opció lliure i es pot sol.licitar prendre part en un procés de mediació per tal d’aclarir i solucionar si hi ha un conflicte.
1-Els sol.licitants han d’omplir el full de sol·licitud i deixar-lo a la bústia del Servei.
2-El coordinador/a valora si el cas és mediable i si s’escau es fa una valoració conjunta entre els tres representants del servei.
3-El servei accepta o no el cas i consulta amb l’altre part implicada en el conflicte.
4- Es designa la parella mediadora d’entre la comissió i s’inicia la mediació..Els mediadors van fent el registre de les trobades, deixant constància per escrit (acta).

Activitats de Mediació.

Còmic.

Síntesi de les idees principals del còmic: Activitats

Torna