El professorat especialista en orientació educativa

 

Tutoria de grup

 

Acció tutorial
L’acció tutorial és el conjunt d’accions educatives que contribueixen al
desenvolupament personal dels alumnes, al seguiment del seu procés d’aprenentatge i a l’orientació escolar, acadèmica i professional. El seu objectiu és potenciar la maduresa dels alumnes, la seva autonomia i la capacitat de prendre decisions coherents i responsables, de manera que tots els alumnes aconsegueixin un millor creixement personal i una bona integració social. Així mateix, l’acció tutorial ha de contribuir al desenvolupament d’una dinàmica positiva en el grup classe i a la implicació de l’alumnat en la dinàmica del centre. L’acció tutorial ha d’emmarcar el conjunt d’actuacions que tenen lloc en el centre educatiu, tot integrant les funcions del tutor/a i les actuacions d’altres professionals i òrgans
(professorat, departaments didàctics, equips docents, comissions, etc.).

Pel que fa a l’acció tutorial, el centre ha de concretar els objectius i les activitats que es duen a terme en relació amb:

• L’orientació personal, escolar, acadèmica i professional de l’alumnat.
• La cohesió i dinamització del grup classe.
• La coordinació de l’activitat educativa entre els membres dels equips
docents.
• La comunicació del centre amb les famílies de l’alumnat.
• La col·laboració en aspectes organitzatius del centre.

Per tal d’afavorir el procés de formació integral de l’alumnat, en l’acció tutorial s’ha de considerar el desenvolupament, conjuntament amb les famílies, dels aspectes següents:

• Desenvolupament personal: autoconeixement, organització del temps
d’estudi i de lleure, valors i cura de la imatge, autogestió de les emocions i afectivitat, autoregulació i hàbits de vida…
• Orientació escolar: procés d’aprenentatge, avaluació i autoavaluació,
perspectives de futur…
• Orientació acadèmica i professional: itineraris acadèmics i
professionals, situació de l’entorn, món laboral, presa de decisions…
• Convivència i participació: relació amb els altres, participació al centre,
habilitats socials, reconeixement i respecte per la diversitat, resolució de conflictes, habilitats comunicatives, valors per viure en democràcia…

És important que els continguts es planifiquin tenint en compte el moment evolutiu de l’alumnat, a fi de tractar-los amb la profunditat i la periodicitat adients.

El Pla d’acció tutorial del centre ha de concretar els aspectes organitzatius i funcionals de l’acció tutorial i els procediments de seguiment i d’avaluació, i ha d’esdevenir el referent per a la coordinació del professorat i per al
desenvolupament de l’acció educativa. L'acció tutorial s'ha de programar
cada curs tenint en compte el conjunt de tota l'etapa.

L'exercici de l'acció tutorial és responsabilitat del conjunt de professors que intervé en un mateix grup en la mesura que l’activitat docent implica --a més del fet d’impartir els continguts propis de la matèria-- el seguiment i l’orientació del procés d’aprenentatge i l’adaptació dels ensenyaments a la diversitat de necessitats educatives que presenten els alumnes i les alumnes.

Tanmateix, per coordinar l’acció tutorial, el director o directora del centre ha de designar un tutor o tutora per a cada grup d’alumnes.
Tot i que usualment es designa un tutor o tutora per a cada grup d’alumnes,
sent aquesta la manera de comptabilitzar les assignacions horàries de professorat per aquest concepte, amb els mateixos recursos es poden
utilitzar altres fórmules de tutoria, com per exemple organitzar les tutories
individuals de manera compartida entre el professorat.
L’organització del centre ha de preveure una bona coordinació de l’acció
tutorial. Aquesta coordinació es pot dur a terme per nivells o de manera global per al conjunt de l’etapa, garantint, en qualsevol cas, la coherència i la continuïtat de l’acció tutorial durant l’escolarització de l’alumnat. Correspon a l’equip de tutors la planificació de les actuacions a dur a terme, el seguiment del seu desenvolupament i l’avaluació dels resultats.
En la planificació i el desenvolupament de l’acció tutorial es comptarà amb la
col·laboració del professorat de l’especialitat d’orientació educativa i, si escau, amb l’assessorament de l’EAP.
L'acció tutorial i l'orientació a l'educació secundària obligatòria
En l’ESO el tutor o tutora ha de ser preferentment professor o professora de les matèries comunes que tingui un mínim d’un curs d’experiència al centre i es mantingui com a tutor del grup d'alumnes més d’un curs consecutiu.

El tutor o tutora del grup, com a responsable del seguiment de l’alumnat, ha de vetllar especialment per l’assoliment progressiu de les competències bàsiques i per la coordinació, a aquests efectes, de tot el professorat que incideix en un mateix alumne o alumna. Així mateix, ha de coordinar amb el tutor o tutora de l’aula d’acollida l’acció tutorial referida a l’alumnat nouvingut que hi assisteix durant una part del seu horari.
El tutor o tutora del grup haurà de vetllar per la coherència de l’acció tutorial
amb els continguts relatius a l’educació per al desenvolupament personal i la ciutadania al llarg de l’etapa.
El tutor o tutora ha de tenir cura que l’elecció del currículum optatiu per part
de l’alumne o alumna sigui coherent al llarg de l’etapa i doni resposta als seus interessos i necessitats, tant pel que fa a la seva situació actual com a les
seves opcions de futur acadèmic i laboral.
En aquesta etapa l’alumnat ha de decidir entre diverses matèries optatives
que li poden ser d’ajut a l’hora de cursar els estudis posteriors; si bé aquesta elecció ajuda a perfilar un possible itinerari, no condicionarà de manera definitiva el seu futur acadèmic o professional. Al final de l’etapa l’alumne/a fa la primera definició del seu itinerari academicolaboral en funció dels seus interessos, capacitats i possibilitats. Orientar l’alumne/a en aquesta decisió
requereix per part de la persona tutora la planificació d’activitats en el grup
classe i també individuals amb cada alumne/a.
En l’ESO s’ha de dedicar una hora setmanal de tutoria amb el grup classe en
cadascun dels cursos. Llevat d'altres  opcions organitzatives amb els mateixos recursos, els tutors d’ESO disposaran, per a cada grup, de dues hores lectives setmanals de dedicació a les tasques de tutoria, per atendre la sessió de tutoria amb el grup classe i realitzar atencions individualitzades a l’alumnat i entrevistes o reunions amb pares, mares o tutors legals.

 

Recursos

 

http://www.xtec.net/iesmontsia/documents/patiesmontsia.pdf

EL PROJECTE DE RECERCA A 4t ESO
EL TREBALL DE RECERCA DEL BATXILLERAT
L'ESTADA A L'EMPRESA DEL BATXILLERAT

ORIENTACIÓ ESCOLAR

 

Joan M. Cruz - 2009