Tutoria de grup
Acció tutorial
L’acció tutorial és el conjunt d’accions educatives que contribueixen al
desenvolupament personal dels alumnes, al seguiment del
seu procés d’aprenentatge i a l’orientació escolar,
acadèmica i professional. El seu objectiu és
potenciar la maduresa dels alumnes, la seva autonomia i la
capacitat de prendre decisions coherents i responsables,
de manera que tots els alumnes aconsegueixin un
millor creixement personal i una bona integració
social. Així mateix, l’acció tutorial ha de contribuir al
desenvolupament d’una dinàmica positiva en el grup classe
i a la implicació de l’alumnat en la dinàmica del
centre. L’acció tutorial ha d’emmarcar el conjunt
d’actuacions que tenen lloc en el centre educatiu, tot integrant les
funcions del tutor/a i les actuacions d’altres
professionals i òrgans
(professorat, departaments didàctics, equips docents, comissions, etc.).
Pel que fa a l’acció tutorial, el centre ha de concretar
els objectius i les activitats que es duen a terme
en relació amb:
• L’orientació personal, escolar, acadèmica i professional
de l’alumnat.
• La cohesió i dinamització del grup classe.
• La coordinació de l’activitat educativa entre els membres dels equips
docents.
• La comunicació del centre amb les famílies de l’alumnat.
• La col·laboració en aspectes organitzatius del centre.
Per tal d’afavorir el procés de formació integral de
l’alumnat, en l’acció tutorial s’ha de considerar
el desenvolupament, conjuntament amb les famílies, dels
aspectes següents:
• Desenvolupament personal: autoconeixement, organització del temps
d’estudi i de lleure, valors i cura de la imatge,
autogestió de les emocions i afectivitat,
autoregulació i hàbits de vida…
• Orientació escolar: procés d’aprenentatge, avaluació i autoavaluació,
perspectives de futur…
• Orientació acadèmica i professional: itineraris acadèmics i
professionals, situació de l’entorn, món laboral, presa de
decisions…
• Convivència i participació: relació amb els altres, participació al
centre, habilitats socials, reconeixement i
respecte per la diversitat, resolució de conflictes,
habilitats comunicatives, valors per viure en
democràcia…
És important que els continguts es planifiquin tenint en
compte el moment evolutiu de l’alumnat, a fi de
tractar-los amb la profunditat i la periodicitat
adients.
El Pla d’acció tutorial del centre ha de concretar els
aspectes organitzatius i funcionals de l’acció
tutorial i els procediments de seguiment i d’avaluació, i
ha d’esdevenir el referent per a la coordinació del
professorat i per al
desenvolupament de l’acció educativa. L'acció tutorial s'ha de programar
cada curs tenint en compte el conjunt de tota l'etapa.
L'exercici de l'acció tutorial és responsabilitat del
conjunt de professors que intervé en un mateix grup
en la mesura que l’activitat docent implica --a més
del fet d’impartir els continguts propis de la matèria-- el seguiment i
l’orientació del procés d’aprenentatge i l’adaptació dels
ensenyaments a la diversitat de necessitats
educatives que presenten els alumnes i les alumnes.
Tanmateix, per coordinar l’acció tutorial, el director o
directora del centre ha de designar un tutor o
tutora per a cada grup d’alumnes.
Tot i que usualment es designa un tutor o tutora per a cada grup
d’alumnes, sent aquesta la manera de comptabilitzar
les assignacions horàries de professorat per aquest
concepte, amb els mateixos recursos es poden
utilitzar altres fórmules de tutoria, com per exemple organitzar les
tutories individuals de manera compartida entre el
professorat.
L’organització del centre ha de preveure una bona coordinació de l’acció
tutorial. Aquesta coordinació es pot dur a terme per
nivells o de manera global per al conjunt de
l’etapa, garantint, en qualsevol cas, la coherència i la
continuïtat de l’acció tutorial durant l’escolarització de
l’alumnat. Correspon a l’equip de tutors la
planificació de les actuacions a dur a terme, el seguiment
del seu desenvolupament i l’avaluació dels resultats.
En la planificació i el desenvolupament de l’acció tutorial es comptarà
amb la col·laboració del professorat de
l’especialitat d’orientació educativa i, si escau,
amb l’assessorament de l’EAP.
L'acció tutorial i l'orientació a l'educació secundària obligatòria
En l’ESO el tutor o tutora ha de ser preferentment
professor o professora de les matèries comunes que
tingui un mínim d’un curs d’experiència al centre i
es mantingui com a tutor del grup d'alumnes més d’un curs consecutiu.
El tutor o tutora del grup, com a responsable del
seguiment de l’alumnat, ha de vetllar especialment
per l’assoliment progressiu de les competències
bàsiques i per la coordinació, a aquests efectes, de tot el professorat
que incideix en un mateix alumne o alumna. Així
mateix, ha de coordinar amb el tutor o tutora de
l’aula d’acollida l’acció tutorial referida a l’alumnat nouvingut
que hi assisteix durant una part del seu horari.
El tutor o tutora del grup haurà de vetllar per la coherència de l’acció
tutorial amb els continguts relatius a l’educació
per al desenvolupament personal i la ciutadania al
llarg de l’etapa.
El tutor o tutora ha de tenir cura que l’elecció del currículum optatiu
per part de l’alumne o alumna sigui coherent al
llarg de l’etapa i doni resposta als seus
interessos i necessitats, tant pel que fa a la seva situació actual com a
les
seves opcions de futur acadèmic i laboral.
En aquesta etapa l’alumnat ha de decidir entre diverses matèries optatives
que li poden ser d’ajut a l’hora de cursar els estudis
posteriors; si bé aquesta elecció ajuda a perfilar
un possible itinerari, no condicionarà de manera
definitiva el seu futur acadèmic o professional. Al final de l’etapa
l’alumne/a fa la primera definició del seu
itinerari academicolaboral en funció dels seus
interessos, capacitats i possibilitats. Orientar l’alumne/a en aquesta
decisió
requereix per part de la persona tutora la planificació d’activitats en el
grup classe i també individuals amb cada alumne/a.
En l’ESO s’ha de dedicar una hora setmanal de tutoria amb el grup classe
en cadascun dels cursos. Llevat d'altres
opcions organitzatives amb els mateixos
recursos, els tutors d’ESO disposaran, per a cada grup, de
dues hores lectives setmanals de dedicació a les
tasques de tutoria, per atendre la sessió de
tutoria amb el grup classe i realitzar atencions individualitzades a
l’alumnat i entrevistes o reunions amb pares, mares
o tutors legals.
Recursos
http://www.xtec.net/iesmontsia/documents/patiesmontsia.pdf
EL
PROJECTE DE RECERCA A 4t ESO
EL
TREBALL DE RECERCA DEL BATXILLERAT
L'ESTADA A L'EMPRESA DEL BATXILLERAT
ORIENTACIÓ ESCOLAR
|