Construïm figures impossibles

Un dels grups més interessants d'il·lusions òptiques el constitueixen les construccions impossibles: unes paradoxes visuals en les que veiem dibuixades unes figures que a la realitat no poden existir. Alguns dels quadres més coneguts d'Escher pertanyen a aquesta categoria d'il·lusions. Estudiarem com funcionen i podrem inventar les nostres pròpies d'una manera ben còmoda.

Enganys de perspectiva
Si mirem quadres d'èpoques anteriors al Renaixement veurem que no tenen sentit de la profunditat. Les pintures egípcies o romàniques, per citar dues èpoques ben distants, tenen un aspecte força pla.
Tomba de Nakht Retaule d'Avià
Exemple d'art egipci

Tomba de Nakht (Tebes)

Exemple d'art romànic

Retaule de l'esglèsia d'Avià (Berguedà)

Tot i que ja anteriorment ja hi van haver intents seriosos de millorar aquest aspecte de la pintura no és fins al Renaixement que no es comença a aconseguir una impressió realista de la profunditat, gràcies als estudis geomètrics de la perspectiva i a les obres immortalitzades per artistes com Fra Angelico, Leonardo da Vinci. Albrecht Dürer, Crivelli, etc.

Anunciació (Fra Angelico) Anunciació (Crivelli)
L'anunciació (1440)

Fra Angèlico (Sant Marc - Florència)

Anunciació (1486)

Carlo Crivelli (National Gallery)

El sant sopar (Leonardo da Vinci) Escola d'Atenes (Rafael)
El sant sopar (1498)

Leonardo da Vinci (Santa Maria delle Grazia - Milà)

L'escola d'Atenes (1510)

Rafael (Museus del Vaticà)

Dos dels principals aspectes que han de contemplar qualsevol dibuix que intentem fer amb sentit de perspectiva són aquests:

• les línies horitzontals en direcció de profunditat es veuen inclinades.
  • objectes iguals, quant més lluny estiguin de l'observador, s'han de veure més petits

.Vies de tren

Cada tipus de perspectiva (dimètriques, isòmetriques, còniques...) explica una manera diferent de determinar la inclinació de les línies i les longituds dels segments llunyans o en direcció de profunditat.

Però, com sempre, "feta la llei, feta la trampa". Des de la mateixa aparició dels primers tractats de perspectiva alguns pintors van començar a jugar amb aquestes lleis per proposar-nos imatges paradòxiques i divertides.

Aquí tenim un exemple fet per  William Hogarth (1696-1764) en el que hi trobem diferents jocs de perspectiva.